Takže to bude jednou dílek se slunečním střepem, jednou tři vítězné body a – hmmm, vidím, že si umíte udělat radost – jeden dílek s volbou mezi třemi zlaťáky a dvěma vítěznými body. Bude to všechno? Poprosím vás o 16 zlaťáků. Billa kartičku máte?

Dice Forge
Autor Régis Bonnessée
Časová náročnost 40 minut
Vhodné od 1O let
Jazyková závislost Česká pravidla, bez textu na komponentech
Pořadí na BoardGameGeeku 49. (rodinné), 319. (celkově)
Mechanismy Házení kostkami, tvorba kostek, draftování karet

Musím se přiznat, že francouzská deskoherní škola mě baví čím dál víc. Ať už jde o nádherné ilustrace v Oceanos, Celestii či třeba Takenoku, nebo o mechanismy v 7 divech světa (včetně Duelu), Hanabi, Queendominu a T.I.M.E Stories, deskovky s dotekem francouzských designérů a ilustrátorů se mi prostě líbí. A další takový potenciální přírůstek do oblíbené škatulky vydal nedávno Blackfire.

Dice Forge je dítkem Régise Bonnessée, který už má za sebou pecky Lords of Xidit a Seasons. Na obě hry pořád pěje slávu Michal, takže jsem se po ohlášení lokalizace začal na Dice Forge hodně těšit.

Hlavním tahákem hry je, kromě opravdu nádherné grafiky od Bibouna (ilustroval např. Hledá se hrdina, nebo novinku Ďábelský profesor a Citadela času), nový mechanismus jménem dice crafting (tvorba kostek). V krabici najdeme celkem osm kostek (po dvou pro každého z maximálně čtyř hráčů), které hned na první pohled vypadají jinak, než klasické šestistěnky. Šest stěn sice mají, ale jednotlivá políčka na nich jsou výměnná. Všichni začínají se stejnými hodnotami (9x zlaťáky, 1x sluneční a 1x měsíční střep a 1x 2 vítězné body), v průběhu hry se ale kostky začnou odlišovat, mění se totiž podle taktiky jednotlivých hráčů a jejich nákupů.

Nachystat Dice Forge na partii znamená rozložit herní plán s hrdinskými činy (fskutečnosťyi vykousnutými políčky pro karty) a do něj rozmístit karty těchto skutků, přičemž v každé partii se složení karet může lišit. Vedle plánu umístíte krabici se zásobníkem výměnných stran kostek pro oběti bohům. V zásobníku máte od minula (nebo od výrobce v případě první partie) nachystané nové strany kostek, které během partie můžete získat. Každý z hráčů dostane malou desku svého hrdiny a figurku, kterou umístí na herní plán.

V průběhu tahu každého hráče si VŠICHNI hodí kostkami a získají zdroje, které jim padly. Aktivní hráč pak může využít svoje karty a poté plnit hrdinské skutky a/nebo provést oběť bohům. Vznosné názvy těchto dvou aktivit ale ve hře nejspíš používat nebudete, místo toho budete jednoduše nakupovat karty a pořizovat si nové, silnější strany kostek, abyste nahradili ty základní. Karty přináší vítězné body a k tomu různé výhody či bonusy. Oboje platíte jednou ze tří surovin ve hře, počínaje nejobyčejnějšími zlaťáky a konče slunečními a měsíčními střepy. V Dice Forge nemusíte manipulovat komponenty, máte před sebou počítadlo, ve kterém množství jednotlivých zdrojů zaznamenáváte.

Díky tomu, že v každém tahu zahrajete buď nákup jedné karty NEBO nákup jedné či více stěn kostek, má hra opravdu svižné tempo (za sluneční střepy si můžete „prodloužit den“ a díky tomu si dovolit ještě jeden nákup karty/stěn navíc), kterému ještě přispívá fakt, že svými kostkami hážete pravidelně v tahu každého hráče a navíc ještě občas v některých dalších situacích mimo svůj tah. To se ukázalo jako jedno z výrazných pozitiv hry a já si to nemohu vynachválit. Ani mírné prodlevy způsobené výměnou stěn kostek netrvají dlouho, takže nerozhodí ani věčné kverulanty a hráče, kterým se třepou ruce kdykoliv, kdy nejsou na tahu.

