Konečně je tady. Po osmi letech od vydání prvního dílu démonské pentalogie v češtině jsme se konečně dočkali jejího vyvrcholení. Jádro už na první pohled drží stejnou úroveň jako předchozí díly, alespoň, co se týče grafického a tiskového zpracování, které jsem už u prvního dílu opěvovala – hardback, světlá čistá obálka a jednoduchý barevný přebal tón v tónu. Udržet jednotné zpracování knih u série, která vychází osm let, není vždy samozřejmostí, ale u démonského cyklu máme to štěstí.

Jaké další aspekty přináší těch zmiňovaných osm let? Jedním z nich je pocit, že jsou hrdinové součástí vašeho života, jsou to staří známí, kteří s Vámi prošli dobrými a zlými časy a pořád jsou tu. I když naposledy. Na druhou stranu pamatovat si po tolika letech v takto složitém příběhu dvou kultur, plném postav, politiky a vztahů, o co vlastně šlo, je nejspíš nemožné. Takže pokud si chcete závěr cyklu pořádně vychutnat, doporučuji oživit předchozí díly.
Jak název knihy napovídá, podíváme se blíže do Jádra. Na místo, ze kterého přichází hrozba pro lidské plémě – démoni. Už, už se blíží to, na co celou dobu čekáme. Arlen s Ahmannem, bok po boku v poslední bitvě. Ale ne nadarmo Arlen celé roky říkal, že Osvoboditelem je každý, že každý musí bojovat, aby lidstvo v Šaraku ka, vyhrálo. A tak se v posledním díle podíváme na všechna ta známá místa a za všemi postavami. Dořeší se spousta minulých křivd a vy si budete říkat, tak sakra, kde je to Jádro? Ale čím víc se konec bude blížit, tím víc budete přemýšlet nad tím, jestli ho opravdu chcete… Protože konec je takový… konečný a nevratný.

Co říct k úrovni knihy. Brett prostě psát umí. Nudit se nebudete ani u čaje s mistryní Leeshou Papírovou, tedy vlastně s hraběnkou Leeshou am´Kotlina. Zmiňovat úroveň dialogů či spád bojových scén snad nemá ani smysl u příběhu, kterému dal jeho autor tolik. Tolik detailů, podrobností a souvislostí. Ne Brett ví, co dělá a všechny informace už od začátku dávkoval vždy tak, aby se čtenář bavil.

Už jsem si zvykla i na knihu plnou super hrdinů, kteří umí díky magii nemožné. O to víc mi ale chyběl obyčejný kejklíř Rojer, člověk jehož moc spočívala v houslové magii, ale příběh ho neproměnil ve všemocného. Ačkoli i v Jádru se našel „nový“ hrdina, kterému bylo věnováno více prostoru – Trnka ale není dost obyčejný, aby Rojerovu lidskost nahradil. A musím znovu zopakovat, tak jako už v jedné z předchozích recenzí na tento cyklus, že toto považuji za největší mínus, největší ztrátu kouzla, které bylo nastoleno v Tetovaném. Chybí ten všudypřítomný strach o hrdiny, chybí ta atmosféra beznaděje a síla jejího překonávání. Lidé se stali až příliš silnými.

Způsob, jakým hrdinové reagují i v nejvypjatějších situacích, kdy jim jde o život a oni i přesto stále dál řeší své křivdy a moc, je prostě báječný. Lidstvo ve své podstatě, s láskou v jedné ruce a egem v té druhé. Velmi mile mě překvapovaly podrobnosti ze života ženských hrdinek. Autor se nebojí porodu ani kojení a vše prezentuje tak, jak to je.

Nejvíc ze všeho mě ale překvapila citlivost celého příběhu. Setkání starých známých, dořešení vztahů, loučení, to vše bylo napsáno krásně a lidsky. A ačkoli je kniha napínavá a plná bojů, právě tenhle její aspekt z ní pro mě dělá něco víc než jen další díl skvělé série.
Jádro je výjimečné v tom, že sérii zakončuje nejen s důstojností, kterou přináší vysoká úroveň napětí, ale také s nečekanou dojímavostí. A mě nezbývá než autorovi zatleskat za neobyčejný počin, kterým celý démonský cyklus je a za to, že i v jeho závěru udržel laťku zatraceně vysoko.

Vydal: Triton; 2017

Autor: Peter V. Brett

Překlad: Miroslava Polová

ISBN: 978-80-7553-515-3

EAN: 9788075535153

Počet stran: 752

Již dvě dekády let jsem vášnivá čtenářka fantastiky. Setkala jsem se snad se všemi subžánry a v každém jsem si našla knihu hodnou přízně. Mezi oblíbené autory řadím C. Barkera, R. A. Heinleina, A. C. Clarka, D. Simmonse, A. McCaffrey, P. Bretta, R. Zelaznyho, F. Herberta, J. Nowak, L. Hamiltonovou…

Vlastní literární tvorbě se intenzivněji věnuji zhruba od začátku roku 2010.

KatyRZ@mfantasy.cz

Již dvě dekády let jsem vášnivá čtenářka fantastiky. Setkala jsem se snad se všemi subžánry a v každém jsem si našla knihu hodnou přízně. Mezi oblíbené autory řadím C. Barkera, R. A. Heinleina, A. C. Clarka, D. Simmonse, A. McCaffrey, P. Bretta, R. Zelaznyho, F. Herberta, J. Nowak, L. Hamiltonovou... Vlastní literární tvorbě se intenzivněji věnuji zhruba od začátku roku 2010. KatyRZ@mfantasy.cz