Svět je zase jednou v nebezpečí. Loki se chystá ovládnout sílu kosmické kostky a s ní si podrobit celý svět. Tentokrát nebude stačit ani bůh hromu Thor, aby jej zastavil. Avengers, X-Meni a další superhrdinové se musí spojit, aby se mu postavili a zarazili jeho ďábelský plán. Pomůžete jim?

Legendary: A Marvel Deck Building Game
Autor Devin Low
V ČR distribuuje n/a (e-shopy)
Počet hráčů 1–5 hráčů
Časová náročnost 45 minut
Jazyková závislost Anglická pravidla, anglické texty na komponentech
Rok vydání 2012
Pořadí na BoardGameGeeku 42. (tematické), 125. (celkově)
Mechanismy Kooperativní hra, budování balíčku

Devin Low je známý právě především autorstvím tohoto deckbuildingu z populární komiksové stáje Marvel. Na kontě má ale i několik dalších zářezů, podílel se například na hře Axis & Allies Miniatures či na vývoji populární karetky Magic: The Gathering.

Jak víte, občas si na recenzní pitevní stůl položíme i jiného pacienta než do češtiny přeloženou hru, a právě Legendary je tento případ. Pokud totiž nejste slepí, nežijete v jeskyni nebo nemáte veškerou komerční filmovou tvorbu na salámu, nemohli jste si nevšimnout, jak moc Marvel v poslední době rozpíná křídla expanze. Nad filmy tleskáme či klejeme už nějaký ten pátek a Infinity War tuhle rozvířenou vodu projela turbínou. Ale co deskové a karetní hry? Nu, máme pro vás dobrou zprávu. Po několika rychle mrtvých či jednorázových pokusech se na herním trhu totiž konečně usadila jedna, která uspokojí i fajnšmejkra. A tou je právě Legendary.

Deckbuilding je v současnosti snad nejvyužívanějším mechanismem. Úplně to chápu, stavět svůj balíček dle vlastní strategie je totiž parádní zábava. Zároveň to ale klade na každý z nich nároky, v tvrdé konkurenci musí nejen bavit, ale i se odlišovat. V čem se liší právě ten marvelovský?

Základ zůstává stejný. Máte balíček karet, které se dělí na bojové a nakupovací, a ten vám bude donekonečna obíhat pod rukama. Prvním rozdílem je ale částečná kooperativnost, protože většina příbuzných her sází na soutěživou strunu. Zde se před vámi rozloží herní plán, na kterém najdete například základnu (tedy obchod s novými kartami), ulice města (kudy budou prchat padouši) a především hlavního padoucha, jemuž nalosujete nebo vyberete schéma, tedy plán, kterým chce ohrozit svět. Pokud bude záporák poražen, vyhraje hráč s nejvíce vítěznými body, pokud ne, všichni prohrají. Můžete být ale variabilní a vyhlásit např. kolektivní vítězství.

Stěžejní mechanismus se opět podobá tomu, co už znáte. Abyste si mohli koupit novou kartu, potřebujete mít dost rekrutovacích bodů, abyste nařezali padouchovi, musíte mít dost bojových. Pokud se zlosynům nikdo nevěnuje, probíhají městem, až můžou nakonec utéct, což vede k postihům pro všechny.

Jistě vás zajímá, jací přesně hrdinové budou běhat po vašem stole? V základu jich najdete pořádnou hromadu a podle počtu hráčů si vyberete cca 5 z nich. Každý má svůj vlastní balíček karet, všechny je promícháte a dáte na základnu. Pak už je na vás, jak kombinovat, zda chcete váš deck postavit výhradně na dvojici Spiderman-Deadpool, na celém týmu Avengers nebo budete zkrátka kupovat to nejlepší.

Hra se hraje výborně, je jednoduchá, zábavná a má slušné tempo, ale upřímně, od kvalitního deckbuildingu nic jiného nečekáme a takový Dominion nebo Star Realms nabízí srovnatelný zážitek. Proč si tedy nepořídit cokoliv jiného? Důvodů je hned několik.

Nejsilnější stránka této hry spočívá ve variabilitě. Každou partii hrají nejen odlišní hrdinové, ale také hlavní záporák (na výběr jsou 4), který navíc pokaždé vyrukuje s jiným plánem. Ve výsledku máte k dispozici doslova tisíce kombinací, jejichž počet s každým případným rozšířením exponenciálně roste. Jasně, v Dominionu můžete změnit karty, se kterými se hraje, ale tady jsou rozdíly mezi partiemi mnohem širší.

Dalšími plusy jsou nádherná grafická stránka (od komiksové hry by cokoliv jiného bylo zklamáním), propojení s tématem (Wolverine vám zahazuje zranění) a možnost upravit si herní mód dle chuti. Soutěživci si tak mohou navzájem kazit strategii, týmoví hráči se obětují pro parťáky. Podobně sáhnete třeba na obtížnost, do hry můžete přidat ještě jeden finální souboj s bossem a tak dále. Zkrátka, Legendary je jako plastelína, můžete si ji tvarovat dle svých představ, což je prostě skvělé.

Nevýhodou je hlavně angličtina (byť velice jednoduchá, pro někoho je překážkou) a pak velikost ikon (než se je naučíte rozeznávat, pořádně si zamžouráte). Jinak ale považuji Legendary: A Marvel Deck Building Game za parádního zástupce svého rodu. Pokud žádný deckbuilding nemáte nebo chcete změnu, určitě s touto hrou neuděláte chybu.

Zábavný deckbuilding na motivy marvelovských superhrdinů nabízí mnohem víc než pouhou značku a obrázky Spider-mana.

Marek Dvořák