Válka. Válka je vždycky stejná. A v radioaktivitou zamořené pustině se pro ni najde dost živné půdy. Všichni musí bojovat. Otroci, snažící se vzepřít svým pánům. Roboti nadaní umělou inteligencí, kteří usilují o své místo na světě. Obyvatelé podzemních krytů, již hájí své poklady a předválečné technologie. Sekty snažící se kumulovat moc. Kdo z nich dokáže určit směr, jímž bude lidstvo kráčet vstříc budoucnosti?

Fallout
Autoři Andrew Fischer, Nathan Hajek
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 120–180 minut
Pořadí na BoardGameGeeku 210. (tematické), 903. (celkově)
Mechanismy Házení kostkami, modifikovatelný hrací plán, role-playing, pohyb po mapě

Ačkoliv jsou Fischer a Hajek poměrně neznámá jména, své ostruhy si už ve společnosti Fantasy Flight Games vydobyli. Zatímco Fischer šéfoval hře Runewars: Miniatures, Hajek se podílel na rozšířeních pro populární rpg deskovku Descent. Jak se jim podařilo převést na stůl legendární počítačovou hru Fallout?

Nejprve pro všechny hráče, kteří odseděli desítky hodiny před svými monitory: ne, hra není dělaná podle prvního, druhého nebo Tactics dílu (takže černého humoru bohužel poskrovnu). Ano, hra je inspirovaná dalšími díly, takže se můžete těšit na charaktery z „bethesdové“ části série. Sám jsem hráčem původních her, o to víc mě zajímalo, co může tato deskovka nabídnout.

Principy jsou velmi jednoduché. Na začátku dostanete vaši postavu – na výběr je třeba odpadlík Bratrstva oceli, supermutant nebo ghúl. K ní obdržíte i stavovou lištu včetně dvou písmen ze zaklínadla SPECIAL, které určují vaše atributy (S zastupuje sílu, P jako perception vnímání a podobně). Nachystáte životy na maximum, radiaci na minimum a můžete vyrazit do pouště. Podle toho, jaký ze scénářů vyberete, se před vámi rozvine částečně náhodná mapa a stanoví se úvodní quest a znepřátelené frakce, které zde usilují o vítězství. Jdeme na to!

Ve svém tahu máte k dispozici až dvě akce. Můžete se hýbat, prozkoumávat sousední políčko, střetnout se s nástrahami pustiny či osady (kde je nejfrekventovanějším setkáním pochopitelně obchod), bojovat, splnit úkol (což obvykle vyžaduje testovací hod či aspoň být na správném místě) nebo se utábořit a trošku si tak dáchnout. To je všechno! I dítě bude do pěti minut chápat, co má dělat. Za jednoduchost Fallout získává rovnou body. Se všemi disciplínami to ale bohužel nebude tak snadné.

Nejslabší stránkou celé hry je v podstatě náhodné bodování. Mnohem víc než na vašem výkonu závisí na kartách, které si líznete. Jde o tzv. agendy, jež dávají vítězné body většinou na základě toho, o kolik vede silnější frakce. Pokud se tak přimotáte ke třem agendám podporujícím Enklávu a trošku tuhle militantní organizaci pošoupnete, spadne vám výhra do dlaně. Naštěstí je na internetu k dispozici řada lepších variant (viz box Vylepši si svůj Fallout!), které dají zapomenout, jak absurdně jsou pravidla nastavená.

Brada vám nespadne ani z vylepšování postavy. Pokaždé, když získáte daný počet zkušeností, vám může přibýt další písmeno nebo perk, jenž tu – trochu paradoxně oproti originálu – funguje jako jednorázový efekt. Doteď vše v pořádku. Horší je, že to jediné, co za písmenka získáte, jsou přehozy kostkami při testech (například pokud plníte quest) a v boji. A není to málo, Antone Pavloviči? Na to mám jedinou odpověď – Vylepši si svůj Fallout!

Podobně dopadly i předměty. Ne že by byly špatné nebo vyloženě slabé (i když od těžkých palných zbraní jsem čekal trošku větší karneval). Jenom se k nim skoro nedostanete, protože máte málo peněz a některé po vás chtějí questy. Chceš nakupovat, dobrodruhu? Vylepši si svůj Fallout! Pokud se budou penízky pěkně točit, užijete si nákupů dosyta a hra bude zase o něco pestřejší.

