Během uplynulého víkendu Praha zažila parádní deskoherní akci. Vydavatelství Albi, které loni zavelelo do útoku, zopakovalo úspěšnou akci Albi Game Day (reportáž z loňska). Místem činu byla již tradičně Městská knihovna v Praze, ale ani přespolní, kteří nemohli dorazit, nebyli o zajímavý program úplně ochuzeni, protože z akce byl k dispozici živý stream. Co všechno se odehrálo?

Akce se tentokrát o kousek přesunula z dětské sekce knihovny (která po předchozích zkušenostech a s očekávaným zájmem nemohla stačit) do foyer u malého a velkého sálu. Toto rozhodnutí bylo pro akci klíčové. Získala na vzdušnosti, rozmanitosti a hlavně na zábavnosti. K dispozici bylo mnohem více stolů k testování novinek i starších kousků z portfolia vydavatelství, v jedné ze šaten vznikl improvizovaný obchůdek s osvěžovnou (Antonínovo pekařství prostě umí!), malý sál byl využit jako turnajové a kvízové kolbiště i k prezentaci a živé diskuzi s Davidem Rozsívalem + Michalem Šmídem za Albi a Alladjexem + McQ z JOUOB.castu.

Začátek události byl pozvolnější, brzy dopoledne si zájemci zkoušeli novinky, mezi kterými dominovala nová monstr hra Lords of Hellas, která je vlajkovou lodí Albi pro tento rok. Kolem jedenácté začalo přituhovat, blížilo se totiž mistrovství vesmíru v šílenosti Šťastný candát. Turnaje se zúčastnila i věhlasná jména jako Alladjex či neznámý reprezentant MFantasy.cz (já). Alladjex měl bohužel o kousek ostřejší lokty než já-gentleman a dostal se do finále (já jsem skončil první pod čarou), tam byl ale krátký na ještě drsnější bijce. Z vítězství a titulu vládce kosmíru se radoval Honza Špiroch, jehož dojmy byly po vydřeném vítězství opravdu silné a hluboké. Ti, kteří se umístili na bedně, si mezi sebou rozebrali Lorenza Il Magnifica, novinku Drop It a Gobbita.

Turnaj následoval deskoherní kvíz na několik kol. V každém trochu rostla obtížnost, ale motivace byla velká: vítěz se mohl těšit na nádherný artbook od Jakuba Rozalského s ilustracemi ze světa Scythe. Vše ale spělo k jasně danému milníku celého dne – oznámení novinek pro letošní rok.

Prezentaci uvedla klavírní předehra v podání našeho multitalentovaného redaktora Michala Stárka. Následně se tento ujal obsluhy působivé videoprezentace (kterou dokonce letos ani nespletl)… a pak to začalo! Na úvod jsme se dočkali opakování videa k Lords of Hellas, zakončené pozdravem autora Adama Kwapińského přímo pro fandy Albi.

Hned po připomenutí této figurkové eurovky s tematikou řecké mytologie šmrncnuté pokročilými technologiemi na nás dopadla další těžkotonážní pecka, Anachrony. Euroherní mechanismy, hrátky s časem, za sebou úspěšná kickstarterová kampaň. Tahle hra má našlápnuto na to, aby se stala velkým překvapením roku, minimálně mezi tradičními (rozuměj bez appky, ne legacy,…) deskovými hrami. V parádně působícím mechanismu posílání si surovin z budoucnosti mi už teď běhá mráz po zádech. Líbivá grafika snad dodá partii i atmosféru. Na tuhle hru se v redakci moc těšíme.

Aby si publikum trochu oddychlo od plnotučných pecek, další na řadě byla partyovka Yogi, která slibuje rozhýbat a protáhnout těla i těch nejzatvrzelejších geeků. Dle instrukcí na kartách budou hráči muset zaujímat krkolomné pozice a některé z nich držet po celou délku hry. Z toho, co bylo vidět na akci, není při hraní Yogi nouze o zábavu, která si v bizarnosti nezadá se zmíněným Štastným candátem. A nám pohyb jedině prospěje; půlka redakce už má ortopeda za nejlepšího kamaráda a ta druhá k němu skrz bolesti nemůže dojít.

Jako další přišly na řadu dvě rozšíření, o kterých už padlo nějaké slovo před akcí. Nejprve parádní vzducholodě pro Scythe. Rozšíření Titáni nebes přinese jak olbřímí vzdušné koráby, tak několik nových způsobů, jak hru ukončit. Zjednodušeně řečeno půjde o krabičku, která u každého fanouška Scythe nebude moci chybět. Albi svoji loňskou vlajkovou loď rozhodně nezanedbává, naopak ji přebudovává na vlajkovou vzducholoď!