V celkem devíti nebo deseti kolech (podle počtu hráčů) se z vašeho původně chabého arzenálu postupně stávají kostky hodné bohů, které vám štědře sypou zdroje a vítězné body. Musíte si však dávat pozor, abyste správně vyvážili vylepšování kostek a nákupy karet, které vám dávají vítězné body i další výhody, jak dosáhnout svého cíle (tím není nic jiného, než zisk nejvíce vítězných bodů na konci partie). Ze začátku se vám stěny se zlaťáky budou setsakra hodit, ke konci partie už vás ale budou spíš brzdit a možná dojdete k názoru, že je raději nahradíte jinými. Nehledě na to, že vaše počítadlo má jen omezený počet políček, takže skrblit se nevyplatí (nebo si musíte dokoupit kartu, která vám kapacitu navýší).

Dice Forge výborně pracuje s pocitem uspokojení, je prostě skvělé si vylepšovat svoje kostky a hned dostat možnost si s nimi hodit a získat cenné zdroje či body. To baví opravdu každého, s kým jsem hru hrál. Dice Forge si s chutí zahráli rodiče, bavili se u něj ale i zkušení hráči. I notoričtí žehrači na náhodu museli uznat, že kvůli množství hodů ve hře záleží i na taktice a na tom, jak si kostky „ukovete“ k obrazu svému, ne jen na přízni štěstěny. Partička vám potrvá kolem třičtvrtě hodinky, ale může se klidně stát, že na ni navážete hned další partií, ve které třeba jen vyměníte některé karty. Díky tomu bude hra chutnat zase trošku jinak.

Dice Forge je pro mě jedním z nejpříjemnějších překvapení tohoto roku, její chytlavost a zábava, kterou si při ní užijete, vám dají zapomenout i na to, že tematicky lehce pokulhává a ve hře vlastně jen hážete kostkami a kupujete karty či stěny. S tím prvním vám pomůže to, jak krásně hra vypadá (naposledy vizuál podobně obdivovali spoluhráči a kolemjdoucí při hraní Rising Sun. Všimněte si navíc, jak parádně navazují ilustrace na kartách na herní plán v místě, kde jsou umístěny. Na tomhle si dal Biboun vážně záležet, tleskám), a to druhé vlastně negativum není, protože karty kupujeme rádi a házet kostkami je zábava stará tisíce let. A tady si navíc můžete svoje kostky upravovat, no není to skvělé? Vězte, že je. A hodně.

Parádně chytlavá svižná hra, ve které vezmete na milost kostky a pobavíte s ní přátele, nepřátele, rodinu, cizince…no prostě všechny, které k ní posadíte!
Druhý pohled – Michal

Já (uprostřed na fotce) nemůžu popřít, že Régise Bonnessée (vpravo) mám v hledáčku už od dob Seasons, což je s manželkou naše dovolenková stálice a podepisuju se víceméně pod všechno, co tu David o hře tvrdí. Dodal bych za sebe jedno plus a jedno potenciální mínus: tím plusem je geniálně vymyšlený insert, kde do sebe všechno zapadá a snadno se vyndává i uklízí. Pěkné inserty jsou za mě nedoceněnou součástí herních balení. A jedno mínus: karet a jejich schopností je v krabici poměrně málo. Chřastit kostkami je zábava, kovat si je taktéž a vizuál je úchvatný, ale trochu bych se bál o znovuhratelnost. Rozšíření pro Dice Forge už bylo oznámeno (lokalizace zatím ne) a hra si je rozhodně zaslouží, protože v základu by se dala přirovnat k základu Dixitu – výborná věc, ale bez dokoupení rozšíření nezabaví mnohokrát. (Koneckonců, Dixit je počin stejného vydavatelství.)

David Navrátil