Co se vybaví člověku, když se řekne labuť? Symbol věrné lásky, půvabu a nadpozemské krásy? Labuť jako totemové zvíře však znamená mnohem víc. Ztělesňuje intuici, poezii a dokonce i laskavé jednání s druhými či odhodlání plnit závazky. Poslední sborník antologie s podtitulem Lehké fantazijno, Žena s labutí, si s jejími bohatými atributy pohrává po svém a vzniklá kniha je pestřejší než padesát odstínu bělosti labutích křídel.

Jana Maffet Šouflová vytvořila pro toto dílo uhrančivě modrou obálku, jejímuž středu kraluje jak jinak než labuť chránicí ženy tajemné, svůdné i ty nadpozemsky nebezpečné. Myslím, že výběrem motivů i barev se jedná o nejlepší grafické zpracování vůbec.
Žánrově se povídky řadí mezi klasickou fantastiku, setkáme se i s jednou velmi povedenou hororovou povídkou.

V pasti je příběh ženy s tyranským manželem, které od problémů pomůže nevšední panáček. Zapracování hororového prvku do na první pohled obyčejného prostředí působí velmi živě, a přestože vyústění čtenář očekává, je pointa vskutku mrazivá.

Mluvíme-li o labuti, nesmím opomenout jednu z nejpovedenějších povídek sborníku. Labutí kámen mě zaujal poeticky nostalgickou atmosférou. Povídka vychází z historických reálií, a to stavby zámku Neuschwanstein a tajemstvím opředené smrti Ludvíka Bavorského. Kruhy na hladině, druhý, tematicky laděný příběh nemá na první pohled s labutí nic společného. Tedy pokud neznáte Nixariem ze Zarthu alias Noční labuť spisovatelky Zuzany Hartmanové. Bylo to moje první střetnutí jak s hrdinkou, tak se samotnou autorkou. Oba dva hlavní protagonisty, nekromantku Nix a minotaura Torgha tu spojuje odhodlání plnit závazky, ať už k sobě samým nebo jiným. Povídka je velmi čtivá, Nix a Torgh jsou jako hrdinové sehraní a sympatičtí. Autorce bych vytkla snad jen křečovitý přechod mezi hlavními linkami, kvůli čemuž pointa příběhu zbytečně vyzněla do prázdna.

Nadpozemská krása, služba i mystika, to všechno najdete v povídce o Lidech a nelidech, kterou hodnotím jako vůbec nejlepší z celého sborníku. Čapkovsky laděný příběh se odehrává v československé kolonii Togo, odkud jsou násilně vysídlováni nelidé, tvorové s magickými vlastnostmi. Kristýna Sněgoňová brilantně vystihla vnitřní boj mezi hlavními protagonisty, kapitánem Nikolou Teslou, člověkem plnícím své poslání navzdory nečekanému prozření, a slečnou Kavanovou, bohatou filantropkou a zastánkyní nelidských tvorů. Povídka nemá jediné hluché místo a nad nečekaným rozuzlením se pozastavíte ještě chvíli po přečtení.

Velkým překvapením byly i povídky slovenských autorek. Krakeniáda je vtipným příběhem dvou průměrných mužů – restauratéra a policisty, kteří jednoho dne na rybolovu v chráněné krajinné oblasti probudí prehistorického tvora. Anna Olejárová příběh vypráví lehce, s lehkou mírou nadsázky a velkou dávkou vtipu. Už jen kvůli jejím trefným přirovnáním se k příběhu rádi vrátíte.

Po oblakoch nikto nechodí obutý autorky Jany Plauchové vyniká originálním pojetím virtuální reality coby byznysu a zaujme dvěma pohledy hlavních hrdinů.

Vysloveně špatné povídky se knize naštěstí vyhnuly obloukem. Některým bohužel ublížilo nedotažené zpracování a potřebovaly by doladit. Přerod ošklivého káčátka v labuť zachycuje Kožešina a hůl odehrávající se v pravěku a sledující životní cestu mladé ženy Vranky, jejíž předurčení stát se šamankou musí nejprve najít ona sama v sobě. Dobrý nápad a zajímavé prostředí ztroskotá na slabé pointě, která zavání laciným klišé. Výhrady bych měla k povídkám Za chyby se platí a El Instigator. První jmenovaná povídka mě nezaujala pohádkovým zpracováváním a odhadnutelným závěrem. El Instigator v sobě mísí velké množství postav, čímž pro čtenáře vzniká jeden velký chaos.

Žena s labutí jako závěrečná antologie přinesla vesměs kvalitní čtení. I když je výběr povídek pestrý, ne všechny k erbovnímu zvířeti tematicky ladí. Zatímco ve třech minulých sbornících Ženy s… příběhy spojovalo něco z charakteristiky jejich průvodce, pohybuje se Žena s labutí až na výjimky mimo ústřední téma. Chyběl mi tu totiž onen klíč slibovaný v anotaci, neboť lásky, poetiky a krásy se tu sešlo poskrovnu. Možná jindy. Ale třeba jsem jen romantik, kdo ví. Tu svou povídku si tu však zcela jistě najde každý čtenář!

Autor: Zuzana Hloušková (ed.),
Františka Vrbenská (ed.) a kolektiv
Série: Žena s labutí 4