„Velevážený pane kníže, poníženě a s politováním Vám musím oznámiti, že v našem cechu krajinotvorném není odborníka, který by dokázal připravit postupy pro vytvoření krajiny, ve níž by na louku navazovaly zároveň doly i moře.“

S úctou, ctihodný cechmistr Tvořimír

Queendomino
Autor Bruno Cathala
Časová náročnost 25 minut
Jazyková závislost Česká pravidla, bez textu na komponentech
Pořadí na BoardGameGeeku 67. (rodinné), 455. (celkově)
Mechanismy Draft, umisťování destiček, proměnné pořadí hráčů, budování

Bruno Cathala jednoduše umí. Už před téměř dvěma lety jsme ho zařadili do našeho redakčního Top 10 autorů deskovek, a od té doby mu u nás vyšlo ještě Kingdomino, které si před rokem odneslo titul Hra roku v soutěži Spiel des Jahres za rok 2017. Hra si u nás vysloužila výborné hodnocení a především v kategorii rodinných her ji považujeme za ideálního kandidáta k zahrání, pokud máte chuť budovat krajinky i s nováčky (zkušenější hráči mohou sáhnout ještě po Ostrově Skye). Pokračování (či samostatně hratelné rozšíření) Kingdomina s názvem Queendomino (oboje od MINDOKu) před nedávnem přistálo v mojí domácí testovací laboratoři, takže se s vámi rád podělím o své dojmy.

Původní Kingdomino jsem dříve nehrál, ale pro potřeby recenze jsem si s chutí doplnil vzdělání. Původní fanoušci se mohou těšit na osvědčené prvky draftování kartiček (každá nese dvě čtverečkové části s krajinou, buď každou jinou, nebo obě stejné), a jejich umisťování do svého vlastního království (o rozměrech 7×7 při hře dvou hráčů, resp. 5×5 při třech či čtyřech). Potud vše při starém. Kromě dílků s polem, loukou, vodní plochou, lesem, dolem a bažinou přibyl oproti předchůdci ještě jeden typ políček – města, taková staveniště na budoucí budovy, která přináší do hry další budovatelský rozměr. S nimi dorazili ještě miniaturní meeplové, věže (prvky ekonomiky), královna a drak. Bodování políček je stejné jako u Kingdomina, takže vězte, že body získáváte za počty dílků daného území násobené korunkami, které se na dílcích vyskytují.

V krabici Queendomina se skrývají ještě destičky budov, které můžete postavit právě na zmíněných oranžových políčcích. Zdroje k budování vám kromě počáteční sumy získávají zmínění meeplové, kteří vybírají daně na vašich územích (čím větší území, tím více peněz přinese). Budovy slouží k zisku různých výhod: např. zisk meeplů, body navíc za konkrétní typy krajiny, zisk věží, které přilákají královnu do vašeho království. Jednoduše řečeno, dostáváme pořádnou porci nových strategických možností. A to jsem ještě nenakousl fíčuru v podobě draka, jenž může za úplatek zrušit vybranou budovu z nabídky, čímž do hry přidává špetku vzájemné interakce navíc. Sečtení bodů na konci hry bude trvat o trochu déle, budovy totiž přidávají další body (kromě těch, které „leží“ před vámi ve vašem království).

Všechny zmíněné prvky dohromady tvoří zajímavý mix: hra vyžaduje vaši pozornost, je vhodné ji stále naplno vnímat a přemýšlet o pozici při draftu, umístění dostupných políček a dalších okolnostech, které ovlivní váš konečný výsledek. Pro zkušenější hráče je hra o dost lepší než Kingdomino, pro ty začínající a rodinné je situace trochu složitější.

Queendomino totiž nabízí výrazně více možností než původní jednoduché a díky tomu velmi přístupné Kingdomino. To je z mého pohledu potenciální piha na kráse této jinak nesmírně povedené hry. Hra se sice s velkou pravděpodobností bude líbit zkušenějším hráčům, ale část kouzla rychle vysvětlené jednoduché a přístupné hry je prostě pryč. Vysvětlení pravidel je dvakrát tak delší a míra strategie, kterou nové možnosti přináší, je podle mě poměrně vysoká. Ale ono to vlastně vůbec nevadí, protože Kingdomino je tu pořád a pokud hledáte zmíněnou přístupnost a jednoduchost, pořiďte si prostě původní hru. Co je ale jisté je, že určitě nikdo nemůže říct, že je Queendomino pouhá laciná kopie a dojení úspěšné hry.

Nejvíce mě zaujaly (a na hře si jich nejvíce cením) dvě věci. Zaprvé, jak jiná umí být, pokud hrajete ve dvou hráčích vs. ve třech/čtyřech. Queendomino mi totiž přišlo jako vynikající dvojkovka a s manželkou si ji jako takovou spokojeně vychutnáváme. Oproti tomu, ve více hráčích je, podobně jako u některých velkých strategických her, dobře cítit nutnost počítat s kompromisy a kalkulovat tah či dva dopředu, aby vás kroky soupeřů nepřekvapily. Druhá chvályhodná věc je parádně vymyšlená možnost spojení obou her, kdy vznikne varianta Královská svatba („Royaldomino“), nabízející buď pocit dvojkové partie pro čtyři hráče (stavíte království o velikosti 7×7, což hru prodlouží a umožní dotáhnout do konce i megalomanské projekty), nebo obří partii pro sedm hráčů, která je svižná (díky draftu) a dostatečně strategická (každý hraje spíše sám na sebe, protože šest jiných hráčů prostě nezkántrujete). Kromě toho lze ještě v osmi hráčích hrát týmově ve dvojicích.

Pozice Queendomina je opravdu zajímavá. Lze ho považovat za samostatnou hru, za propracovanější alternativu ke Kingdominu (pokud se vám Kingdomino už ohrálo nebo vám v něm chybí více strategických možností) či za nedílnou součást portfolia rozvětvené deskoherní skupinky o šesti až osmi hráčích, která nechce být odkázána na party hry (a jako doplněk k 7 divům světa). Ať se na Queendomino díváte jakkoliv, vaši pozornost si rozhodně zaslouží a jedná se o sázku na jistotu, která nabízí dobře vyváženou přístupnost a strategické rozhodování.

Strategičtější verze hry roku 2017, která zachutná i zkušeným hráčům a umí poskytnout výborný zážitek při hře ve dvou. Je potřeba dodávat něco dalšího?

David Navrátil