V ČR distribuuje REXhry
Časová náročnost 30 minut
Jazyková závislost Česká pravidla, bez textu na komponentech
Rok vydání 2016
Pořadí na BoardGameGeeku 310. (rodinné), 1 294. (celkově)
Mechanismy Sbírání sad, správa karet na ruce

Pokud máte rádi květiny, pak byste si rozhodně neměli nechat ujít svižnou karetní hru Lotos. Tato hra pro 2–4 hráče skrývající se v malé krabičce již na první pohled upoutá svým překrásným vizuálem (a získala za něj nominaci na ocenění Golden Geek 2016 za grafické ztvárnění). Hráči postupným přikládáním karet vytváří nejrůznější květy – od kosatce, k jehož složení jsou zapotřebí 3 karty, až po lotosový květ sestávající se ze sedmi karet.

Když se podíváte pozorněji, najdete na kartě celkem 3 informace – kromě typu květu je zde uveden počet okvětních lístků a v neposlední řadě počet a barva hmyzích strážců odpovídající hráči, který kartu zahrál. Ve svém tahu má hráč k dispozici dva akční body. Za jeden akční bod si může buďto vyměnit 1–2 karty na ruce, přiložit až 2 karty k jednomu květu nebo umístit svého hmyzího strážce na libovolný nedokončený květ. Poté si hráč dobere do 4 karet ze svého dobíracího balíčku. Je možné dobrat si karty z veřejné nabídky, tzv. divokých květů. Výhoda toho, že víte, co vám přijde na ruku, je vykompenzovaná absencí strážců na kartách.

Když je květ hotov, hodnotí se dvě věci – kdo květ dokončil a kdo na něm má nejvíce strážců. Ten, kdo přiložil poslední okvětní lístek, získává všechny karty tvořící květ (na konci hry mají hodnotu vítězných bodů). Zároveň hráč s nejvyšším počtem symbolů strážců v daném květu (včetně figurky strážce) získá jeden ze 3 bonusů. Jakmile získáte bonus, zůstává vám jeho pasivní vlastnost až do konce hry. Hráči tak mohou získat speciální figurku strážce, která se počítá za 2; držet na ruce 5 karet namísto 4 či přiložit k jednomu květu libovolný počet karet z ruky. Pokud by vás žádný z bonusů nenadchl, anebo již všechny máte, můžete si místo nich vzít žeton s 5 vítěznými body.

Jakmile si některý z hráčů dobere do ruky poslední kartu ze svého balíčku, začíná poslední kolo hry. Každý hráč pak odehraje ještě jeden poslední tah, včetně hráče, který konec hry spustil. Nakonec si hráči mezi sebou rozdělí nedokončené květy (získají za ně body, nikoli však bonusy).

Samozřejmě – ve hře najdete určité množství náhody, ale nejde o nic, co by nemohla vyvážit taktika a rozmyšlení jednotlivých akcí. Vyzdvihla bych přehledně napsaná stručná pravidla s příklady, která snadno přelouskáte do 20 minut. Samotná partie příjemně plyne a zabere vám okolo 30 minut. Pro zkušenější hráče to je příjemná rychlovka na dohrání nebo zkrácení chvíle, ale jakmile zahrajete více her, nic nového vás nečeká. To však nevadí, hra je skladná a přenosná a rozhodně se bude skvěle vyjímat mezi věcmi na dovolenou. Ačkoli mě osobně více bavila ve vyšším počtu hráčů, skvěle funguje i ve dvou a herní systém tím nijak netrpí. Nemám ráda škatulkování, ale od první chvíle bych Lotos zařadila do kategorie „pro holky“ a „hraní s přítelkyní“.

Plusy

• krásná grafika, originální nápad skládání květů, pěkně funguje ve 2 hráčích, jednoduchá pravidla, rychlovka, vhodná pro začátečníky a nehráče

Mínus