Padlí andělé. Nositelé magických schopností odsouzení k zatracení a přinucení žít na Zemi mezi lidmi. Padlí zůstávají strašáky biblické literatury a v poslední době se stávají oblíbeným námětem fantasy nebo young adult literatury. Francouzská spisovatelka vietnamského původu Aliette de Bodardová mytologický námět uchopila po svém a vznikla originální série Dominium padlých andělů. Kdo čeká klasický young adult příběh, bude zklamaný. Aliette de Bodardová stvořila spíš gotickou fantasy. I když je Řád věčných trnů označený jako volné pokračování série, přímo navazuje na první díl Řád zlomených křídel, za který autorka získala cenu britské asociace science fiction.

„V tomhle řádu se změní poměry. Brzy.“

Paříž zničená magickými boji se začíná zotavovat, ale velké řády ovládané Padlými anděly stále soupeří o kontrolu nad městem. Řád Trnikeře stojí na vrcholu moci a jeho představený, Asmodeus, spřádá plány, jak se stát ještě silnějším. Spojenectví s dračím královstvím pod hladinou Seiny se zdá jako nejlepší řešení a Asmodeus posílá trnikeřskou diplomatickou delegaci, aby dohodli podmínky spojenectví. Mezi vyslance patří i Madeleine, alchymistka řádu Stříbrostínu, závislá na esenci, kterou Amodeus přivedl zpět do řádu Trnikeře. Ten mezitím ovládají vnitřní nepokoje. Do řádu se lstí dostal dračí princ Thuan, rozhodnutý vyšetřit, odkud se bere esence zabíjející jeho lid, v tajném hlohovém hájku, kde na stromech visí těla se ukrývá cosi s nekalými úmysly. Zlověstná magie tak znovu svede dohromady Madeleine i Philippa, nesmrtelného Annamitu, který si dává za vinu smrt své přítelkyně a hledá způsob, jak ji vzkřísit. Podaří se jim ubránit se před magií i pomstou, která je mnohem blíž, než by čekali?

Aliette de Bodardová dokázala už podruhé napsat temný příběh plný touhy po moci a snahy o přežití. Zatímco se v prvním díle Dominia příběh utápěl v množství postav, absenci prostředí a pohromadě ho držela skvěle napsaná atmosféra s kombinací mytologie Padlých andělů, ve druhém díle se autorka zaměřila na podstatný děj, čímž příběh jen získal. Konkurenčním bojem mezi řády Padlých andělů a dračím královstvím se autorka inspirovala skutečnými historickými událostmi a to pašováním opia do Číny a vměšováním se Francie do záležitostí Vietnamu v devatenáctém století.

Pozornost se tentokrát obrací převážně na hlavní postavy. Madeleine soupeří se svou závislostí a Philippe s pocitem viny. Nejvíce ovšem vyniká postava Asmodea. Charismatický představitel řádu Trnikeře oplývá přezíravostí, chybějící empatií, zároveň však diplomacií, výjimečnými strategickými schopnostmi a inteligencí. Ve výsledku s ním čtenář spíše sympatizuje a odpustí mu i neúměrnou touhu po moci. Novými postavami jsou zde Berith, Asmodeova sestra/bratr v Pádu a její milenka Francoise a je s podivem, že v této sérii netypicky převažují spíš homosexuální vztahy, což první díl tolik nezdůrazňoval. Prostředí osciluje mezi zdmi Trnikeře a exotickým dračím královstvím. Je poznat, že dračím královstvím chtěla autorka zdůraznit především svůj vietnamský původ a annamitské komunitě je tak věnovaná podstatná část příběhu. Řád Trnikeře mi však na druhou stranu jako lokace přišel o hodně zajímavější. Autorka líčí jeho historii, popisuje, co předcházelo Asmodeově vládě a čtenáře zavede do tajemného hlohového hájku, který zůstává nejpůsobivější částí děje. Atmosféra je v celé knize opravdu magická a převážně díky ní je samotná četba zážitkem.

Dominium padlých andělů je podle mého názoru trochu opomíjená série. Na rozdíl od knih žánru young adult v ní nenajdete vyvolené hrdiny, jejichž úkolem je spasit svět, ani předvídatelné konce. Hrdinové Dominia jednají v závislosti na situacích, trpí důsledky svých rozhodnutí, stejně jako tomu je v běžném životě. Andělská magie není spásná a zázraky na poslední chvíli se tu nedějí. Nejenom tím je Dominium padlých andělů mimořádná fantasy, ke které se ráda vrátím.

Vydal: Host; 2018

Autor: Aliette de Bodardová

Překlad: Vojtěch Ettler