Kazu Brekkerovi se neříká Krkavec jen tak pro nic za nic. Okrade a přelstí každého, kdo se mu postaví do cesty, a navzdory útlému věku už má reputaci jednoho z nejvýznamnějších gangsterů celého Ketterdamu. Jenže na tenhle kšeft nebude možná ani on stačit. Kaz nezná slova jako „nejde“ nebo „nemůžu“. Ale až se on a jeho tým zlodějíčků pokusí vloupat tam, odkud by každý nejraději utekl, bude potřebovat mnohem víc než jen svoji nevalnou pověst…

Z Izraele pocházející Američanka Leigh Bardugo už má navzdory poměrně mladému věku na kontě vcelku úspěšnou sérii Griša. Šest vran je knihou ze stejného světa, z fantasy verze devatenáctého století, ve kterém není o intriky, podrazy ani magii nouze.

Ačkoliv někteří recenzenti hovoří o young adult, osobně se domnívám, že přes nízký věk většiny hrdinů je tahle knížka už přeci jen dospělejší a chvílemi míří až na krví umouněná pole dark fantasy – takže pokud se žánru bojíte, věřte mi, nemáte důvod. Základní zápletka je nepříliš originálně postavená na partě outsiderů a jejich zdánlivě nesplnitelné misi. Až potud by se dalo říci, klišé, jenže ne každá literatura stojí na přelomové myšlence. O moc víc výtek totiž na perutích Šesti vran nepřistane.

Největší zbraní knihy jsou zábavné charaktery. Kaze Brekkera jsme si už představili. Po jeho boku se pak objeví smrtonosná, jako myší prd tichá zlodějka Inej, pistolník a hazardní hráč Jesper, fanatický válečník Matthias, protekční chlapec Wylan a griša (čti čarodějka) Nina. Ani jeden z nich není právě rytíř ve zlaté zbroji, naopak, špínu, která na nich ulpěla, nesmyjí do konce života. A to je dobře, protože my máme rozporuplné charaktery rádi! K srdci mi kromě Kaze (kterého prostě musíte zbožňovat) přirostl hlavně lehkomyslný Jesper a chvílemi až brutální, nenávistný Matthias. Každá postava má svoji minulost, své motivace, sny a touhy, každá je živá, až na prstech otáčejících stránky cítíte její bušení srdce. Tak to má být!

Tím, čím se kniha liší od klasických představitelů žánru young adult, je právě její „neromanticky“ zaměřená dějová linka. Samozřejmě, mnohé postavy k sobě cítí více než sympatie, srovnávají se se svou nešťastnou touhou a skrz nenaplněné vztahy hledají samy sebe, ale vše je drženo v mantinelech a často zpracováno náznaky. Nestane se, že by postava na dvou stránkách řešila bezvýchodnost svého zamilování. Hrdinové dávají své city neradi najevo, takže žádné Stmívání nečekejte.

Prostředí románu představuje viktoriánskou spodinu, temné uličky slumů, nelítostné mafiány, kteří vás bez mrknutí oka okradou a vaše tělo pohodí do stoky. Zkrátka – paráda! Autorka dle svých slov studovala literaturu zabývající se například rozkvětem Amsterodamu, Londýnem na prahu věku páry, a především jejich stinnými stránkami. Výsledek stojí za to, Ketterdam pulsuje životem, v hernách se zběsile točí ruleta, prostitutky schovávají pláč za líčidla a i ostří hoši se můžou ocitnout s pistolí mezi lopatkami. Atmosféra je na velmi vysoké úrovni, čemuž přispívá i autorčina řemeslná zdatnost. Kniha se čte prakticky sama; spíše si připadáte jako v kině na nejnovějším filmu Guye Ritchieho. Občas je vyprávění okořeněno spíše zdařilým, jako asfalt černým humorem, jenž vám nejednou roztáhne rty do pobaveného šklebu.

Se samotným příběhem si Bardugo rovněž vyhrála. Při plánování velké mise si jistě vzpomenete třeba na Dannyho parťáky. A jakmile se jde do akce, začne akční drama, ve kterém obrat střídá obrat, jen málokterý plán vyjde a ačkoliv je vám jasné, že většina z hlavní šestky dobrodružství nejspíš přežije, stejně o ně máte strach.

Šest vran nenabízí nic nového, co byste ještě neviděli. Jenže jde o tak dobře a zábavně napsanou beletrii, že se od ní nedokáže odtrhnout, a pokud máte ve zvyku hrát v dopravních prostředcích na mobilu, počítejte s tím, že budete zase jednou sahat po knížce. Pro mě se jedná o letos dosud nejpůsobivější a nejpříjemnější překvapení; nechte se na křídlech Šesti vran unést i vy.

Autor: Leigh Bardugo
Vydal: Fragment, 2017
ISBN: 978-80-253-3315-0