Rosemary, matka Satanova syna, otevírá oči a zjišťuje, že leží v nemocnici. Jak dlouho už spí? Co se mezitím stalo s malým Andym? Brzy se ukáže, že v kómatu strávila mnohem déle, než předpokládala, a její chlapeček je již dospělým mužem. Víc než to – mužem, který drží v rukou otěže celého světa. Je opravdu oním paradoxním spasitelem, nebo se stal důstojným nástupcem svého otce…?

Ira Levin byl známý americký spisovatel a autor řady divadelních her. Světovou popularitu mu zajistila zejména kniha Rosemary má děťátko, na kterou navazuje právě dílo Rosemary a její syn. Kromě toho si připsal například zfilmovaný román Hoši z Brazílie nebo horor Stepfordské paničky. Levin nás opustil v roce 2007, ale jeho dílo se právem zařadilo mezi klasiku.

„Nová“ Rosemary pokračuje skoro tam, kde skončil předchozí díl, žánrově se ale odlišuje. Zatímco původní kniha (mimochodem zfilmovaná Romanem Polanskim) je čistokrevným hororem, který vás postupně nutí uvěřit v zázraky (bez pozitivního významu, prosím), Rosemary a její syn přehazuje výhybku a míří na pole lehce politického, lehce mediálního thrilleru. Samozřejmě, když máme tu čest se Satanem juniorem, také zde se budou dít podivné věci, ze kterých mrazí. Nicméně už od začátku víte, že pán pekel skutečně žije, takže strach z nevyřčeného a zdánlivě neexistujícího se vytratil. Což může, ale nemusí být na škodu, záleží na vašem vkusu.

Ponurá atmosféra blížící se katastrofy zůstala zachována. Na jednu stranu švihácký Andy, kterého miluje každý a on miluje všechny. Na druhou stranu těžce se ovládající šelma, jíž stačí ztratit sebekontrolu na pár minut a z čela jí začnou růst slonovinové růžky. Zdá se to Rosemary, nebo k ní má syn jiný vztah, než by měl být mezi matkou a jejím dítětem? Slouží jeho organizace Děti Boží skutečně ryzímu dobru? Jaké používá nástroje a kde bere peníze? Co znamená tajemný anagram Poklad oken?

Otázek je v knize položeno hodně, ale jen některé z nich se dočkají odpovědí. Podobně jako první díl, i tato kniha je přes hutný děj obestřena záhadami, jež vyvrcholí v dramatickém, otevřeném a zamlženém závěru. Co je pravda a co skutečnost? Co sen a co věštecká vize? Co nápověda ukrývající zrnko pravdy a co slepá stopa? Pokud milujete tento druh literatury, budete upřímně nadšení, pokud ne, nejspíš u vás kniha dost klesne.

Opět se můžete těšit na všímavý styl psaní mistra Levina. Krásné popisy, jež vám ve fantazii vykreslí skutečné kulisy příběhu, špetka humoru utahujícího si z nás všech, nepřímé charakteristiky vykreslující postavy jako živé, bohatá slovní zásoba. Po řemeslné stránce není co vytknout, i když se nemůžu zbavit dojmu, že první díl byl jaksi plnější a bohatější.

Samotná hlavní hrdinka Rosemary se změnila. Zatímco na konci prvního dílu začíná dokazovat své osamostatnění a sebedůvěru, v této knize již sedí pevně v sedle a nebojí se jít do konfliktu prakticky s nikým. Zkrátka a dobře, vyzrála. Přesto má stále své slabiny, například nekritickou lásku. Po událostech s konventem je sice opatrná a nedůvěřivá, stále ale zůstává ženou toužící žít obklopena milujícími blízkými a přáteli.

Rosemary a její syn sice není nejlepší mistrovo dílo (a jeho odpoutání od Rosemary má děťátko často čelilo kritice), přesto má co nabídnout. Pokud se vám kniha dosud vyhýbala, sáhněte po ní a nezapomeňte si předtím přečíst také legendární první díl, který vnesl radost do srdcí fanoušků temných příběhů po celém světě. Znát Levinovu tvorbu zkrátka patří do všeobecného vzdělání; jen málokdy je ale studium takovou zábavou.

Autor: Ira Levin
Překlad: Veronika Volhejnová
Vydal: Albatros Media, 2016