Ó mocný Die, dej mi dost síly na boj s příšerami i proradnými protivníky. A ty, Athéno, nauč mě umění vůdcovství, aby moje armády mohly ovládnout všechny okolní regiony, neboť já, Perseus, jsem jediný schopen stanout v čele sjednoceného Řecka!

Lords of Hellas
Autor Adam Kwapiński
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 60–90 minut
Pořadí na BoardGameGeeku 442. (strategické), 824. (celkově)
Mechanismy Správa karet na ruce, ovládání území, pohyb po území, různé schopnosti hráčů, boj

Adam Kwapiński je začínajícím autorem deskových her, jeho dosavadní výtvory si zatím cestu k hráčům našly jen v malé míře. To mu ale nebránilo se svým průlomovým počinem Lords of Hellas jít na Kickstarter. Záda mu krylo vydavatelství Awaken Realms, které si ostruhy vydobylo olbřímím a pohledným The Edge: Dawnfall a parádní depresivní peckou This War of Mine. Kampaň k Lords of Hellas měla obří úspěch, vybralo se během ní přes 1 milion a 700 tisíc liber. Již v prosinci 2017 vydavatelství Albi oznámilo, že hru přinese v české verzi, a na Albi Game Day jsme se dočkali jejího slavnostního uvedení u nás.

Lords of Hellas je obří hra a jedna z dvou (pravděpodobně) vlajkových lodí Albi pro letošní rok. Kromě Scythe Albi ve svém portfoliu pořádnou figurkovku zatím nemělo, což se příchodem pánů (a paní) z Hellady změnilo. Při této příležitosti jsem provedl zamyšlení (viz box) nad lokalizací her z Kickstarteru, kterých je v poslední době několik.

Hned při vybalení hry a vyloupání komponent si všimnete menšího nedostatku, který se váže ke krabici hry. Ani po vybalení se do ní totiž všechno nevejde, takže puntičkářům začne cukat víčko z toho, že se krabice nedá úplně zavřít. Komponent je ohromná nálož. Kromě obřích miniatur (dává tohle spojení vůbec smysl?) symbolizujících monumenty bohů se kvalitně opracovaný plast vyskytuje ještě ve formě sedmi příšer, čtyř hrdinů (+Odysseus) a spousty pěšáků (hoplítů) a knězů. Další komponenty jsou různé destičky, žetony a karty.

Lords of Hellas je tematicky zasazen do zvláštní verze starověkého Řecka, ve které se po ostrovech a pevnině prohánějí postavy a monstra líznutá hi-tech mimozemskými technologiemi. Na grafickou stránku hry byl kladen silný důraz a podle toho to i vypadá. Tak nádherný plán a design karet jsem naposledy viděl přesně před rokem u Scythe. Pozlátko se ale po chvilce okouká, takže aby uspěla, musí hra nabídnout i kvalitní mechanismy a chytlavou hratelnost (i když tím spoiluju uprostřed recenze, musím na rovinu přiznat, že se povedlo hru jednoznačně vytáhnout do škatulky hezká+chytrá/dobrá).

