Studio Warner Bros. v minulosti koupilo filmová práva k dystopickému románu Ready Player One: Hra začíná. Jeho autorem je americký spisovatel Ernest Cline, který k filmu napsal i scénář (spolupracoval při tom s dvojicí Eric Eason a Zak Penn). Na režisérské křeslo usedl sám velký Steven Spielberg, který před Ready Player One natočil Akta Pentagon: Skrytá válka.

Děj knihy a snímku se odehrává v roce 2045, kdy se svět utápí v energetické, ekologické a ekonomické krizi a život na Zemi rozhodně není žádná slast. Většina populace přežívá ve  slumech, které sestávají z karavanů poskládaných na sobě. Jediné rozptýlení obyvatel neutěšeného světa nabízí videoherní systém OASIS, který umožňuje zapomenout na běžné starosti. Poskytuje totiž možnost vžít se do avatarů a žít druhý život ve světě, kde je naopak možné vše, takže lidé zde pracují, studují, závodí, baví se a prožívají své sny. OASIS vytvořil geniální miliardář James Halliday (Mark Rylance), který ještě před svou smrtí ve hře uschoval tři klíče, lépe řečeno tři úkoly. Po jejich zisku/splnění se avatar dostane k velikonočnímu vajíčku, které sebou přináší dědictví obrovského majetku a vládu nad virtuálním světem OASIS.

O vajíčko usilují tzv. gunteři („egg-hunters“), mezi které patří Wade „Parzival“ Watts (Tye Sheridan), Samantha „Art3mis“ Cook (Olivia Cooke) a Wadeův nejlepší přítel Aech (Lena Waithe). Mimo nich však po ovládnutí OASIS prahne i firma Innovative Online Industries, výrobce technologií pro VR. Tu vede výkonný ředitel Nolan Sorrento (Ben Mendelsohn), který by OASIS rád přidal do svého portfolia.

Děj filmu se tak točí okolo honu na zmíněné dědictví, a lovců je v tomto případě hodně, což sebou nese i špinavé praktiky. Boj o vejce se dokonce dostane i mimo systém OASIS, takže už nejde jen o život umělého avatara, ale opravdu o kejhák. Spielberg nás do blízké budoucnosti vezme s elegancí jemu vlastní a ve filmu se to jen hemží odkazy na popkulturu, které si užijí především znalci filmů a videoher od 80. let. Čím větší geek jste, tím více pomrknutí si všimnete a bude vás to hřát (odkazy na Návrat do budoucnosti, Jurský Park, King Konga,…). U mistra Spielberga je parádní výprava samozřejmostí, dočkáme se ale i propracovaných akčních scén. Z dalších odkazů bych vypíchl ještě Železného obra Brada Birda, kulisy z Osvícení Stanleyho Kubricka, Monty Python, Boormanův Excalibur, Godzillu, Batmana, nebo třeba Želvy Ninja. Schválně: kolik jich najdete vy?

Casting k snímku se také povedl, Tye Sheridan a jeho postava Parzival klidně utáhne celý film, a když mu lehce dochází dech, jsou v zásobě ještě jeho kamarádi, kteří zdatně sekundují. Ben Mendelsohn si padouchy užívá – v Rogue One: Star Wars Story mu to sedlo velmi dobře a tady jen pokračuje v nastoleném trendu, či spíš ještě přidává na otáčkách, takže výsledkem je pořádně bezohledný padouch. Třešničkou na dortu jsou bezesporu také výkony Marka Rylance a i Simona Pegga.

Hlavním lákadlem  filmu je vizuální stránka, která je jednoduše úchvatná, kameraman Janusz Kamińsk odvedl kus poctivé práce a nebojí se ani rychlého snímání akce. Samostatnou kapitolou je pak „old school“ styl, který filmu rozhodně svědčí. O hudební doprovod se tentokrát nepostaral osvědčený John Williams, ale Alan Silvestri, který stojí třeba za soundtrackem k Avengers. Volba je to ale velmi dobrá a hudební podkres je špičkové kvality.

Když to vše shrneme, na diváka čekají epické akční scény, spousta nápadů a nespočet narážek pro filmové a videoherní fandy. Potěší také parádní výprava snímku. Režisér Steven Spielberg nám prostě naservíroval perfektně vybalancovaný film, který skládá hold popkultuře a velmi dobře funguje jako generační pojítko. Ti, kdo knihu nečetli, se můžou těšit na spoustu překvapení. Znalci se musí trochu oprostit od předlohy a pak si mohou plnými doušky vychutnat toto virtuální dobrodružství.

Moje hodnocení: 90 %

Komentáře

komentářů