Pokud jste četli náš článek o Albi Game Day 2018, jistě už víte, co se na nás letos chystá z portfolia vydavatelství Albi. Jednu z dvou nejočekávanějších pecek, Anachrony, si blíže představíme v tomto preview.

Anachrony je už pátá hra (po Scythe, Pustině, This War of Mine a Lords of Hellas), kterou pánové z Albi „ukořistili“ na Kickstarteru, kde prošla úspěšnou kampaní. Stane se tak dalším důkazem, že pokud je na Kickstarteru něco opravdu zajímavého, vyplatí se počkat, zda se některé z českých vydavatelství nepustí do lokalizace. Při kampani tvůrci hry nasbírali téměř 450 tisíc dolarů od více než 4 500 backerů, což značí velmi dobrý úspěch.

V Anachrony se příběhově ocitáme ve 26. století, kdy je Země ve stavu, který je velmi podobný různým postapo filmům a románům. Před stovkami let pomřela většina civilizace v důsledků katastrofy a ani teď, po dlouhé době, se situace nelepší. Na povrchu se žít nedá, přeživší se organizují v podzemí a sledují jednu ze čtyř odlišných filozofií. Stoupenci těchto čtyř směrů jsou od sebe prakticky izolováni a potkávají se pouze v místě zvaném Kapitol, navíc jsou schopni se skrze časové trhliny vracet zpátky v čase.

 

Na první pohled (především díky postapo tematice) hra připomíná zmíněnou Pustinu, hned na ten druhý ale pochopíte, že tam, kde byla Pustina syrová a šlo o menší skupinku přeživších, je Anachrony technokratická a mnohem megalomanštější, navíc s prvky cestování časem. Přílišné podobnosti obou her se tedy nebojíme.

Toť příběh, a na co se můžeme těšit z hlediska mechanismů? Anachrony je primárně worker placement, ale ne jen tak ledajaký. Vaši dělníci se mohou bez problému pohybovat po vašem území, ale jakmile se s nimi chcete vydat do nehostinné divočiny a do Kapitolu, musíte je na cestu vybavit exoskeletem, který je ochrání před nebezpečím. Exoskelety ve hře fungují jako figurky (prakticky každý Kickstarter projekt nějaké musí mít) a herně znamenají další vzácný zdroj, který musíte pracně získat. Kromě toho se dočkáme i zmíněného cestování v čase – v určitém okamžiku můžete využít suroviny, které ještě nemáte (pošlete si je z budoucnosti), a vylepšit tak svoji současnou pozici. Zároveň ale musíte pamatovat na to, že onen dluh budete muset v budoucnu splatit a uzavřít tak smyčku, aby nedošlo k časoprostorovému paradoxu. Po několika kolech přichází změna v pravidlech hry, dopad asteroidu vyřadí některé akce, ale zároveň přinese i nové. Krabice s hrou bude obří, kromě zmíněných figurek se dočkáme i kostek (Anachrony je ale euro, takže o náhodu tu nepůjde), čtyř druhů bizarních surovin (plus vody), pořádné dávky žetonů, destiček a karet.

Vítězné body lze získávat stavěním budov a superprojektů, objevem vynálezů a šikovným využíváním cest v čase. Délku hry je možné upravovat, takže partie může trvat půl hodiny i půlku večera (cca 2 hodiny). Podle čtyř cest už vám je asi jasné, že hra je maximálně pro čtyři hráče. Kromě toho nabídne i sólo variantu, nejlepší zážitek ale bude ukryt spíš v multiplayeru.

Dle dostupných informací bychom se ve hře mohli dočkat spousty zajímavých a inovativních prvků (kromě cestování časem hrají roli i různé anomálie či třeba změna dostupných akcí uprostřed partie), zároveň by Anachrony měla klást důraz na detaily a vyžadovat pečlivé plánování a správu surovin. Vizuál hry vypadá opravdu povedeně, nezbývá tedy než doufat, že i hratelnost bude odpovídat očekáváním.

Vydáte se na podzim cestou Harmonie, Dominance, Pokroku, či Spásy, abyste pozvedli prapor vítězství a nastolili nový vládnoucí řád?

 

David Navrátil