Lokalizace her z Kickstarteru

Lords of Hellas je typický potomek Kickstarteru. Nádherně zpracovaný vizuál a k tomu velká nálož figurek, kterým je krabice malá. Během kampaně bylo možné získat verzi hry obsahující celkem 160 vystínovaných miniatur, jež se rozkládaly v několika krabicích. Cena tohoto balíku, který obsahoval ještě art book, byla tučných 240 dolarů (více než 5 600 Kč!). Představa, že by tuto sumu u nás zaplatilo více než několik desítek zájemců, je utopická. Je tedy jasné, že v podobných situacích, kdy vydavatelství sáhne po lokalizaci takové pecky, se nedočkáme všech možných bonusových figurek či luxusních komponent (některé prvky jsou v kampaních často s přídomkem Kickstarter exclusive, takže se do standardní distribuční sítě ani nemůžou dostat). Hráči ale samozřejmě chtějí co nejvíce obsahu, maximální počet rozšíření, promo figurky, stretch goals. Poprat se s tím je pro každé vydavatelství pořádná výzva. Albi se zatím v tomto ohledu daří, k Scythe vyjde druhé rozšíření, dále je možné si koupit kovové mince, art book či druhou část herního plánu pro zvětšení herní plochy. K Lords of Hellas se podařilo získat pátého hrdinu, Odyssea, a rozšíření Terrain Expansion, které nahrazuje papírové chrámy a budovy mnohem přitažlivějšími plastovými miniaturami. Z dalších vydavatelství bych chtěl zmínit úspěch Blackfire. Těm se podařilo k obří pecce Rising Sun dohodnout i lokalizaci dvou rozšíření (Kami Unbound a Dynasty Invasion).

Pikantnost na závěr: i když my už se s hrou můžeme bavit, spousta backerů z Kickstarteru na svoji kopii Lords of Hellas stále čeká. To je další argument pro to, aby případní zájemci o nejnovější pecky na Kickstarter zvysoka kašlali a doufali raději ve vydání lokalizované verze.

Příprava na partii zabere zpočátku přibližně 1520 minut, ale dá se při ní spolupracovat, takže později, když komponenty chystá a rozmisťuje více lidí, se čas potřebný před hrou krátí. Vysvětlení pravidel je trochu složitější, ale jakmile i méně ostřílení hráči uvidí hru v pohybu, vše začne dávat smysl a tahy se budou zdát intuitivní. V tom spočívá silná stránka hry.

Tah každého hráče se skládá ze dvou typů akcí: 04 základních akcí (pohyb hrdiny, pohyb armád, využití artefaktů a modlitba) a k tomu jedné speciální akce, kterou si po využití zakryjete žetonem a chvíli ji nemáte k dispozici. Speciální akce jsou podobné nebo o něco silnější než základní a pomáhají vám při expanzi, nasazování armád, umožňují lovit příšery, budovat chrámy, získávají výhody či zisk území bez boje. Jednou ze speciálních akcí budujete monument (tři obrovské figurky složené z několika částí, které postupně na herním plánu vyrůstají – neskutečně efektní záležitost!) a zároveň obnovíte speciální akce pro všechny hráče (tzn. odstraňujete jejich blokovací žetony). Pomůžete tím sice i soupeřům, sami ale získáte ještě výhody navíc. Obtížně se to popisuje, ale v tomto prvku se skrývá velká porce taktiky, které hra nabízí i tak vrchovatě (je totiž klíčové načasování této akce).

Váš hrdina není jen tak ledajaký anonymní mapový hopsal, nýbrž unikátní figurka s třemi typy vlastností, které můžete vylepšovat. Možnosti hráčů se tak v průběhu hry liší v oblastech rychlosti pohybu hrdiny (o kolik políček se může přesouvat), možnostech přesunů armád (kolika pěšáky můžete táhnout) a schopnosti lovu/boje s monstry (kolik bojových karet na lov obdržíte). Bojové karty jsou klíčovým prvkem při interakci hráčů mezi sebou a s monstry. Používají se při střetu armád (přestřelka silou, trochu jako bojové karty v Scythe) nebo pro zásahy a ubírání životů monstrům. Sdílení karet pro více úkonů má za důsledek to, že po vyčerpávajícím boji s monstrem jste snadnou kořistí ve válce pěšáků, naopak při snaze o územní převahu je obtížné zvládat i lov monster.

