Znáte ten pocit, kdy se začtete do knihy a její příběh Vás zcela pohltí? Tak přesně tohle se stalo i medvědovi Wrr. A to doslova!
V otlučené krabici od bot se dostane do zdánlivě opuštěné továrny, ve které vznikají knihy. Úplně všechny knihy. Když se do jedné z nich začte, je jí doslova vtažen do děje a stává se součástí jejího příběhu. Narazí zde na pirátskou bandu v čele s protřelým kapitánem Crabsonem. Ten se plaví napříč knihami, v jejichž příbězích hledá ukryté součástky z rozbitého stroje na výrobu knih. Jeho cíl je jediný – získat nad vynálezem moc a podmanit si tak celý knižní svět! Podaří se medvědovi Wrr překazit jeho velkolepý plán?

Medvěd Wrr: karetní hra
Autor Michal Ekrt
V ČR distribuuje vlastní distribuce
Časová náročnost 15–30 minut
Vhodné od 7 let
Jazyková závislost Česká pravidla, bez textu na komponentech
Pořadí na BoardGameGeeku Není k dispozici
Mechanismy Sbírání sad, dětská hra

Medvěd Wrr je český projekt pár nadšenců, kteří na davovém startovači projektů Hithit posbírali dost peněz, aby vydali svou vlastní bohatě ilustrovanou dětskou knihu a s ní i karetní hru na stejné téma.

Tedy i samotná hra je český počin a navíc prvotina Michala Ekrta, který se v oblasti deskových her pohybuje dlouho (ve firmách Blackfire a Gamerock studio), ovšem až do této chvíle jen v roli herního lokalizátora.

Jedná se o jednoduchou dětskou karetní hru, ve které se hráči snaží, v souladu se zápletkou knihy, nasbírat součástky na knihařský stroj a být tím prvním, kterému se to podaří. Aktivní hráč si vždy dobere novou kartu a má pak na výběr, zda zahraje tři stejné medvědy (a odhalí tak jednu kartu z odpovídajícího knižního balíčku, což je buď kýžená součástka, nebo zlý pirát) či jednu jakoukoli kartu z ruky pro její schopnost. Pěkným nápadem je fakt, že sami medvědi sloužící k dobírání součástek mají herní efekt, pokud je hrajete samostatně, takže máte nějaké karty využitelné dvojím způsobem a hráči se rozhodují, po kterém způsobu sáhnout.

Navzdory tomu, že je to hra o medvědovi, má i mušky: například velmi silně podléhá náhodě. Karty, co přijdou do ruky, výrazně předurčí možnosti a taktiku. To by u dětské hry tak úplně nevadilo, není to náhoda naštvávacího typu. Nicméně trest za smůlu, že si z balíčku knihy líznete piráta a neubráníte se mu (aka odhození všech karet z ruky), docela zabolí. Hra normálně umožňuje dobírat jen jednu kartu za kolo – a protože je ve své podstatě závodní, takové zdržení proti ostatním hráčům se 4–5 kartami v ruce prostě zamrzí. Taky mě trochu mátl  termín „prohledat knihu”, který se poprvé objevil až na závěrečné přehledové stránce, ale naštěstí se dalo snadno dočíst, co tím bylo myšleno.

Přes tyto vroubky je ovšem Medvěd Wrr příjemná hra, která na osvědčených principech naučí malé děti základy fungování karetních her jako takových – dobírání karet, tahy a správu karet na ruce. Hodí se tedy, pokud jako deskoznalci chcete do moderních her zaučit svoje ratolesti, nebo pokud vám potomci propadli kouzlu knižního příběhu. Hra je roztomile ilustrovaná a je na ní vidět, že se tým lidí pracující na knize a na hře dost překrývá – téma z karet přímo čiší. Sečteno podtrženo, prvotina nového českého herního autora rozhodně nedopadla špatně.

Na závěr se hodí zmínit, že hra bude křtěna 22. 9. 2018 v pražské Městské knihovně (FB události).

Dětská karetní hra na téma originální české knížky pravděpodobně nezpůsobí herní revoluci, zato však pobaví a osvětlí dětem cestu k moderním deskovkám.

Michal Stárek