Mezirasová galaktická válka se vlekla staletí, někdy jako lokální roztržky, jindy jako krvavé bitvy. Náhle ji však uťala tajemná Čistka. Neznámé lodi se vynořily z nicoty, zničily všechny účastníky bitvy a pár jejich světů v okolí a stejně rychle zmizely. Dříve znepřátelené rasy se pod vědomím existence vyšší síly musely spojit do vratké aliance a začaly budovat mezihvězdné báze jako přístavy na počest nově nalezeného míru. Jak se ale snažily ve vybavenosti a pompéznosti svých bází navzájem trumfovat, bylo jasné, že staré křivdy tak docela nevymizely…

Among the Stars
Autor Vangelis Bagiartakis
V ČR distribuuje n/a
Časová náročnost 30 minut
Vhodné od 12 let
Jazyková závislost Anglická pravidla (česká ke stažení), anglické texty na komponentech
Rok vydání 2012
Pořadí na BoardGameGeeku 288. (strategické), 440. (celkově)
Mechanismy Draftování karet, simultánní výběr akcí, vykládání karet do mřížky

Among the Stars je sci-fi hra pocházející ze země, která není v herních análech zapsána nijak silným písmem – z Řecka. Vyšla zhruba v době, kdy 7 divů světa, a zlí jazykové obviňují tvůrce z plagiátorství. Dokonce ji přezdívají „7 Wonders In Space“. Přitom se 7 divy má společný jen draft karet a dělení na věky – balíčky karet jsou však totožné pro všechny věky (nikoli postupně se zdražující a silnější karty) a hráči si z karet skládají mřížku, u níž velmi záleží na tom, kde která karta leží.

Jak to tedy celé probíhá? Každý hráč si staví svou vlastní základnu z karet-místností. Prostředky jsou ve hře jen dva: peníze a energie. Lokace (karty) vyžadující kostičky energie musí být postaveny poblíž (nejdále na 2 ortogonální kroky od) reaktorů, což jsou lokace samy o sobě, které jen a pouze vyrábějí energii. Všechny lokace dávají nějaké množství vítězných bodů a dalších výhod, velmi často odvislých nejen od toho, kde leží a co je v jejich sousedství, ale také třeba od počtu ostatních lokací již přítomných v hráčově základně. Nezřídka se proto stává, že vám do ruky přijde stejná karta v 1. a ve 4. věku, ale najednou je mnohonásobně zajímavější a výhodnější.

Na začátku každého věku dostanou hráči po 10 penězích a novou ruku 6 (později 7) karet. Z nich si klasicky jednu vyberou a zbytek pošlou sousedovi (směr draftu se mezi věky mění). S vybranou kartou mohou dělat jednu ze tří akcí:

– zaplatit její cenu a přistavit ji do své základny.

– odhodit ji a získat 3 peníze

– odhodit ji a 1 peníz a postavit si do základny nový reaktor s novými dvěma kostičkami energie.

Takto proběhnou 4 věky, nastává závěrečné hodnocení a spuštění všech „odložených“ efektů lokací. Krom toho se boduje ještě pár speciálních cílů, vybraných na začátku hry, z nichž každý cíl může získat jen jeden hráč (např. „postavte nejvíc červených lokací“ nebo „buďte první, kdo má od každého typu lokace 2 kusy“). Velmi příjemné optimalizační cvičení na hodinku a půl, které má jako bonus pěkné obrázky, variabilní schopnosti v podobě hráčovy rasy a triviální pravidla, kde vše podstatné, čím hra rozkvétá, je popsávno až na samotných kartách.

Od 2. věku se mohou do balíčku volitelně přimíchat konfliktní karty, které umožní hráčům krást si lokace, získávat a ztrácet body na základě porovnávání, kdo má čeho víc, atd. Velmi vítám právě tu volitelnost, kdy si mohou hráči vybrat, jak moc konfliktní chtějí hru mít.

Typy karet v Among the Stars

Lokace v Among the Stars se dělí do pěti typů (barev), a dále na základní a speciální. Základní jsou konstantní pro každou hru (s rozšířením však můžete obměňovat i to, s jakou sadou základních karet budete hrát), speciální se volí náhodně z tlustého balíčku speciálních karet. Díky tomu je každá hra trochu jiná.

Žluté (obchodní) – jde často o získávání či meziukládání peněz, za něž hráči kupují místnosti

Zelené (diplomatické) – mezihráčská interakce. Bonusy za to, pokud jste jediná ze všech hráčských základen, která má nebo nemá to a ono, dary peněz soupeřům za získání vítězných bodů pro sebe apod.

Červené (armádní) – „silové“ získávání vítězných bodů pro sebe. Jsou to často drahé a energeticky náročné karty. Navíc ne každý obyvatel vesmírné základny chce bydlet vedle střílen, což je zohledněno občasnými postihy za sousedění s armádní kartou.

Fialové (relaxační) – TV místnost, závodní dráha, zahrady – v tomto typu lokací se NEJČASTĚJI vyskytují bonusy za správné umístění, a jsou nejpokročilejší. Třeba závodní dráha má nejvyšší bonus, pokud leží uvnitř zcela plného čtverce karet 4×4.

Modré (občanské) – zde jsou efekty karet, které se jinam nehodily. Evidentně bylo stále dost možností, co namyslet.

Abych jen nepěl chválu, Among the Stars má i pár neduhů. Setup trvá docela dlouho a přidávání bodů všem hráčům po každém tahu poněkud zdržuje. Oba tyto zmiňované neduhy se autor pokusil napravit v nástupci AtS jménem Fields of Green. Za mě ovšem na úkor znovuhratelnosti a celkového awesome pocitu při hraní. Dále pak hra zabere dost místa na stole, nápisy na kartách jsou poměrně prťavé, ikonku „energie“ v ceně karty lze někdy snadno přehlédnout a poslední vroubek mají u mě speciální malé lodičky z Kickstarteru, jimiž hráči na počítadle značí svoje skóre. Někdo je nadesignoval tak, že nejdou štosovat na sebe, a dost špatně se značí, že má někdo stejné skóre.

Přes to všechno u mě patří Among the Stars mezi top 5 her z těch stovek, co jsem zkusil. Líbí se mi sci-fi téma, které ovšem nedojí známé značky (navíc třeba takové Star Wars fakt nemám rád), líbí se mi draft i pokládání dílků, líbí se mi kombinování, kdy se snažíte si optimálně namíchat základnu a modlíte se, aby ta která karta přišla. A v neposlední řadě, jakkoli mám rád 7 divů světa, plocha před vámi po jejich dohrání nijak nepřipomíná starověké město. V Among the Stars má člověk po těch 4 věcích pocit, že před ním něco vyrostlo, že opravdu něco zkonstruoval. Pokud jste ochotní skousnout výše zmíněné herní neduhy výměnou za vybudování vesmírné stanice, směle se vydejte mezi hvězdy. Rád poletím s vámi.

Velmi příjemně hratelné pokládání draftujících dílků v pohledném sci-fi hávu. Jednoduchá pravidla, spousta karet, spousta možností, spousta znovuhratelnosti. Starší, ale nestárnoucí design.

Michal Stárek