Po bestselleru Marťan od amerického spisovatele Andyho Weira přichází po pár letech jeho další kniha s názvem Artemis, která upoutala pozornost celého světa. A určitě nikoho nepřekvapí, že půjde v příběhu opět o univerzum, které bude mimo planetu Zemi.

Tentokrát se vydáme na povrch Měsíce, konkrétně do kolonie Artemis. Jde o malé město, které si dává záležet hlavně na bezpečnosti, protože stačí pár chyb a všichni mohou umřít. Mimo kopule s dýchatelným vzduchem je totiž bez skafandru jistá velmi rychlá smrt. Avšak jinak je měsíční město dost svobodné – žádné věkové omezení v pití alkoholu, homosexuálních svazcích nebo třeba sexuálních partnerech.

Stejně jako u Marťana se můžeme těšit na spoustu technických popisů, vědeckých řešení vzniklých problémů a pořádně chytrou hlavní postavu, kterou žádná katastrofa jen tak nepřekvapí. Autor opět využil veškeré své znalosti z původní profese softwarového programátora a dodává tak celé knize realistický základ. Koncept příběhu je v tomto ohledu dost podobný jako u jeho předešlého díla z Marsu – protagonista se snaží vypořádat s nějakým úkolem, ale něco se zvrtne. Pak se zase něco pokazí. A když už si všichni myslíme, že je vše v pořádku, stane se pořádný průšvih, ve kterém jde o život.

Ústřední hrdinkou je mladá dívka Jazz (Jasmine) s vysokou inteligencí, která pracuje jako doručovatelka. V této pozici si příliš nevydělá, ale za to snadněji skryje svůj druhý přivýdělek – pašování ze Země. Když žijete na Měsíci, vztahují se na vás určitá pravidla, např. žádné hořlaviny, mezi které se řadí třeba doutníky. A Jazz je tu od toho, aby vám s vašimi neřestmi pomohla. Samozřejmě za nějaké ty gempy (měsíční měna), které jí převedete do její krabky (přenosný PC, komunikátor a zároveň platební karta).

Jednou se pro Jazz vyskytne zakázka, kterou nemůže odmítnout. Vydělá si díky ní vysněných 416 922 gempů. Avšak to ještě netuší, že se tím zaplete do vysoké politiky a upře na sebe oči nezastavitelných zabijáků. Jak z toho ven? Jazz má vždy plán…

Tentokrát se Andy Weir pustil do hlavní postavy mladé dospělé ženy, která není vyloženě záporák, ale mezi dobráky se zrovna neřadí. Jednoduše úplný opak oproti Marťanovi. Popral se s tím celkem se ctí, ale v dialozích místy chyběla jiskra. Tu však zvládl nabrat v osobní korespondenci Jazz s jejím pozemským kamarádem Kelvinem, která nám osvětlila minulost naší hlavní hrdinky a dala tak více jasu do její současné pozice.

Autor umí psát poutavé příběhy, které baví. Drží vás při čtení od počátku až do konce a vy se těšíte, jak hlavní hrdina vzniklý problém vyřeší. Avšak držme Andymu Weirovi palce, ať nespadne do kolotoče stejných dějových zvratů, které už pak nebudou pro nikoho žádným překvapením. Má našlápnuto dobrou cestou, teď jen zlepšovat a držet se jí.

Autor: Andy Weir
Vydal: Euromedia, 2018
Překlad: Michal Prokop