Tým Felixe Jonáše. Ne nadarmo se říká, že pokud bojujete se stvůrami, musíte si dávat pozor, abyste dřív nebo později nevypadali jako ony. A tihle čtyři už dávno překročili hranici, ze které ještě vedla cesta zpět. Dobré mravy jsou jim cizí a na šikmé ploše se pohybují tak dlouho, že se při chůzi kolébají jako námořníci. Jenže co jiného vám zbývá, když se setkáte s nadpřirozenými jevy? Zoufalí lidé dělají zoufalé věci, a tak má tahle parta vždycky co na práci, i když přežít je někdy lepší odměna než zbohatnout…

Sborník O krok před peklem je dlouho očekávanou antologií povídek ze světa populárního Kladiva na čaroděje. Kromě samotných tvůrců série včetně duchovního otce Jiřího Pavlovského se na ní podíleli také nováčci Karel Doležal, Markéta Klobasová a Jana Jůzlová, čestným hostem se pak stal Štěpán Kopřiva. Jednou povídkou přispěl vítěz soutěže Napiš si své Kladivo Martin Paytok.

Čeká na vás hned třináct nabušených povídek ze světa Kladiva. Některé z nich sahají svým dějem hluboko do minulosti, do dob, kdy Felix Jonáš používal sůl pouze k dochucování jídla, a mnohem starších. Jiné nám povyprávějí, co hlavní hrdinové dělají, když zrovna netráví čas s týmem. A většina z nich nabídne klasické téma – před čtyři „hrdiny“ série je postaven problém atypického rázu, a teď se, milí exorcisté, snažte.

Každý spisovatel pojal povídku svým způsobem. Jan Hlávka, autor možná nejvíc vybočujícího textu, nabídne pochmurnou, na Kladivo až extrémně depresivní atmosféru připomínající spíš klasickou temnou fantasy než její městskou sestřičku. Týden v tichém domě od Jiřího Pavlovského je v podstatě na třicet stráneček natažený povedený vtip, jehož pointa vám zaručeně rozvíří bránice. Zároveň představí hrdiny snad v nejklasičtější podobě, s cizími papučemi na nohou, jednou promilí v žíle a ochotou dojit nebohé zákazníky až na dřeň. Dušan D. Fabian, jehož text zůstal ve slovenštině, pracuje ve své povídce pouze s Walterem, zato se dozvíte něco víc o vznešeném umění nekromancie, a také se dobře zasmějete. Kopřiva se nebojí sáhnout pěkně k jádru slova „bizár“ a Krajka paličkovaná bruselským stylem nabídne zvrácené panoptikum šílených scén přesně v tom nejlepším duchu série. Mezi nováčky v mých očích exceluje Karel Doležal, který se nesnaží o originalitu, zato na stříbrném podnose servíruje parádní kladivácký příběh a vůbec bych se nezlobil, kdyby příště dostal do rukou rovnou celý román. A ani výherce soutěže Martin Paytok se neztratí. Tolik popkulturních odkazů, kolik se mu podařilo nevtíravě a zábavně propašovat do textu, nenajdete ani v sérii Simpsonů.

Vysloveně slabší povídku byste zde hledali marně. Osobně mi sice nesedl třeba celkem obehraný motiv paralelních vesmírů objevující se v povídce Martina D. Antonína, jenže když ona je napsána tak čtivě a vtipně! Podobné je to také s texty Markéty Klobasové či Jakuba Maříka – i když mě třeba nezaujalo jejich poselství, po řemeslné stránce jsou zpracované na vynikající úrovni. Zkrátka, od první do poslední stránky jsem se výborně bavil a zapomínal na hladovou hypotéku, šibeniční uzávěrky a rozhovory s lékařem na téma životního stylu. A to je mou prací hledat nedostatky. Vsadím se, že průměrný fanoušek Kladiva si bude připadat jako ve 4D kině – prostě se s lahví piva posadí do sedačky, připoutá se a bude si užívat zběsilou jízdu, kterou tým kolem Pavlovského přichystal.

Kladivo na čaroděje je živým, pulsujícím světem, který se s tvrdošíjností horolezce probíjí na špičku českého fantastického „folkloru“, a antologie O krok před peklem to potvrzuje. Jistě, vtip a potažmo celé gros série staví především na aktuálnosti, ale kdo ví? Možná přijde doba, kdy si Felixe Jonáše či třeba Vincence bude půjčovat či parafrázovat každý autor, jako je to teď třeba s barbarem Conanem nebo Sherlockem Holmesem. A ještě by to chtělo videohru. A nazpívat první CD.

Dobře, dělám si tak trochu srandu, ale co jiného než Kladivo na čaroděje nás učí brát svět s humorem?

Autor: Kolektiv autorů
Vydal: Epocha, 2018