Doufali jste v rajský posmrtný život na nebesích? Nebo jste se těšili na vyhřátý pekelný kotel, ve kterém se na vás vaří voda? Zapomeňte na náboženské představy. Každá duše se při narození vydělí z pramasy duševní energie, do které se po smrti zase vrátí, a vše zapomene. Ale pokud je vaše duše tak silná, jako duše Claire Riordanové, můžete mezi lidmi zůstat a svoji osobnost si zachovat. Ale nebude to jednoduché – obsadíte tělo jiného člověka a můžete se stejně jako Claire připlést do sporu mezi Starými dušemi, které z těla do těla putují déle, než si dokážete představit.

Německý autor Markus Heitz má na poli fantasy románů již pevnou půdu pod nohama, kterou si vytvořil několika sériemi románů. Žánr thrilleru, hororu a sci-fi literatury šestačtyřicetiletý autor zasadil například do série Trpaslíci, Legendy alfů, Jidáš nebo Ritus. Na ně letos navázal sérií Exkarnace, jejíž první díl nese název Válka Starých duší. Spisovatelova díla se těší velké oblibě čtenářů i kritiků. Heitz při své literární tvorbě uplatňuje znalosti z historie, kterou spolu s germanistikou studoval na univerzitě. Chvíli se živil jako novinář.

Claire Riordanovou srazí na ulici auto, zatímco její muž Finn je oloupen a surově zastřelen. Obě těla manželů jsou nenávratně zničena. Avšak Claire nehodlá svoji dceru Deborah nechat samotnou. Její duše procitne v těle Lene von Bechsteinové. Kromě toho, že Lene spolu s manželem vlastní společnost, která dodává kosmetické přípravky do celého světa, tělo Bechsteinové bylo dlouhé měsíce připravováno pro převtělení Staré duše Anastázie jejími služebníky. Ale Claire byla silnější.

Anastázie není jediná Stará duše. Převtělenců mezi námi chodí více, než by kdo čekal. Jejich síla roste každým převtělením, kdy získávají zase nové duševní schopnosti. Claire připraví o tělesnou schránku Anastázii, která se svým společníkem Duboisem pracovala na výrobě séra. To by jim pomohlo získávat snadněji nová těla a další duševní schopnosti. Tělo Bechsteinové mělo pomoci padouchům k rozšíření séra, které by na lidstvo mělo nedozírné následky. Na čí stranu se Claire připojí? Ovlivní ji touha po moci, nebo se rozhodne bojovat za nic netušící lidstvo?

Markus Heitz vytvořil velice propracovaný román, který je rozdělen do jednadvaceti kapitol. Pocity a činy postav popisuje pomocí třetí osoby, která ovšem střídá jak neutrální pásmo vypravěče, tak jasně interpretuje pocity a domněnky postav. A těch v knize není málo. Autor dynamicky střídá úhly pohledu jednotlivých postav, které patří do centra hlavního dění i do vedlejší dějové linky, u níž čtenář zřetelně cítí budoucí propojení, kterého se snad dočká v druhém dílu série Exkarnace, a to Umírání duší.

Takovou linku představuje příběh lovce upírů a dlaků Erica, jenž v sobě nese démona Avnase. Při svém lovu na tygrodlačici, tedy ženu, která se dokáže transformovat v silnou bestii připomínající svým vzezřením tygra, se střetne s organizací libra. Její přívrženci vědí o původu duší a snaží se duševní pramasu dostat do rovnováhy. A tak je Eric stejně jako Claire vtažen do machinací Starých duší a musí se připravit k boji.

Autor ovládá barvité líčení atmosféry. Dokáže čtenáři přiblížit prostředí, rozpoložení jednotlivých postav a zakládá si na vykreslení detailů. Právě jednotlivé zmínky a útržky pro čtenáře původně nepodstatných informací, postupně formují jedno odhalení a vyjasnění za druhým. Heitz úmyslně čtenáře hodí do vody bez jakýchkoliv předchozích znalostí a zkouší, jak rychle se naučí plavat, a pochopí jednotlivé souvislosti.

Celý děj obsahuje velké množství dramatických prvků, které čtenáři vženou notnou dávku adrenalinu do žil. Postavy se nestále dostávají do akčních situací, ve kterých musejí bojovat o svůj život a o zachování duše. Nudy či lyričtějších pasáží se v této knize nedočkáte. Oproti tomu vám na talíři přistane pořádná dávka akce a soubojů, které jsou okořeněny zvláštními duševními schopnostmi převtělenců.

Těžko se vám v knize bude hledat moment, kdy ji můžete odložit a jít spát. Tím, jak autor vypráví více příběhů a popisuje je z úhlů pohledu několika postav, dostanete od každého příběhu kousek. A ten vždy v závěru vyvrcholí napínavou situací, při které člověk zrychluje tempo čtení tak, že mu oči kmitají sem a tam jako vteřinové ručičky. Ale ve chvíli, kdy otočíte na další stránku, čeká vás další střípek příběhu z pohledu jiné postavy. Takže si vždy budete muset počkat, jak to dopadne. Ale uvolňujícím faktem je, že napínavá situace je zařazena na konec téměř každé podkapitoly. O to je čtení této knihy ještě větším zážitkem.

Vydal: FANTOM Print; 2018
Autor: Markus Heitz
Překlad: Svatava Kretková