Až se lidstvo za tisíc let bude brodit naší historií a hledat významné milníky dějin, najde jich celou řadu. Přechod k zemědělství. Průmyslovou revoluci. A také ovládnutí divoké energie pulsarů. Právě díky ní je možné cestovat vesmírem tak snadno jako prstem po mapě. A stejně jako u každého objevu, i na tomto si někdo pořádně namastí kapsu. Buďte to vy!

Pulsar 2849
Autor Vladimír Suchý
Časová náročnost 60–90 minut
Pořadí na BoardGameGeeku 188. (strategické), 371. (celkově)
Mechanismy Pohyb po mapě, házení kostkami, různé schopnosti hráčů

Český designér Vladimír Suchý má na kontě již celou řadu her. V Česku je populární například jeho husitské Šestiměstí, Dědictví či tuto hru rozšiřující Klub ztroskotanců, který se pohříchu nedočkal takové popularity, jakou si zasloužil. Možná to však dožene právě Pulsar, euroidní ekonomická sci-fi, která se na trhu objevila poměrně nedávno.

Jak je v podobných hrách zvykem, vaším cílem bude nahrát co nejvíc vítězných bodů. Ty získáte za všechno možné (tzv. point salad). Nejprve se před vámi rozloží hezká mapa vesmíru včetně pulsarů a soustav a kolem se rozprostřou další plány, například ten na generátory, na transmittery, plán technologií a podobně. Hráči si rozlosují pořadí, umístí své žetonky na stupnici rozvoje a iniciativy, nafasují kartičku ústředí a hra může začít.

V úvodu každého kola první hráč hodí kostkami a umístí je do patřičných chlívků podle čísla, které padlo. Možná už krčíte nosy a říkáte si, co je to za euro, když se v něm hází kostkami. Odpovím vám, je to to nejeurovitější euro, které jsem za poslední rok viděl, a jedno mrsknutí za kolo to vůbec nepopírá. Vy si totiž musíte poradit, ať padly pětky, nebo jedničky, a pokud vám to kazí plány, tak se naučte improvizovat. Bez toho v téhle hře totiž nepřežijete.

Kostky si postupně podle pořadí rozeberete a můžete vymýšlet, co s nimi. Každý hráč ve svém kole totiž provádí dvě až tři akce, na které je používá. Za kostku určité hodnoty jde vzít třeba generátor, který cucá energii z pulsaru; jiná kostka jej pak nastartuje. Další kostky zabírají a rozjíždí transmittery, zkoumají technologie, které vám dávají další výhody, upgradují vaše ústředí, za každou kostku se můžete hýbat raketkou po mapě a stavět základny na planetách či obsazovat pulsary. Pokud vezmete silnou kostku, posunete se ale dozadu na stupnici rozvoje nebo iniciativy, a naopak. Chcete hrát silné akce, nebo příště začínat první a bohatý?

Některé ze zmíněných serepetiček nabídnou jednorázově body, jiné vám dají výhodu ve hře a ty nejcennější vyrábějí body každé kolo. Protože se hraje na osm kol, pokud se vám hned na začátku podaří postavit slušný generátor nebo dokonce olbřímí sestavu transmitterů, máte solidní výhodu. V žádném případě ale ne vyhráno – v závěrečném bodování se ohodnotí kdeco a černý kůň vzadu se může stát snadno lídrem.

O mechanismech bych mohl psát ještě dlouhé hodiny, ale od toho máte pravidla. Ta jsou poměrně přátelská, a i když vám na první pohled dají zabrat, hra se učí velice intuitivně a ve druhém kole už každý i díky všudypřítomným ikonám ví, co má dělat. Hráč, který je načítá, to má trošku těžší, protože prostředí sci-fi technologií mi přišlo trošku abstraktní, ale jakmile už víte, co je generátor a co transmitter, máte víceméně vyhráno. A pak už následují jen klady (dobře, ještě ty flavour texty mohly být trošku údernější, ale o tématu Pulsar vlastně až tak moc není), kterých je spousta.

Za prvé, nekonečné množství možností. Není partie, ve které byste neměli každé kolo dilema, co udělat a jak to nejlépe provést, neboť i s malými kostkami se dá zahrát velké divadlo. Někdy je lepší vzít to největší, co můžete, jindy se víc vyplatí držet se zkrátka a nachystat si dobrou pozici do příštího tahu. Někdy podpoříte sebe, jindy potopíte soupeře. Zkrátka, pokud se chcete pořádně zamyslet, jste na správné adrese.

Za další, opakovatelnost. Hra nabízí celou řadu variant, můžete například změnit technologický strom, navzájem si vyměnit ústředí, změnit zakázky (což jsou jakési questy za body navíc) a podobně. Zkrátka, můžete dát dvě partie po sobě a mít je kompletně odlišné. To považuji za velmi silnou stránku hry, dokonce bych „bonusový“ materiál označil jako takové malé rozšíření obsažené přímo v krabici! Tleskám, takhle se to má dělat.

Grafika hry je poměrně pěkná, i když trochu trpí na zmíněné téma. Ono když vyrábíte generátory, tak vám tam zkrátka skřeti ani elfové běhat nebudou. Celý design bych označil jako „studený vesmír“, který se snaží ohřát jen zakázky, na nichž jsou nakresleni futuristicky vyhlížející klienti. Na druhou stranu, manželce, která má ráda pestré a hezké hry, tahle okolnost přestala vadit hned po první partii. Funkční mechanismus zkrátka chutná i tvrdošíjným roleplayerům.

Pulsar 2849 je nenápadné, ale geniálně propracované, neuvěřitelně variabilní euro. Pokud máte rádi tento typ her, nemáte vůbec nad čím přemýšlet (a řekněme si narovinu, ono pořád lepit nějaká středověká města nebo obchodovat v Orientu taky omrzí). A pokud ne, zkuste si Pulsar třeba někde v čajovně. Možná se totiž budete divit, jak silná tahle tichá hra, která přichází na trh bez zběsilého jekotu reklam, doopravdy je.

Neuvěřitelně propracované a variabilní euro nabízí všem, kdo si rádi zapřemýšlí, stovky hodin zábavy.

Marek Dvořák