Michael Bronec. Samorost, nakladatel a samojediný majitel nakladatelství Straky na vrbě. Muž, jehož zásluhou můžeme číst klasická díla fantasy, ale co je hlavní, jehož hlavní zájem je směřován směrem do české kotliny. Vždyť z jím organizované literární soutěže Žoldnéři fantazie (dříve O železnou rukavici lorda Trollslayera) vzešlo (nebo minimální soutěží prošlo) nejedno dnes již zaběhnuté autorské jméno. Není proto divu, že vždy snil o tom, stanout jednou na druhé straně pomyslné barikády, aby jednou mohl pohladit přebal, který se bude honosit jeho jménem. Splnění onoho snu zabralo něco málo přes deset let, ale co je zajímavější, ještě mu zdaleka není konec. Dámy a pánové, dovolte abych představil Projekt Aréna, první díl cyklu Tři kapitáni.

Příběh se odehrává v daleké budoucnosti, kdy mezihvězdné lety a dokonce teleportace již nejsou ničím výjimečným. V takové budoucnosti jsou samozřejmě obydleny plejády planet, jež se slučují do různých více či méně znepřátelených uskupení. Frakce ale netvoří jen planety, ale vesmírem křižují i různá nomádská společenství. Mezi taková se řadí i Korzáři, jejichž jeden kapitán se objeví na zemi s mincí z Pravého kovu. Jelikož se jedná o mýtickou sloučeninu, v níž spočívalo bohatství kdysi svrženého císaře, nemůže to Arnošt Kodex nechat být. Je totiž koordinátorem, hlavním vládcem republiky planet, jejímž centrem je stará dobrá Země.

Situace se ale nepřiostřuje jen na poli Pravého kovu. Na hranicích s republikou se množí přestřelky s Puritány, další velmocí, vedenou Abrhamem Lincolnem. Ten usiluje nejen o rozpad republiky, ale dokonce skrývá osobní nenávist přímo ke koordinátorovi. To se jednou za čas projeví pokusem o atentát. Arnoštu Kodexovi tak nezbývá, než povolat své přátele z minulosti, protože splnění náročných, takřka nemožných úkolů nemůže svěřit jen těm nejdůvěryhodnějším.

Od začátku, a autor se tím ani netají, je ze stylu vyprávění i zápletce cítit inspirace v kultovních dílech dobrodružné literatury. Krátké a často vtipné shrnutí kapitoly pod jejím názvem evokuje verneovky a zápletka se odvolává na klasická díla space opery.
Dalo by se říct, že první díl trpí klasickou nemocní prvních dílů, a to nutností popisu světa, postav, nutnost nahlédnutí do jejich minulosti a vysvětlení jejich vzájemných vztahů. Ano, je to tak. Hlavní zápletka je zde vlastně jen nastolena a v jejím řešení je vykonáno jen pár batolecích krůčků. Má to ale jedno velké ALE. Způsob, jakým tak autor činí, dělá z prvního dílu pěkně čtivý kousek. Vše je osvětleno skrze dialogy postav, byť někdy působí skoro až křečovitě. Pár jich je i uvozeno prvoplánovým: Dovol, abych ti připomněl. Tento způsob může někomu vadit, pravdou ale zůstává, že je to pořád čtivější, než sáhodlouhé popisy ala Jules Verne.

Jako zkušený editor knih ví, co je zabijákem dobrého čtiva. Postavy v Třech kapitánech jednají velmi specificky. Čtenář tak nemá nejmenší problém je odlišit a během chvíle si uvědomit všechny jejich předchozí činy a důvody. Snad je to tím, že je autor inspirován hlavně starými dobrodružnými příběhy, ženy jsou odsunuté do pozadí. Stejně jako ve vzpomínaných románech budí dojem kulis. Což je škoda, ve chvíli, kdy se na pár okamžiků přece jen objeví na scéně, autor s nimi zachází naprosto bravurně. Náboj těsně pod povrchem podle mě není rozhodně náhodou.

Třešničkou na dortu je grafické zpracování. Autor obálky Tomáš Kučerovksý vytvořil atmosférickou obálku s vyobrazením všech tří kapitánů s tajuplnými planetami kolem. V knize pak děj dokresluje několik ilustrací Janiny Strnadové.

Co říci závěrem? Tato kniha by neměla chybět v žádné žánrové knihovně. Již jen řemeslným zpracováním se řadí na přední místa a tím rozhodně zaujme každého, koho jen trochu zaujaly fantastické příběhy. Nadšenci do space opery pak to vše umocní třemi. Na další díly se nezbývá než těšit, tak jak se na dané zpracování hodí – jak malý kluk.

Název: Tři kapitáni – Projekt aréna
Autor: Michael Bronec
Obálka a ilustrace: Tomáš Kučerovský