Letos tomu bylo těžko uvěřitelných 11 let od doby, kdy se na pultech herních obchodů objevila počítačová hra Zaklínač. Jméno Geralta z Rivie do té doby sice pochopitelně mezi fanoušky fantasy rezonovalo, díky tomuto výbornému RPG se však dostalo do povědomí tisíců dalších lidí po celém světě. A nejen to – první díl zaklínačské herní série položil základy fenoménu, který byl v roce 2015 završen vydáním dlouho očekávaného třetího dílu s podtitulem Divoký hon.

Herní recenzenti po celém světě na titul – nutno dodat, že zcela právem – pěli chvalozpěvy. Vedle grafického zpracování, hratelnosti a obrovského herního světa spoustu z nich zaujala také karetní minihra Gwent (původně se hra jmenovala Gwint, Gwent je její upravená verze s poangličtěným názvem), jež se objevila už v knižní předloze. Gwent se mezi hráči stal natolik populární, že ho CD Projekt Red v loňském roce vydal jako plnohodnotnou hru. Kouzlo této jednoduché, ale chytlavé karetky spočívá mimo jiné také ve výborném vizuálním zpracování karet – natolik výborném, že se polští vývojáři rozhodli vydat knižní artbook, jenž se na českém trhu objevil na podzim loňského roku pod záštitou vydavatelství Crew.

Artbook vás překvapí hned v ten moment, kdy si ho poprvé vezmete do ruky – 248 stran na kvalitním křídovém papíře ve vázané vazbě se celkem pronese. Kniha je rozdělena do pěti oddílů podle frakcí, za něž můžete hrát ve hře. Jedná se o Severní království (zástupci Temerie, Redanie a dalších států spojených proti Nilfgaardu), Scoia´tel, Příšery, Nilfgaardská říše, Skellige, Neutrální jednotky a Zvláštní karty. Jednotlivé frakce jsou čtenáři krátce představeny na úvodní straně každé z nich, přičemž právě zde najdete také stručný popisek toho, jak fungují v samotné hře.

Na kartách se nachází ilustrace známé nejen z knižní, ale také herní série. Zachyceny jsou hlavně postavy, nicméně sem tam narazíte také na nejrůznější bitevní techniku bojujících frakcí. U každého obrázku si kromě jeho jména a autora můžete přečíst také doprovodný text. Ten se může týkat reálií, může detailněji popisovat obrázek, citovat knihy/hry, seznamovat čtenáře s danou postavou a u některých najdete také komentář samotných autorů týkající se vzniku jejich díla.

Ilustrace jsou na velmi vysoké úrovni a garantujeme vám, že si s radostí budete prohlížet každý jejich detail. Většinou se přitom budete kochat velkými lustracemi přes celou stranu nebo dokonce dvoustranu, nicméně ani v případě menších kreseb, kdy jsou na stránce 4, se nemusíte bát, že byste byli ochuzeni o vizuální zážitek. Atmosféru jednotlivých ilustrací vytváří zejména velmi realistické výrazy v obličejích.

Když si knižní Gwent potěžkáte v rukách a zběžně jej prolistujete, první myšlenka, jež vám proletí hlavou a zároveň vás asi trochu vyděsí, bude cena. Budete si nejspíš říkat, že takový skvost musí stát strašnou spoustu peněz. Ale máme pro vás dobrou zprávu – polovinu výplaty v knihkupectví nenecháte. Pokud máte rádi Sapkowského univerzum, určitě by toto dílo nemělo chybět ve vaší knihovničce. Přitom vůbec nebude vadit, že jste ke Gwentu vůbec nepřičichli, k tomu, abyste si knihu užili jej vůbec nepotřebujete znát.

Název: Gwent – výtvarné umění: Zaklínačské karetní hry
Nakladatel: Crew, 2017
Překlad: Filip Ženíšek