Tržiště praská ve švech, všichni chtějí ulovit co nejlepší zboží, vždyť ráno připluly lodě ze všech koutů světa. Z několika stánků se ale rozléhá o poznání lákavější volání než ta, která nabízí dřevěné násady na krumpáč a jutové pytle: „Kaaardamom, kuuurkuma, šaaafrááán. Kuuupte si koření z dalekých krajů. Vaše odleželé maso bude nyní chutnat mnohem lépe!“

Century: Cesta koření
Autor Emerson Matsuuchi
V ČR distribuuje Piatnik
Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 30–45 minut
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textu
Pořadí na BoardGameGeeku 24. (rodinné), 219. (celkově)
Mechanismy Draftování karet, budování balíčku, správa karet na ruce, sbírání sad

Century: Cesta koření je první díl plánované trilogie deskových her o dalekých krajích. Jeho autorem je Emerson Matsuuchi a jedná se fakticky o druhý velký úspěch tohoto designéra. Jeho předchozí zářez je tematická figurkovka Specter Ops, scifárna se skrytým pohybem, která od svého vzniku v roce 2015 posbírala slušná hodnocení. Podle posledních ohlasů se mu ale až s kouskem Century: Cesta koření povedlo opravdu trefit hřebík na hlavičku. Hra dokonce získala ocenění Golden Geek za rok 2017 v kategorii karetních her. Je opravdu tak dobrá?

V pohledné krabici s hrou najdeme 4 plastové misky, které slouží jako zásobárny pro kostičky koření (4 druhy) a k tomu samozřejmě pořádnou dávku karet. Těch jsou dva druhy, jedny slouží pro budování balíčku a obsahují akce, které můžete ve svém tahu využít, druhé jsou obodovány a představují obchodní kontrakty, jež budete plnit. Koření je odstupňováno od nejvzácnější skořice až po obyčejnou kurkumu. Mezi ně se vešel ještě kardamom a šafrán. Vzácnost koření je ve hře klíčová, ale k tomu se ještě dostanu. Tuzemští hráči si hru mohou vychutnat s českými a slovenskými pravidly díky vydavatelství Piatnik.

K partii Century se může posadit dva až pět hráčů a jejich snažení během půl až třičtvrtě hodiny směřuje k získání těch nejcennějších obchodních kontraktů, kterými předčí své konkurenty ve hře. K plnění kontraktů potřebují mít v zásobě svojí karavany ty správné druhy koření, a to často v hojném počtu. Koření lze získat prostřednictvím akčních karet, které pořizujete na trhu. Na úvod máte v ruce dvě základní karty, ty by vám ale samy o sobě moc parády neudělaly, takže se budování balíčku nevyhnete. Ne že by vám to mělo vadit, je to totiž vážně zábavné. Šikovně vymyšlený mechanismus zaručuje, že při pořízení konkrétní karty musíte zaplatit koření na předchozí karty, což zvyšuje jejich lukrativnost. Pokud po některé z takových karet nějaký hráč sáhne, sklidí i koření, které se na ní do té doby „usadilo“. Podobně řešené pořizování karet jsme mohli vidět např. ve hrách Minutová říše: Legendy, Majesty, nebo v legendární eurovce Puerto Rico. Karty v nabídce se po každém nákupu doplňují, takže ve vašem tahu vždy vybíráte ze šesti možných přírůstků do vaší ruky.

Nákup nové akční karty je ale jen jedna z celkem čtyř akcí, které můžete ve svém tahu využít. Mimo to můžete hrát kartu z ruky, pořídit si kartu kontraktu (při zaplacení na kartě zobrazeným kořením) nebo si posbírat všechny vyložené akční karty. Svůj budovaný balík si tedy protáčíte přesně takovým tempem, jakým potřebujete. Je vhodné to nedělat příliš často, protože tím vlastně vyplýtváte svůj tah. Ideální složení balíku je dle mých zkušeností takové, abyste mohli odehrát co nejvíce akcí, než si karty vezmete zpět do ruky.

Akčních karet jsou tři typy, první vám dává konkrétní koření (většinou jen nejobyčejnější kurkumu, případně druhý v pořadí, šafrán), druhým měníte své koření za vzácnější kousky a třetím měníte konkrétní kombinace kostek za pevně danou sestavu těchto přísad do pokrmů. Ve zdánlivě jednoduchém výčtu možností se skrývá slušná porce taktiky. Nejvíce se zapotíte u vymýšlení správného poměru mezi dostatkem akčních karet na ruce, které se spolu dobře kombí, a jejich vykládáním. Kromě toho musíte ještě vychytat, kdy si karty už vzít do ruky a kdy se pokusit dohrát méně kvalitní akční karty z ruky. O karty kontraktů se často strhne závod, a v situacích, kdy po jedné kartě prahne víc hráčů a získá ji nejrychlejší obchodník, zbudou těm ostatním jen oči pro pláč. Podobně jako u akčních karet i karty kontraktů obsahují při pořízení bonusy odvíjející se od jejich pořadí na stole a stejně tak se vždy doplňují do plného počtu.

S mojí rostoucí netrpělivostí začínám přicházet na chuť hrám, v nichž na svůj tah nečekám příliš dlouho (vzorem budiž 7 divů světa) a v tomto kritériu Century dosahuje vysokých známek. To je jedno z hlavních pozitiv hry, dalším je znovuhratelnost, ke které přispívá dostatek karet. Ani v plném počtu hráčů se nedostane na všechny akční karty a kontrakty, každá partie tedy může být jiná. Hra tím nabývá i na různorodosti, někdy je k dispozici jen pár karet k získávání koření, takže partie plyne pomaleji, v opačném případě může být průběh výrazně svižnější. Nabídka karet tak výrazně ovlivňuje i taktiku pro danou partii.

Century: Cesta koření působí hodně abstraktně, ilustrace na kartách jsou sice nádherné, ale opakují se a celkově téma není úplně cítit. Pokud bych mohl pro popis hry využít přirovnání k jinému kousku, nabízí se definice „Splendor-zabiják“. V obou hrách se snažíte vylepšovat prostřednictvím nákupů svoje nákupní možnosti, v Century ale najdete mnohem větší hloubku, než je budování enginu pro engine jako ve Splendoru. A protože mám Splendor i přes jeho plytkost moc rád, Century: Cesta koření má u mě známku ještě o chlup lepší, protože nabízí více strategických možností a více typů akcí.

Century je hodně povedený kousek a pro mě příjemné překvapení. Jeho síla spočívá ve svižných partiích, které nás nejvíce bavily v rodinném kruhu s rodiči a sourozenci. Neznamená to ale, že byste je neměli vzít na deskoherní večer s kamarády, protože obchodování s kořením okoření každý deskoherní večer, kohokoliv ho rychle naučíte a dopřeje vám chutnou porci zábavy.

Century: Cesta koření je svižná a pohledná eurovka, která vám dopřeje příjemný mix budování balíčku a obchodnického řemesla. Zvláště dobrá je pro rodinné hraní.