Třetí světová válka se prohnala světem a za sebou zanechala jen radioaktivní spáleniště. Lidé, kteří válečné šílenství přežili, se stáhli do sedmi měst. Centrálním sídlem tohoto zbytku civilizace se stalo Attiona City. Město, jež se místo do šířky rozrůstá do výšky. Čím bohatší jste, tím výše ve městě bydlíte. Sociální rozdělení společnosti dosáhlo takových rozměrů, že byla vytvořena plošina, rozdělující město na Downtown a město nad plošinou.

Zatímco nad plošinou si lidé dopřávají veškeré výdobytky moderní civilizace, v temném špinavém ghettu Downtownu nemají lidé k dispozici ani základní zdravotní péči. Když se v tomto prostředí objeví epidemie neznámého viru, kosí nemoc lidi po desítkách. A vládci nad plošinou nepřekvapivě pošlou místo léků pořádkové policejní síly.

Kromě nemoci a chudoby je ale Downtown zdrojem i něčeho jiného. Z jeho bahna povstávají Sephirové. Lidé vládnoucí zvláštní silou měnit okolní prostředí pouhou silou své myšlenky. Nikdo neví, jestli se jedná o mutaci v genech, nebo je to, jak někteří z nich tvrdí, tím, že s nimi město komunikuje. Jak se zdá, nemoc nezachvátila jen lidi, ale na smrt nemocná je i samotná Attiona City. Vítejte v roce 2052.

Alespoň v roce 2052, jak ho vidí Pavel Bareš, nová tvář tuzemské fantastiky. Autor se s tím rozhodně příliš nepáral a jeho prvotina je pěkný špalík o 568 stranách. To se často nevidí a pokud ano, je to většinou na úkor kvality. V první řadě musím prohlásit, že Projekt Kronos takovou knihou není. Na debut se jedná o velmi kvalitní román, kterým to celé vůbec nekončí, neboť autor již pracuje na druhém dílu.

Děj je vyprávěn dynamicky, takřka filmový styl vyprávění. To není překvapením, jelikož autor sám přiznává inspiraci ve filmech a komiksech, což potvrzuje i občasnou narážkou na některá díla, která byla vzorem. Co může být trochu matoucí, obzvlášť v rámci rychlého stylu vyprávění, je množství postav. Autor sice nejvíce pozornosti věnuje dvěma Sephirům, stojícím na opačné straně pomyslné barikády: Downtownerovi Jasonovi a Lucovi, cvičenému k lovení a zabíjení Sephirů, byť je jedním z nich.

Kromě těchto dvou je více či méně uvedeno množství dalších postav, ať už mají v knize nějakou roli nebo ne. Jistě, vyprávění pozadí některých důležitějších rolí má smysl, ale drobná nakousnutí jiných, uvedených jen aby potvrdily napětí dané situace, působí téměř jako vatové vyplňování. A to mi přijde u takhle rozsáhlého románu zbytečné. Je třeba ale poznamenat, že tento styl má autor zvládnutý velmi dobře, takže nepůsobí rušivě až do chvíle, kdy se člověk zastaví a řekne si, proč tam bylo dotyčnému dáno tolik prostoru.

Atmosféra je výborně vystavěna a děj postupně graduje k neodvratnému tragickému vyústění otevřeného boje mezi oběma částmi města. Náhledem na obě strany se vyhneme moralizování o tom správném sociálním rozdělení, neboť pohnutky obou stran jsou víc než pochopitelné.

Pavel Bareš vtrhl do české fantastiky jako bouře. Z ničeho nic se objevil román, který zaujme jak stylem vyprávění, tak nápadem. Zajímavý městský příběh v postapokalyptickém světě, říznutý hrdinským komiksem, si bere od všeho jen to, co potřebuje, a nenechává se svazovat žádnými pravidly, a přesto působí vyzrále. Na další pokračování příběhů z Attiona City, potažmo na další díla z pera Barešova jsem velmi zvědavý, již jen proto, že si autor nasadil laťku hodně vysoko. Uvidíme jak se s tím popasuje.

Název: Projekt Kronos

Autor: Pavel Bareš

Obálka: Alena Gratiasová