Luxusem oslabené lidstvo čeká možná největší výzva. Po světě se šíří nakažlivé, smrtonosné choroby a pokud se největším vědeckým kapacitám světa nepodaří najít na ně lék, všichni zemřeme. Jenže ne každý z nás vyznává názor, že by lidstvo mělo přežít. Vědcům tak budou stát v cestě překážky, na které ani nepomysleli…

Pandemic: Nové hrozby
Autoři Matt Leacock, Thomas Lehmann
Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 45 minut
Rok vydání 2015
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, základní hra 74. (celkově)
Mechanismy Pohyb po mapě, různé schopnosti hráčů, hand management, kooperativní hra, sbírání sad

Matt Leacock i Thomas Lehmann jsou zkušenými designéry. Lehmann má na kontě pecky jako Favor of the Pharaoh nebo Race for the Galaxy. Také Leacock disponuje bohatými zkušenostmi, i když bude navěky zapsán především jako designér Pandemicu. Jak se jejich rozšíření Pandemicu povedlo?

Nejdřív se podívejme, co vlastně za své peníze dostanete. Především novou krabici, kam nastrkáte nejen expanzi, ale i celý původní Pandemic – paráda! Hlavně obaly na nemoci v podobě Petriho misek jsou praktické a hezké, stejně jako sklípek na základny funkční. Kromě toho vás čekají nové kartičky událostí, postav, nové herní módy a zbrusu nová nemoc.

Začněme postavami, kterých je 8 (i když Terorista se tak úplně nepočítá, ale k tomu se dostaneme). Naprostá většina z nich stojí za to! Třeba terénní pracovník bere kostky nemocí a tyto vzorky používá jako karty k vynalezení léků, Archivář má větší limit karet na ruce a Prognostik koukne, jaké nepříjemnosti vás v budoucnu čekají.

Nyní k novým herním módům. První z nich se jmenuje Virulentní kmen a funguje tak, že nahradíte klasické epidemie novými kartičkami. Jedna z nemocí se stane mnohem nebezpečnější, protože každá epidemie má pro ni speciální, o dost silnější efekt. Radši na ni vymyslete lék dřív, než se vám vymkne z kontroly.

Druhý z nich se nazývá Mutace a na mapu vám přidá pátou, fialovou nemoc. Ta má méně kostiček (takže snadněji dojdou), a když přijde karta, na které už tahle nemoc řádí, přibude kostička nejen jí, ale i dalším nemocím v dané lokaci. Co jsem tak pozoroval, je to ideální mechanismus pro větvení pandemií, takže vám doporučuji sáhnout po nižší obtížnosti – alespoň než se rozkoukáte.

Posledním módem je pak Terorista, a zde se nám princip hry pořádně změní. Jeden z hráčů se totiž chopí role nenávistného anarchisty, který si nepřeje než vyhladit celou planetu. Jedno, zda mu v mládí brali svačinu nebo se nemůže dívat, jak Gaia umírá; musíte jej zastavit! Počítejte tedy s další one vs. all variací připomínající třeba Běsnění Drákuly nebo starý Scotland Yard. S tím, že pokud je terorista zkušenější, nejspíš si hráče povodí na pěkně krátkém provázku. Zastavit jeho řádění není žádná legrace.

Upřímně, Nové hrozby považuji vedle Dlouhé noci za jedno z nejlepších rozšíření, které v posledních letech vyšlo. Za svoji přátelskou cenu nabízí dost muziky navíc. Než byť jen jednou vyzkoušíte všechny nové postavy a módy, máte na kontě dobrých deset hodin hraní. Virulentní kmen je fajn, ale Mutace, to je teprve mód! Pandemic hraji nejčastěji ve dvou lidech a co máme rozšíření, tahle varianta létá po stole suverénně nejčastěji. Jakmile je nás ale víc, jdeme na Teroristu, který poskytuje odlišný, zábavný a kompetitivní zážitek jak pro vědce, tak pro padoucha. Jaká je to rozkoš, potutelně klást kostičky nemocí, usmívat se pod vousy a občas hráče navnadit tím, že se ukážete na nějakém letišti! Že vás občas zabásnou, nevadí, však to potkalo i Václava Havla. Vlastně si myslím, že být v expanzi jen tento jediný mód, už by stál za její existenci. Další devizou je praktické balení, díky němuž nemusíte nosit ani sáček navíc.

Pokud jste fanoušky Pandemicu, tenhle kousek bude mít ve vaší sbírce pevnější místo než Jošt na žirafě v Brně na Moraváku. Pokud ne, a přesto jste recenzi dočetli až sem, věřte mi, dejte téhle hře šanci a klidně si ji pořiďte rovnou s Novými hrozbami. Koneckonců, celosvětovou popularitu nezískala jen tak.

Vynikající rozšíření pro kultovní hru nabízí hromadu novinek včetně one vs all módu.

Marek Dvořák