Největší problémy Osceloňanům nedělají ani sucha, ani špatná úroda, nýbrž nájezdy chamtivých poloskřetů. Ty vede zlý Buribal, jehož chrání moc amuletu, kterou dokáže zlomit jedině Zlatý meč ukrytý někde na vzdálených ostrovech. Mladý Korsak a jeho družina vyráží na výpravu za mocným artefaktem v naději, že tím zachrání nejen svou vesnici…

Jitka Komendová je zkušená česká spisovatelka, která už má na svém kontě pěknou řádku knih určených nejen pro dívky, ale i pro děti a pro dospělé. Korsak a zlatý meč je její dvacátou třetí knihou v pořadí.

Po grafické stránce je kniha bezvadná. Ilustrace jsou pěkné a neodvádějí pozornost od textu, naopak ho hezky doplňují. Děti, pro které je kniha ostatně určena, by z nich byly nadšené a oko staršího čtenáře taky potěší. To samé bohužel nemohu říct o textu. Tam se to hemží stále opakujícími se slovy, kterých si sice na první pohled nevšimnete, ale ke konci vám začnou solidně lézt na nervy. Formulace jsou navíc docela krkolomné. Nejvíc to asi ruší v přímé řeči, kdy všechny postavy mluví stejně křečovitě jedna jako druhá.

Když už jsme u těch postav, musíte mít stále na paměti, že se jedná o knihu pro mladší čtenáře. Nečekejte tedy žádné hluboké charaktery, o nichž mluví především jejich činy, nikoli slova. Korsak je hlavní hrdina, tudíž je urostlý, svalnatý a navzdory svému mládí a očividné nezkušenosti nejlepší z celé vesnice pro vedení nebezpečné výpravy někam na ostrovy. Navíc je to takový geroj, že po zásahu mečem do ramene ani nezaskučí bolestí, natož aby uronil slzičku. Kdepak, Korsak se znovu vrhá do víru boje a vítězí. Sice díky naprosté shodě náhod, ale vítězí. Malí čtenáři jásají, ti větší si mumlají něco o nějakém Garym Stu.

Samotný příběh trpí přílišnou uspěchaností, která zabíjí veškeré napětí. Kdyby většina scén nebyla napsána stylem: „Přišel jsem, viděl jsem, zvítězil jsem,“ byl by Korsak a zlatý meč o poznání delší a šťavnatější. Pak by se z nenáročné četby pro děti možná vyklubala kniha zajímavá i pro dospívající. Na druhou stranu délka knihy je podle mě v téhle podobě daleko přijatelnější pro danou cílovou skupinu, příběh rychle odsýpá a dítě nemá čas se začít nudit, protože Korsak jde z akce do akce.

Kniha ovšem kromě jiného obsahuje taky některá klišé, nad nimiž se budou světem zkažení čtenáři ušklíbat. Například takový souboj, během něhož se mají hrdinové čas vykecávat, a nesmí chybět ani jeden z nepochopitelných důvodů napravený hříšník. Přidejte k tomu hrdinovo milostné vzplanutí po jednom jediném značně stručném rozhovoru a vyjde vám několik situací, které by neměly být vtipné, ale pro ostříleného čtenáře jsou.

Na druhou stranu poslední dvě kapitoly se heslu: „Přišel jsem, viděl jsem, zvítězil jsem,“ naštěstí vymykají. Jsou pěkně propracované, podrobné, barvité a mají potenciál zaujmout všechny věkové kategorie. Jenom škoda toho konce, který se zase vrací do vyjetých kolejí a nedozvíme se z něj zdaleka tolik, kolik bychom o Korsakově dalším životě chtěli.

Sečteno podtrženo, Korsak a zlatý meč je pěkný jednoduchý příběh pro danou věkovou kategorii, ale nic pro náročné čtenáře. Jako čistě odpočinkovou literaturu ho ovšem můžu doporučit i osobám starším.

Vydal: Fragment, 2016

Autor: Jitka Komendová