Průměrně hodnotím soubojový systém, který se sice tváří jako VATS (a tedy možnost střílet do hlavy, končetin a podobně), ale reálně jde jen o házení kostkami, přičemž nějaký ten přehoz nebo bonus získáte díky vašim zbraním. Zabojujete si často a hodně, takže se s ním rychle seznámíte, ale upřímně, žádné taktizování nečekejte.

Vzhledem k mé lásce k původní sérii jsem rád, že nemusím jen hanit, ale můžu také chválit. Největší pochvaly se ode mě dočká systém úkolů. Ty jsou veřejné a může se do nich pustit každý hráč. Když nějaký splníte, obvykle aktivuje další questy, může se tak stát, že vám tři leží na stole a vy vybíráte, kam dřív skočit. Úkoly mívají různé varianty řešení a odkrývají před vámi příběh, jež napsala sama pustina. Jsou pestré, s pěknými flavour texty a často nebudete chtít skončit se hrou dříve, než je dotáhnete k uspokojivému konci. I po opakovaném hraní stejného scénáře jsem stále narážel na nové varianty; pestrost hry je tak na velmi dobré úrovni. Jediné, co vám může vadit, je, že když rozděláte úkol, dodělat a sebrat vám ho před nosem klidně může někdo jiný. Nu, aspoň se nebudete flákat…

Vylepši si svůj Fallout!

Chcete si vylepšit svůj zážitek z Fallouta? Není problém! První věc, zapomeňte na obskurní bodování a použijte jiné. Osobně volím toto (https://boardgamegeek.com/thread/1898923/scoring-variant/page/1), ale najde se mnohem víc variant, či si je modifikujte – dávejte třeba vítězné body za odhalené červené lokace. Druhá věc, nevyužitého „SPECIAL“ potenciálu je škoda. Co takhle aby každý atribut uměl něco navíc? Dobrou inspiraci najdete třeba zde (https://boardgamegeek.com/thread/2013967/fallout-sandbox-scoring-and-rules-fixes), kde je i alternativní bodování. Přijde vám, že si za celou hru nic nekoupíte? Odměňte se za každou zabitou příšeru jednou zátkou a uvidíte, jak se za vámi budou obchodníci otáčet! Je vám to málo? Mrkněte na bgg.com, otevřete Fallouta, fórum a sekci variants. Čeká na vás miliarda možností včetně kooperativní hry, nových questů nebo příšer.

Taktéž atmosféra hry se velice povedla. Vděčí za to již zmíněným flavour textům i nádherné grafice. Figurky i žetony monster vypadají moc pěkně, pip boyové tancující po kartách perků či karty s důvěrně známými předměty (G.E.C.K – vytvořte si vlastní rajskou zahradu!) ve vás vyvolají nostalgii a touhu vyrazit do divočiny s ocelovou trubkou přes rameno. Vlastně, od té doby, co krabici vlastním, se i po mnoha partiích těším na další. Přes své nepřehlédnutelné chyby má hra mocné kouzlo.

Úplně nejlépe se vám bude hrát ve dvou lidech, případně, pokud jste solitér, tak v jednom. V plném počtu se už trochu vleče a občas trvá, než k vám přijde tah (ale nenudíte se, protože zdržení je obvykle způsobeno čtením úkolů a setkání) – ve čtyřech jsem zažil i pětihodinovou partii (pravda, musel jsem vysvětlovat pravidla). Jako hra pro páry je ale Fallout parádní, a pokud jste oba fanoušci série, máte zaděláno na dobrou zábavu.

Fallout je bohužel nedotažená a tím pádem lehce podprůměrná hra. Pokud jste ale fanoušci PC předlohy, přidejte si bodík. Další dva až tři můžete přiklepnout, pokud se budete držet hesla „Vylepši si svůj Fallout!“ V ten moment získá hra další rozměr a její kvalita podstatně vyroste. Že si podobné změny nevydupali betatesteři, to je pro mě ale ryzí záhadou…

Přes své mouchy má Fallout solidní atmosféru a „house rules“ jej dokážou vytáhnout z šedi průměru.

Marek Dvořák