No a to je v kostce vše, co potřebujete pro hraní Lords of Hellas vědět. Není toho příliš moc, spíše rozumná porce, ale kouzlit se s tím dá jako s bezovou hůlkou z díla Harry Potter a tisíc způsobů, jak podojit značku. Strategií a možností je ve hře tolik, že nebudete vědět, co dřív. Vrhnout se na územní převahu na jednom území a pak bleskově urvat jedno další? Nebo raději postupně budovat chrámy a mocným útokem jich zabrat dostatek pro vítězství? Bude lepší stavět monument, opevnit regiony kolem něj a pak nikomu nedat šanci vám ho přebrat? A ještě je tu samozřejmě možnost běhat po mapě a sbírat trofeje ze zabitých příšer…

Ocenil jsem, že interakce mezi hráči je vysoká, všichni se navzájem pořád drží v šachu, kryjí si vlastní záda a zároveň se snaží dostat na kobylku ostatním. Žádné hraní si na vlastním písečku, tady se budete pořádně řezat!

Každá partie měla neskutečný náboj. Tempo bylo občas trochu pozvolnější, hlavně s novými hráči. Naštěstí pomáhá opravdu jednoduchý průběh kola: základní akce – jedna speciální akce – šup a hraje další, takže jsem se u hry nikdy nenudil. Jednou se nám sice ve čtyřech hráčích zdálo, že nikdo hru neukončí, ale nakonec byla i tato partie rozseknuta. V průběhu hry se díky požehnáním a artefaktům ještě více odlišují možnosti a schopnosti hráčů, čímž výrazně narůstá asymetrie. Každý pak hraje jinak a zároveň si musí hlídat soupeře. To považuji za největší pozitivum hry. Strategie a postupy jsou tak rozmanité, že hra vždycky chutná trochu jinak. Škoda jen, že tři ze čtyř způsobů, jak hru vyhrát, jsou převahové, klidně bych snesl ještě další možnost na způsob lovu monster. Ve čtyřech hráčích je na herním plánu solidní přetlak, nikdo nemá nic jisté. Ve dvou hráčích je hra výrazně jiná, prostoru je více, ale o to více si musíte hlídat svého soupeře, takže je i lehce férovější. Nejdůležitější ale je, že duel rozhodně stojí za to! Kromě menších výtek (delší čas na přípravu, nešikovná krabice, prostorová náročnost) jsem si nevšiml žádné chyby, která by negativně ovlivňovala hru.

Lords of Hellas vypadají nádherně, neznám nikoho, komu by se nezvedl tep, když vidí ty obří figurky, které jsou navíc i nádherně propracované (viz výtky k figurkám z Panství hrůzy). Naštěstí ani herní design a mechaniky nezaostávají za kvalitou komponent (mimochodem, ke hře se nesmírně hodí doplňkové rozšíření Terrain Expansion s plastovými chrámy a městy, díky kterým je herní plán opravdové trojrozměrné umělecké dílko). Přesuny armád, běhání s hrdinou, modlení u monumentů, už základní akce vás budou bavit. A když se k tomu přidají ty speciální (které nebudete hrát tak často), o zábavu je postaráno na celý večer.

Ano, klidně na celý večer. Partie může oficiálně trvat hodinu, ale k takové herní době jsme se ani nepřiblížili. Mnohem realističtější mi přijde herní doba okolo dvou hodin, pokud se budete vzájemně hodně hlídat (+ když se průběh tahu každého hráče zpomalí kvůli analýzám), může se natáhnout i na tři hodiny. Kromě toho vám dost času zabere zmíněná příprava na partii. Za váš čas se Lords of Hellas náležitě odmění, tahle hra je prostě vděčná jako malé štěně. Tak parádní atmosféru u eurovky už jsme tu dlouho neměli. A ani když budete doma sami, nemusí krabice s hrou odpočívat v polici, protože k dispozici je propracovaná kampaň pro sólo hráče o dvou dějstvích, která má dokonce vlastní stranu herního plánu!

Božsky zábavná převahovka, která zaujme neobvyklým tématem a sexy vizáží. Ještě teď v uších slyším řinčení mečů a praskání laserového hi-tech vybavení v starověkém Řecku!