Vítejte na pohovoru v tajné společnosti UNLOCK!” Nacházíte se v horním patře administrativní budovy. Manažer, jenž vás přivítal, se škodolibě usměje a zanechá vás v na první pohled prosté, přehledné místnosti. Zámek škodolibě cvakne a čas běží. Dobrodružství začíná.

Unlock!
Autoři Alice Carroll, Thomas Cauët, Cyril Demaegd
Počet hráčů 2–6 hráčů
Časová náročnost 45–75 minut
Vhodné od 10 let
Pořadí na BoardGameGeeku bez rankingu
Mechanismy Kooperativní hra, příběh, řešení hádanek a rébusů

Letos na jaře rozšířil Blackfire rodinu únikových her – ke hře Escape room přibyl Unlock!, počin Space Cowboys (od autorů T.I.M.E Stories či Splendoru). Co od hry můžete očekávat? Unlock! obsahuje 3 příběhy – Formule, Písk a Páras a Ostrov doktora Goorese. K jejich vyřešení potřebujete mobilní aplikaci, která je zdarma ke stažení jak pro Android, tak pro iOS.

Při rozbalení hry budete nejspíš překvapeni, většinu krabice totiž zabírá pořadač (krabice je sice graficky hezky vyvedená, ale klidně by mohla být poloviční). Kromě pořadače obsahuje krabice pouze stručný návod a karty, se kterými si však bohatě vystačíte. Navíc je nemusíte stříhat, přehýbat, slepovat či jinak ničit, takže máte možnost si hru zahrát po čase znovu nebo ji po odehrání poslat dál. Pokud neradi čtete pravidla, mám pro vás dobrou zprávu – kromě papírových pravidel obsahuje hra i výukový scénář. Na jeho zdolání máte 10 minut, během kterých se naučíte vše, co potřebujete.

Po přečtení úvodní karty příběhu budete vyzváni k zapnutí časomíry v aplikaci a otočení první karty s lokací. Na vyřešení všech hádanek a únik z místa, kde se právě nacházíte, máte standardní limit 60 minut. Pokud nezvládnete vyřešit všechny rébusy do hodiny, nevadí. Aplikace vás upozorní a vesele měří dál, abyste viděli, kolik času celkem vám luštění zabralo. Pro navození atmosféry doporučuji si zapnout na mobilu zvuk – každý scénář je doprovázen tematickými zvuky a ruchy (místy se dá hovořit i o hudbě).

V každé lokaci (na kartě) se nachází několik předmětů označených čísly. Hráči v balíčku vyhledají karty se shodným číslem a ty otočí lícem nahoru. Podle barvy čísla a symbolu v horní části karty poznáte, zda lze předmět zkombinovat s jiným předmětem, nebo ne. Již na krabici se dozvíte esenciální informaci, jak kombinování předmětů funguje (a je to také jediná důležitá informace, kterou ve výukovém scénáři nenajdete). Autoři se drželi pravidla, čím jednodušší, tím lepší, což je dobře. Předměty s červeným číslem můžete zkombinovat pouze s předměty s číslem modrým (zároveň je to naznačeno výmluvnou grafikou v podobě do sebe zapadajících dílků puzzle). Celý proces zkombinování spočívá v sečtení modrého a červeného čísla a vyhledání karty s odpovídající hodnotou.

Autoři scénářů mysleli i na klasickou neřest hráčů adventur – „když nevíš co, tak zkus zkombinovat cokoli s čímkoli a něco se stane“. V balíčku se nachází karty označené čísly, ke kterým jste se mohli dostat zkombinováním nesprávných předmětů, a které vás za nelogické hádání potrestají ztrátou drahocenných minut. Doporučuji si při hře nerozkládat balíček ještě nepoužitých karet scénáře před sebe na stůl, protože když uvidíte všechna čísla, bude vás to svádět k matematickému kouzlení tak, aby vám některé číslo vyšlo. Kromě běžných předmětů jsou na kartách i skryté předměty. V podstatě jde o nenápadná čísla ukrytá v obrázku znázorňujícím lokaci nebo předmět, proto je důležité si každou kartu důkladně prohlédnout.

Bohužel se může stát, že si drobného číslíčka nevšimnete a zbytečně se zaseknete. Když nevíte kudy kam, v aplikaci si můžete vyžádat nápovědu ke konkrétnímu předmětu. Co se týče nápověd vedoucích k nalezení skrytých předmětů, u těch si můžete rozhodnout, jestli vám je bude appka předhazovat automaticky nebo na vyžádání. Pokud nechcete mít zapnutý zvuk a kontrolovat mobil pravidelně, může se stát, že vám některá z nápověd uteče.

Ačkoli je hra určená pro 2–6 hráčů, lze ji hrát i ve vyšším počtu, akorát hrozí, že se budete u stolu tísnit. Další překážkou můžou být obrázky a texty. Pro hru ve více hráčích jsou příliš malé a každou kartu si budete muset vzít jeden po druhém do ruky, abyste mohli pátrat po skrytých předmětech a přečíst si příběh. To ubírá na plynulosti hry a zároveň to zdržuje. Myslím si, že krabice nabízí dostatek prostoru pro větší karty s větším fontem. Únikové hry totiž jsou nejlepší, když si je můžete užít ve více lidech.

Obtížnost jednotlivých scénářů zjistíte v aplikaci před začátkem hry. I když ale uvidíte 1/2/3 zámečky, nejspíš si pod tím nic nepředstavíte. Formule a Písk a Páras jsou střední obtížnosti a těmi určitě začněte, poslední dobrodružství (Ostrov doktora Goorese) je nejsložitější a dle mého i nejpropracovanější a pokud s ním začnete, nejspíš budete zklamáni přímočarostí a jednoduchostí ostatních scénářů.

Pozitiva hry

• Tři odlišné příběhy s jinou grafikou a motivem
  • Až pro 6 hráčů