Každý z nás má někoho blízkého. Někoho, kdo pro něj znamená víc než on sám. Nemusí se nutně jednat o osudovou lásku nebo pouze o jedinou osobu. Jsou to naši přátelé, rodina a častokrát i ty osudové lásky. Jenže co se stane, když právě takový člověk náhle z ničeho nic zmizí z našeho života? Přesně tohle se stalo Pavlovi.

Jeho příběh vypráví vědeckofantastická novela od českého autora Milana Pohla. Může se zdát, že kniha mapuje část jakéhosi obyčejného života, ale není tomu tak. Pavel Kovář právě ztratil jednoho ze dvou nejlepších přátel. Bez opravdové příčiny zemřel jeho kamarád ze střední, Jirka. Pavel touží po vytvoření nesmrtelného odkazu, který by přežil věky a všem ukázal Jirku takového, jaký byl. Jelikož Pavel píše knihy, články a zajímá se o literaturu, rozhodne se napsat o Jirkovi alespoň povídku. Jenže vzápětí se objevuje háček, nebo spíše veliký hák. Pavlovy vzpomínky už nejsou tak živé, barevné a skutečné jako dříve…

Milan Pohl je nejen český překladatel hlavně fantasy a sci – fi děl, ale také má na svém kontě několik povídek a to například Poslední (Kočas 2015), Nováčci (Kočas 2017) a další knihu Turistický zápisník – rady a typy pro děti turisty. Mimo již zmíněné knihy se tedy Milan Pohl angažuje jako překladatel, při čemž mezi jeho práce patří přes 50 přeložených titulů.

V knize se umně prolíná přítomnost s minulostí, vzpomínky a odkazy předchozích věků se současností. Každá z postav je svá a vlastně i díky tomu jsem měla stále dojem, že jsem v příběhu skutečných lidí. Velice osobní pojetí jednoho přátelství a života vezme u srdce a ukáže, že bychom si měli vážit zdánlivých malicherností. Už jen to, že můžeme ráno vstát a jít do „té příšerné, nudné“ práce, je víc, než si uvědomujeme. Pokud se chcete také ponořit do příběhu, který dokáže otevřít oči, se Střepy v prachu rozhodně neuděláte chybu.

Vydal: Nová Forma, 2018

Autor: Milan Pohl

INSB: 978-80-7453-932-9