Tlupa přečkala v jeskyni dlouhou zimu. Zkusila mnoho hladu. Lovci se někdy po několik dnů vraceli s prázdnýma rukama a děti často žvýkaly staré kožešiny, aby oklamaly žaludek. I zlé vyrážky a vředy z oznobenin trápily tlupu. Nejhorší to bylo koncem zimy. Když pak nastalo jaro a krajina se zazelenala, rozhodl se vůdce Houžňák, že se tlupa postěhuje.

Eduard Štorch, Lovci mamutů

Doba kamenná
Autor Bernd Brunnhofer
Časová náročnost 60 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textu
Rok vydání 2008
Pořadí na BoardGameGeeku 8. (rodinné), 69. (strategické), 79. (celkově)
Mechanismy Umisťování dělníků, házení kostkami, sbírání sad

Rakouský designér Bernd Brunnhofer vystupující pod pseudonymem Michael Tummelhofer má na kontě již něco kolem desítky her. Jeho nejzajímavějším počinem před tímto výletem do pravěku byl Saint Petersburg, zábavná ekonomická hra s draftováním a sbíráním sad z prostředí carského Ruska. Hru u nás vydal MINDOK a byla to asi jedna z prvních promakaných eurovek, kterou jsme si mohli zahrát v češtině. Největší slávu ale Berndovi/Michaelovi přinesla právě série Doba kamenná, které vyšlo hned několik rozšíření. Tato hra se v Česku (díky lokalizaci MINDOKu) i ve světě stala průkopníkem worker placementu. Má dnes, po deseti letech, ještě co nabídnout?

Nejprve nakoukneme pod pokličku principu a mechanismům. Cílem hry je provést váš kmen nástrahami minulosti, nenechat jej vymřít hladem a vyklíčit zárodek co nejslavnějšího národa. A nebo, jinými slovy, získat co nejvíc vítězných bodů. Ty získáváte za postavené budovy a koupené civilizační karty, což vás stojí suroviny.

Na hracím plánu najdete řadu míst, kam můžete poslat své fachmany. Klíčové jsou suroviny, bez kterých nic nepostavíte, a jídlo. Ale pozor; na těžebních lokacích může pracovat víc vašich siláků, a až se tyto akce budou vyhodnocovat, za každého z nich házíte kostkou a podle výsledku obdržíte tabulkou daný počet surovin. Vytěžit zlato není žádná legrace, naopak u lovu se vaši zkušení zálesáci nepředřou a nějakého toho králíka donese každý. Zbylá políčka pak buď sbírají vítězné body (tedy stavíte budovy a berete karty), nebo rozjíždějí vaši infrastrukturu. Do chatrče tak pošlete dva pračlovíčky a oni vám „pořídí“ třetího, zorání pole zvýší vaši pasivní produkci jídla a výroba nových nástrojů usnadní lov i těžbu všech surovin.

Doba kamenná – jak už jste z předchozích řádků jistě vytušili – je klasickým představitelem worker placementu. Pokud jste už nějaký hráli, velmi snadno si osvojíte pravidla a můžete začít hrát v podstatě po pěti minutách. Tomu přispívají i srozumitelné ikony. Právě z těchto důvodů je hra tak oblíbená v rodinné kategorii a osobně se domnívám, že ji jistě zvládnou i děti mladší než formálně doporučených deset let.

Na svou dobu byla Doba kamenná poměrně originální. To dnes již říct nemůžeme, protože má více dětí než komáří matka. Jasně, byla tu spolu s Agricolou první, ale jak říká Al Bunda, to indiáni taky. Jenže i přesto, že byla kopírovaná častěji než Prince of Persia, pořád drží svou pozici. Proč? Protože se parádně hraje. Již zmíněná jednoduchost, plynulost a zábavnost ji stále drží na špičce žebříčku. K tomu přispívá také krásné grafické zpracování, jež nevyšlo ani po deseti letech z módy. Retro večery s deskovkami nás baví a s Dobou kamennou si krásně zavzpomínáme na doby, kdy worker placement byl žhavou novinkou.

Osobně si myslím, že nejvíce hru ocení rodiny (viz žebříček BGG) a hráči, kteří stojí na začátku své „kariéry“ a ještě za sebou nemají zkušenosti ve formě her jako Vládci podzemí, Great Western Trail či Champions of Midgard. Na druhou stranu, oproti zmíněným je hra také rychlejší, což často hraje roli a může ji tak využít i kostkami omlácený štamgast čajoven či poctivý sběratel.

Doba kamenná znamená pro lidstvo jednu velkou, působivou éru, a to nejen v našich dějinách, ale také v historii deskovek. Nebojte se odhodit vymoženosti a složitosti dnešní „z kloubů vymknuté“ doby a dopřát si trochu toho starého, dobrého zážitku, který už jedna generace před vámi odzkoušela a především ocenila.

Starý dobrý worker placement nabízí skvělou zábavu i po deseti letech.

Marek Dvořák