Zápisky z jednání korporace Terractor: …Závěr naší schůzky je jednoznačný: Ještě než se naše společnost vrhne do plnohodnotné teraformace Marsu a přemístí na jeho oběžnou dráhu svá zařízení a posádku, je potřeba vyslat průzkumný předvoj. Ten by se měl pokusit připravit půdu pro rozjetí hlavní části našeho dlouhodobého projektu. Celou operaci nazveme Projekt Předehra.

Mars: Teraformace Předehra
Autor Jacob Fryxelius
Počet hráčů 1–5 hráčů
Časová náročnost 90–120 minut
Vhodné od 12 let
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, základní hra 4. (celkově)
Mechanismy Ekonomika, různé schopnosti hráčů, hand management, umisťování destiček, draftování karet, budování enginu

Psát o deskové hře Mars: Teraformace se začíná podobat proslulému nošení dříví do lesa. I pokud patříte do miniaturní skupiny hráčů, kteří hru nemají rádi, jistě víte, že se jedná o jednu z nejlepších her, které u nás v roce 2017 vyšly. A že v ní prostřednictvím unikátních projektů zútulňujete naši nejbližší sousední planetu, Mars. Návyková kombinace budování vlastního enginu a spousty karet projektů si získala spoustu fandů a dočkala se již tří rozšíření. Po nové herní desce z rozšíření Hellas & Elysium a další planetě z rozšíření Venuše jsme se dočkali Předehry. Co nám toto malé rozšíření přineslo a jak s ním chutná základní hra?

Kompaktní krabička přichází se skromnými 47 kartami, které však umí zahrát honosné divadlo. Najdeme zde 7 kusů karet projektů, které se vyznačují svojí vhodností pro úvodní fáze hry. Dále 5 nových korporací, které zvyšují celkový počet korporací, z kterých lze vybírat, na 22 (vč. těch z rozšíření Venuše), a nakonec to nejdůležitější, 35 karet předehry. Ty podrobněji rozeberu níže, teď ještě zmíním, že Předehra kromě předehry (to zní hezky, že?) přináší ještě jeden nový herní prvek. Tím je žolíkový symbol, který je obsažen na některých kartách a může nahradit jakýkoliv jiný symbol ve hře (např. Venuši, Zemi, Vesmír, Rostliny, Vědu, Energii, …). Zapomenout nesmím ani na novou variantu sólo hry, kdy vás ukazatele jednotlivých faktorů zajímají jen doplňkově, místo toho míříte za teraformačním ratingem o hodnotě 63.

Samotné karty předehry fungují jednoduše. Před samotným začátkem partie si každý hráč nalosuje čtyři, z nichž si dvě vybere a provede jejich akce ještě před začátkem prvního kola. Efekty se různí, někdy karty zvyšují teraformační faktory (zvyšování teploty, pokládání oceánů,…), jindy boostují váš engine (zvýšení produkce rostlin, energie, titanu,…) či přinášejí zdroje pro utrácení (zisk jednotek tepla, peněz, oceli,…). Lze je dobře kombinovat s korporacemi, můžete tedy hned na začátku dosáhnout zajímavých komb, které pak do určité míry určí vaši taktiku pro celou partii. Z celé hry tak částečně odpadá úvodní „chudé období“, kdy si toho moc nedopřejete, protože chvíli trvá, než svůj engine nakopnete a rozhýbete do pořádného tempa.

Hlavní dopad Předehry je asi očekávatelný – zkrácení partií. Díky nakopnutí na začátku se teraformace stíhá (z naší zkušenosti) o jednu až dvě generace dřív. To přináší do ringu dilema: chceme kratší partie této skvělé hry? Na jednu stranu říkám ano, rozložit na stole Mars se tak podaří častěji než dříve a ve hře dvou a tří hráčů si i tak užijete teraformace do sytosti. Na druhou stranu chci hrát dlooooouho, ale proč nestihnout dvě partie místo jedné, že? I sólo mód je teď rychlejší, s Předehrou máte na kompletní teraformaci jen 12 generací (což je ve spojení s Venuší a její stupnicí pořádná výzva).

Předehra nijak nezvyšuje náročnost hry, její vysvětlení trvá asi minutu a dle vlastní zkušenosti není problém ji zakomponovat do hry i při hře s úplnými marsovskými nováčky (ano, i takoví lidé chodí mezi námi!). Tím, že se karty předehry odehrají hned na začátku a poté už mají funkci jen případné symboly na nich, je tak jejich přístupnost pro začátečníky velmi dobrá. Zkrácení partií, nakopnutí enginu, vytváření komb, nové strategie, to jsou plusy, které Předehra přináší. Na druhé straně se krčí menší mínusy v podobě kratších partií a malého počtu karet projektů a korporací. Těch bych prostě vždy snesl více. Jinak ale Předehře není co vytknout a jestli máte doma Mars: Teraformace, Předehra je naprostá povinnost, tak se tomu nebraňte!

Předehra umí i s pár kartičkami rozjet takové tóčo, že Mars: Teraformace už nikdy nebude jako dřív. Nová komba, rychlejší rozjetí vašich teraformačních snah, to se nám líbí.

David Navrátil