Americká autorka Laurell Kaye Hamiltonová se právem řadí mezi nejúspěšnější velikány temné fantasy romantiky současnosti. Stvořila nový svět protkaný fantazií, politikou a nekompromisní hrou o život. Merry Gentry je dědičkou a následnicí Temného království víl. A to především díky svému těhotenství. Čeká totiž hned dva elfí potomky, takzvané požehnané děti. Merry čelila nebezpečí celý svůj život a to hlavně kvůli svému smíšenému původu. Je na půl člověk, na půl sidh. V této knize už ale nejde jen o její život. Musí chránit své nenarozené děti, své milence a nejbližší okolí. To se jí ale úplně nepodaří. Jak to tak bývá, nepřítel vždy zasadí nejtvrdší rány přesně tam, kde to bolí nejvíc. A proto i Merry sem tam v příběhu přijde o někoho velmi důležitého. A kdo že je tím nepřítelem? Každý, kdo jí závidí, občas nějaká zlá víla, vládce Požehnané říše a jeho šlechta, patricijové Temného dvora nebo království běsů. A konečně taky jeden z možných budoucích otců, Taranis. Merry velmi touží po pomstě, a když ji nemůže vykonat přímo na Taranisovi, otočí svůj hněv proti obyvatelům Požehnané říše. A to i za cenu, že povolá Divoký hon.

V příběhu o Merry Grentry musíme zapomenout na dogmatické představy o hodných vílách v hezkých šatech plnící naše tajná přání. V tomto příběhu jsou víly mnohdy chladné, nemilosrdné stroje na zabíjení a plnění vyšší vůle vládců. Sledují své osobní a politické zájmy. Pro dosažení svého se s vámi klidně vyspí, a ještě tu noc vám ve spánku proříznou hrdlo. Sama Merry je mnohdy postavena před volbu, kdy musí vykonat opravdu špatné věci, jen aby posloužila vyššímu dobru. Celým příběhem prostupuje jakási mateřská láska, pud sebezáchovy a opatrovnictví vůči nenarozeným dětem. Merry je rovněž velmi loajální vůči svým blízkým a snaží se je chránit. Když to ale zrovna nevyjde a někdo z blízkých padne, dokáže být velmi racionální a pragmatická. Ostatně, proč se trápit nad něčím, co už nejde změnit.

V příběhu se protíná fantasy svět se světem reálným. Smůla pro Merry je, že dokázala nakrknout tolik postav, že už není v bezpečí nikde. A tak se není čemu divit, že tu a tam přecházíme z poklidného čtení do nenadálého útoku, přepadení, útěku či boje. Když pomineme fakt, že v této knize je Merry již těhotná, je nutno uznat, že je vážně krásná a svůdná. To vede děj do občasných milostných etud s nemalým nádechem erotiky. To pak méně zkušený čtenář rudne do barev přebalu.

Laurell Kaye Hamiltonová staví děj celého příběhu Merry na klasických motivech fantasy literatury. Svůj svět vytvořila ovšem mnohem temněji. Její postavy odrážejí to nejhorší z lidských charakterů. Přesto se autorka snaží čtenáře provádět temnotou děje s jakousi, až heroickou, myšlenkou v naději. Velmi oceňuji spád akcí a situací. Autorka jde velmi často hned k věci a nenudí čtenáře zdlouhavými popisy. Na druhou stranu, tam kde si to myšlenka a děj zaslouží, dokáže tempo zpomalit a čtenáře provést s lehkostí a důmyslností.

Vydal: Epocha, 2018

Autor: Lauren K. Hamillton

Překlad: Dominika Moulíková