Ba ani loňský depresivní opus This War of Mine nezůstane dlouho jen v základní verzi. Rozšíření Příběhy města sutin, které vyjde lokalizovaně zároveň s anglickou verzí, by mělo přinést poctivou porci nových komponent, nové situace a dokonce i nové mechanismy (těšíme se třeba na cestování podzemím!).

Ochuzeni letos nebudou ani příznivci rodinného hraní. Svižná paměťovka Veverčáci se stylizovanými kresbami hlodavců sice zabaví jen asi na 10 minut, ale můžete začít hrát rychle (jednoduchá pravidla) a zahrát více partií, během kterých budete hledat schovaný oříšek (kryserka z Doby ledové by mohla vyprávět).

Další zajímavé video představovalo oblíbeným Hearthstonem inspirovanou karetku pro dva SiegeStorm. Tvůrci na BGG hru prezentují jako nikoliv inovativní, zato ale poctivě provedenou řežbu dvou kouzelníků, kteří po sobě metají příšery a vyvolávají kouzla. Tedy vlastně obráceně, ale chápeme se, ne? Klíčovým mechanismem je budování balíčku, dalším aspektem, kterým hra útočí na srdce hráčů, je nepřekvapivě rychlost. V redakci máme milovníka Hearthstone a zároveň karetních her, takže je jasné, že se o hru dobře postará.

Bang! je mrtev, ať žije Bang! – chtělo se mi zvolat při oznámení rozšíření pro tuto (ne)stárnoucí klasiku. Podtitul Ozbrojení & nebezpeční sice zní v této hře jako klišé, protože už dříve se v ní bojovalo na život a na smrt, ale nový mechanismus karet, které lze nabíjet a poté používat, zní dost lákavě. Před sebe si vykládáte karty, pokládáte na ně žetony (za discard nebo zahrání modré karty vybavení) a poté spouštíte jejich smrtonosné, nebo životzachraňující efekty. Uvidíme, co mají ošlehaní kovbojové tentokrát za pasem.

Rodina her původně z ostrova Catan se dočká dalšího přírůstku. Ten bude zasazen do říše Inků, mělo by se jednat o samostatně hratelnou verzi (podobně jako Catan – Hra o trůny) a hlavní novinkou by měl být mechanismus odebírání dělníků, který slibuje prohloubení taktičnosti zážitku. Přibudou také nové suroviny: ryby, kakao a peří.

Poslední oznámená hra mě osobně zaujala nejvíc a už teď se nemůžu dočkat, až ji vyzkouším. Řeč je o Charterstone, novém kousku z dílny Jameyho Stegmaiera, autora skvělého Scythe. Charterstone je postaveno na principu legacy. Během 12 partií si hru vytváříte podle vlastních představ (stavíte budovy a pod rukama vám tak vzniká vesnice), na konci této kampaně máte hotovou hru, kterou potom můžete hrát jako unikátní (stejnou kombinaci budov jako u vaší kopie těžko bude mít někdo další) worker placement. Hra pojme jednoho až šest hráčů a přímo si říká o rodinné hraní, kdy nebude problém udržet herní partu pohromadě.

Po oznámení her jsme se mohli vrhnout na testování i čerstvě oznámených kousků. Utvořily se partičky na Yogi, které byly na pohled vždy snadno rozpoznatelné podle obskurních poloh a pohybů. Obří a dobře vypadající Anachrony bylo také možné vyzkoušet, roztomilé Charterstone sice už z principu pořádně vyzkoušet nešlo, ale pokochat se pohledem mi zatím stačilo. Celé akci ale jasně vládli Lords of Hellas, jejichž nádherný a velký plán opanoval několik stolů. Škoda, že počet jeho vysvětlovačů byl poněkud omezen, ale jednalo se o horkou novinku a zřejmě ji i někteří lidé v tričkách Albi viděli na akci poprvé. Ale to je tak jediné, co akci vytknout. Velký úspěch zaznamenal i zábavný a krásně provedený kousek Drop It. Několik partií si odsloužily starší, ale kvalitní kousky Pustina, Ostrov Skye, Kanagawa, Karak či třeba Lorenzo Il Magnifico.

Letošní Albi Game Day se prostě nadmíru povedl, zábavný program a spousta her k vyzkoušení, to vše završené nadšením vzbuzujícími ohlášeními. Loňský ambiciózní line-up se očividně ujal a na trhu slavil úspěch, čehož důkazem jsou velké a náročné kousky či řada menších her a rozšíření.

Komentáře

komentářů