„Hmmm, tučňák v džungli, na kterého navazuje tučňák v lávě, to se mi bude pamatovat, nejsou to pro něj zrovna typická prostředí.” – „Jsi na tahu!” – „Takže, tučňák v džungli, skvěle a teď, tučňák v… počkat, co tu dělá ten krab?!”

Memoarrr!
Autor Carlo Bortolini
Časová náročnost 20 minut
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textu
Pořadí na BoardGameGeeku 535. (rodinné), 2 098. (celkově)
Mechanismy Aukce, házení kostkami, sbírání sad

Memoarrr! je rychlá rodinná novinka od MINDOKu. Jeho autor, Carlo Bortolini, touto hrou debutuje a hned při prvním pokusu se mu povedlo proniknout až na náš trh. V čem spočívá kouzlo memorování a komu hra udělá největší radost?

Paměťové hry jsou vděčné jako malá štěňata – můžete je odehrát rychle, vysvětlíte je i hernímu neznabohovi a jako bonus si je zahrajete i s dětmi, kterým procvičíte jejich malé a doposud tvárné mozkovny. Memoarrr! staví na prastarém principu pexesa, při kterém otáčíte kartičky a hledáte správné obrázky na jejich lícových stranách.

V kompaktní krabičce najdeme 40 čtvercových kartiček, z nichž většina na sobě má z jedné strany šedivou mlhu a z druhé roztomilé zvířátko v některém z prostředí. Kartičky se rozeskládají do mřížky 5×5 a partie může začít. Alfou a omegou hry je najít a otočit kartičku, která bude mít s tou předchozí společné buď zvířátko, nebo typ krajiny, kde se nachází. Hráči se střídají v tazích a jakmile se někomu nepovede navázat, ze hry vypadá. Kartičky se po úspěšných pokusech otáčejí zpátky, takže je lze ob jeden tah otáčet znovu. Kdo zůstane v daném kole poslední ve hře, shrábne kartičku s pokladem. A takto se odehraje několik kol, ve kterých vždy ten hráč, kterému paměť neselže, vylepší svoje skóre.

Princip hry Memoarrr! je jednoduchý a funkční, skladná karetka navíc obsahuje tři velmi dobře vymyšlené principy. Prvním z nich je, že každý z hráčů si před hrou prohlédne tři kartičky (takže ví předem, co na kartičkách je), dalším principem jsou zvířátka, která mají při otočení specifickou funkci (přehodí kartičku, umožní nahlédnout pod jinou kartičku, zakážou otočit konkrétní kartičku, apod.). Posledním zajímavým prvkem je, že kartičky (kromě schopnosti chobotnice, která je prohazuje) zůstávají v průběhu hry na stejném místě. Takže první kola jsou rychlejší (jde se více naslepo), ale v těch dalších už se může stát, že se hráči střídají v tazích jak na běžícím páse a postupně mohou začít taktizovat a otáčet karty, na které se hůře navazuje (třeba pomocí zákazu).

Ve hře se setkáme celkem s pěti druhy zvířátek (tučňák, želva, chobotnice, krab, mrož) a pěti druhy krajiny (pláž, džungle, láva, moře a květiny), kartičky jsou moc pěkně ilustrované a hra na stole vypadá dobře. Zdobí ji také krátká herní doba a kompaktní velikost. Jako nevýhodu může někdo vidět, že jde v podstatě o trochu vylepšené pexeso, což hře dodává jen podprůměrnou úroveň hloubky. Pohlcující zážitek ale není to, na co Memoarrr! aspiruje, jeho nejsilnější poloha je v roli roztomilé rodinné hry, která osvěží paměťová centra v mozku a dostatečně pobaví. A to se jí daří na výbornou. Pro rodinné hráče s dětmi se jedná o vítaný kousek do sbírky.

Svižná rodinná hříčka, která prověří vaši paměť a sfouknete ji za 20 minut i s přípravou.