„Síly zla nespí a nikdy nepřestanou usilovat o návrat k moci. Prastaré bytosti, které číhají na pokraji lidského vědomí, nabývají síly znepokojivým tempem. Bez jakéhokoliv ohledu na přírodní podmínky byli všude po světě zpozorováni hadi, svíjejíce se vstříc nějakému neznámému společnému cíli. Znamená to snad, že se jejich Otec vrací?“

Eldritch Horror: Ztracené vědění
Autor Nikki Valens
V ČR distribuuje Blackfire
Počet hráčů 1–8 hráčů
Časová náročnost 180 minut
Vhodné od 14 let
Jazyková závislost Česká pravidla, české texty na komponentech
Rok vydání 2014
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, základní hra 46. (celkově)
Mechanismy Kostky, pohyb figurek po mapě, kooperativní hra, odlišné vlastnosti postav

Eldritch Horror v redakci považujeme za nejlepší hru z kategorie lovecraftovských kooperativek (ale pozor, ještě testujeme Panství hrůzy!), takže jsem se na nové lokalizované rozšíření s podtitulem Ztracené vědění z(a)traceně těšil. U nás vyšlo nedávno, s cca dvouletým odstupem od základní hry. Ve vydavatelství Blackfire vyslyšeli četné prosby fanoušků a jakmile bylo k dispozici tiskové okno od FFG, využili ho k výrobě Ztraceného vědění.

Pro připomenutí: v hororové kooperativce Eldritch Horror pro jednoho až osm hráčů se snažíte zachránit svět před některým ze čtyř Prastarých, což jsou temní bohové, kteří budí ze sna snad i Chucka Norrise. Cestujete po světě, řešíte záhady, bojujete s příšerami, zavíráte brány a podobné činnosti, které tvoří každodenní chléb lovecraftovského vyšetřovatele. Kromě hry samotné proti vám stojí i sama štěstěna, protože při řešení různých situací saháte pro kostky. Počty kostek ale můžete ovlivňovat správnou výbavou a vylepšováním atributů vaší postavy, takže můžete jít štěstíčku naproti. Hra se vyznačuje vysokou obtížností, většina partií končí prohrou, ale zážitek je vynikající.

Rozšíření Ztracené vědění vytvořila Nikki Valens, která byla spoluautorkou základní hry. Přichystala si pro hráče jednoho nového Prastarého (hadí monstrum Yig) a tunu dalšího materiálu (hlavně karty a pár destiček nových monster). Celkové číslo se zastavilo na 244 kartách, což je poctivá porce nových střetnutí, výbavy, kouzel a dalšího. Velká část karet slouží k partii s novým Prastarým, ale pořád zbývá spousta doplnění pro stávající obsah, který tím nabude na objemu a tím na znovuhratelnosti (významně si polepšila pátrání, kterých je 16 nových k 8 ze základní hry, a střetnutí v konkrétních městech, kterých přibylo 8, čímž se jejich počet zdvojnásobil). Původní Prastaří se dočkali i nových mystérií (2 navíc k původním 4).

I protřelé mazáky, kteří si už na pažbu přidali nespočet zářezů za vymlácené nestvůry, tak dokáže toto rozšíření znovu namotivovat do akce a pořádně prověřit. Nové stavy, které se pojí k hadímu bohu Yigovi, nejsou žádná pohoda a být otráven nebo ztracen v časoprostoru zkazí den i někomu, kdo snídá prokletí a zapíjí to slzami kultistů. Již tak obtížná hra mi subjektivně připadá ještě o chloupek náročnější.

Abych nebyl za plačku, musím samozřejmě zmínit ještě karty, které přispívají ke zlepšení vaší situace ve hře. A tak se můžeme dočkat nových kouzel, výhod a artefaktů. Třeba si nasadit Hadí korunu a využít tak hady k tomu, abyste si zajistili kartu pomocníka. Nebo si rovnou najmete Osobní stráž, která vám bude krýt záda v boji na pěsti? A když půjde všechno k šípku, můžete vyřknout Léčivá slova a vyléčit se více než obvykle. Doufal jsem, že se dočkáme i nového bijce (čti vyšetřovatele), ale v tomto ohledu jsem byl bohužel zklamán.

Celkový příspěvek Ztraceného vědění k Eldritch Horroru je ovšem enormní. Karet je parádní nálož a musím se přiznat, že mi rozšíření pomohlo se k Eldritchi vrátit. Původní Prastaré jsem měl už ohrané, takže pátý se hodil naprosto dokonale. Ale i hra s původními temnými bohy teď chutná trochu jinak a narážím na karty, které jsem ještě neviděl. A to je přesně to, co bych od rozšíření očekával.

Zlí jazykové na internetech tvrdí, že Ztracené vědění bylo ze základní hry násilně vyňato, aby FFG podojili hororuchtivé hráče. S tím souhlasím jen částečně. Eldritch Horror je v základu plnohodnotná hra, která zabaví na dlouhé hodiny. Na druhou stranu, teď se Ztraceným věděním působí mnohem plnotučněji, takže na zmíněném „vyseknutí“ něco možná bude. Celkově hodnotím Ztracené vědění jako vynikající rozšíření. Pokud vás bavil Eldritch Horror a potřebujete nový impuls k partičce, sáhněte po krabici s nejen hadími monstry a nástrahami.

VERDIKT
Masivní rozšíření velké hororové deskovky je konečně v češtině. Ztracené vědění dělá z mléka smetanu, až tak plnotučné je!

David Navrátil