Už dost bylo potu a krve pro zlé vládce podzemí! Impové využili průlomu hrdinů, vzali roha a rozhodli se začít s novým životem. A co je pro workholika lepší než byznys? Co je pro bývalého služebníka dungeonu lepší než péče o fantastické příšery? Rodinná firma právě otevírá. Kdo se stane tím nejlepším chovatelem příšerek z podzemí?

Příšerky z podzemí
Autor Vlaada Chvátil
Časová náročnost 90 minut
Vhodné od 13 let
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textu
Rok vydání 2011
Pořadí na BoardGameGeeku 104. (strategické), 136. (celkově)
Mechanismy Umisťování dělníků, správa karet na ruce, aukce

Představovat v tomto článku Vlaadu Chvátila má asi stejný význam jako podsouvat hokejovému fanouškovi medailonek Jaromíra Jágra. Než nám proto na pulty obchodů dorazí reedice Mage Knighta, zavzpomínejme si na další z jeho pecek – Příšerky z podzemí.

Když svého času vyšli Vládci podzemí, zaujali hráče nejen perfektní (i když převzatou) „zápletkou“, ale především vychytaným worker placement systémem, který téma velmi dobře doplňoval. Netrvalo to dlouho a ve Vláďově chytré kučeravé hlavičce se zrodila další idea. Tamtadadá, Příšerky byly na světě a jejich obliba rostla.

Základní princip je jednoduchý a podobný Vládcům podzemí. Dostanete orientační plán své firmy, jednu malou klec, stádo impů, něco surovin do začátku a hra může začít. Před vámi se rozvine plán trhu plný políček, která mohou impové navštívit. Tím nejdůležitějším je prodejna zvířátek, kde si můžete koupit více či méně odrostlá mláďátka různých obskurních tvorů a netvorů. Dále sháníte jídlo – některá zvířátka papají jen maso, jiná se vezou na vegan vlně –, lepší klece a vylepšení na klece, artefakty s magickými schopnostmi či lektvary. Speciální políčka pak nabízí zajistit si výhodu v soutěži a dobré místo při prodeji vašich monster, ale k tomu si povíme víc až za chvilku.

Vaše příšerky nejde jen koupit a pak hodit do králíkárny jako v množírně, to byste to věru daleko nedotáhli. Chcete být přece nejúspěšnější hráč v celém byznyse! To znamená mít obrovitá, zdravá zvířata, po kterých se u kupců jen zapráší. Poté, co si s impy zaberete všechna políčka, která můžete, přichází fáze starání se o vaše tvorečky. Každý má různé potřeby a čím je větší a starší, tím víc. Někdo se vzteká a potřebuje pevnou klec, jiný je hladovec a sežere hromadu zeleniny na posezení, další má… jak to říct… aktivnější trávení, takže pokud mu neuklidíte klícku, může se v ní rozšířit nemoc. Potřeby řešíte právě pomocí nakoupených předmětů a je to nejtěžší fáze hry. Hladové, v lejnech po krk stojící obludy mají do životního štěstí daleko; musíte se proto starat, aby ničím netrpěly.

Jablko daleko od stromu

Jak již bylo zmíněno, Příšerky z podzemí jsou jakýmsi mladším bratříčkem Vládců podzemí. Ačkoliv v obou hrách najdete podobné mechanismy, především umisťování impů, a dokonce stejný svět, v každé z nich jde o něco jiného. Vládci podzemí uspokojí spíš bojechtivější hráče. V roli pána dungeonu kopete kobky, obydlujete je monstry a kladete do nich pasti. Jednou za čas přitáhnou hrdinové a vy jim musíte nařezat dřív, než vám celý ten domeček rozbijí. Lákají vás mechanismy Vládců, ale nikoliv na boj zaměřené téma? Tak možná zkuste zabrousit k Příšerkám.

Poté následuje soutěž, respektive přehlídka příšerek. Každé kolo má jiná pravidla – někdy porotci chtějí vidět celou vaši sbírku a zajímají je vzteklé, bojovné kusy, jinde touží vidět vašeho šampiona v dělání bobků. Pokud jste si předtím obsadili políčko s výhodou, rovnou nahrajete pár bodů. Z českého fotbalu všichni přeci víme, že dobrý vztah s rozhodčím udělá klidně penaltu, natož maličké pošoupnutí v pořadí! Odměnou za soutěž jsou vítězné body, a jistě chápete, že právě ony jsou nakonec klíčovým kritériem.

Nakonec následuje samotný prodej. V každém kole se nabízí jeden kupec, respektive Vládce podzemí, který hledá mazlíčka. Hráči vidí, kdo přijde nakupovat, dopředu, takže se můžou přizpůsobit. Každý vládce chce něco jiného. Ork preferuje agresivní jedlíky, černokněžník magické tvory, kteří si rádi hrají. Nikdo ale nemá rád smutné, zanedbané chovance! Čím víc se kupci hodí právě vaše zvířátko, tím víc bodů nahrajete, a pokud jste si předtím zabrali fleka na tržišti, můžete počítat s tučnou prémií. A to je v podstatě celé, koloběh se několikrát zopakuje a můžete určit vítěze.

Samozřejmě, ve hře jsou desítky dalších vychytávek, ale to už si můžete přečíst rovnou pravidla. Nás zajímá: jak se to celé hraje? Asi byste to u chvátilovky čekali, ale výborně. Jediným menším zádrhelem můžou být přeci jen složitější pravidla. Než je překousáte, chvilku to potrvá, a deskoherní nováček bude asi zezačátku dost zmatený. Pokud ale seznamování zvládnete, zažijete spoustu skvělých chvilek. Principy jsou totiž dobře vychytané, každá vaše akce má své následky (kterých si obvykle brzy všimnete), každá partie je trochu jiná a vyhrát se dá také více strategiemi, jež se ovšem neobejdou bez pořádné improvizace.

Nejzábavnější je pocit, že se skutečně staráte o své malé tamagochi – a hrůza ze selhání. Když už tušíte, že vaše zvířátko z klece prostě uteče nebo že bude trpět hlady, uděláte všechno pro to, abyste situaci zachránili. A naopak, prodat příšerku za kupu vítězných bodů je samo o sobě na fanfáru. Tento prvek hru nejvíc okořeňuje a odlišuje od klasických worker placementů. Každý z nás v dětství toužil mít svoji vlastní zoo, proč ne krámek s fantasy zvířátky? Ani mě nenapadá, která hra v češtině by mohla být plnohodnotnou konkurencí (alespoň dokud se někdo nehecne a nelokalizuje DinoGenics).

Stejně jako u většiny Chvátilových počinů, i zde hraje velkou roli humor a nadsázka. Různými narážkami a vtípky jsou prošpikovaná pravidla, legračně a rozkošně působí příšerky i moc pěkně namalovaný hrací plán. Na samotné hraní to asi vliv nemá, ale na koho padne studium pravidel, ten se aspoň zasměje.

Příšerky z podzemí jsou poctivá česká euroidní hra se zábavným tématem a originálními prvky, které jí dodávají něco navíc. Na první pohled naláká hlavně něžné pohlaví, ale svou komplexností uchvátí i náročné hráče. Pokud máte rádi worker placementy, nebojíte se možností a chcete vychovat tu nejhravější kobrokočku na světě, nemůžete udělat krok vedle.

Worker placement s originální tématikou a mnoha vychytávkami navíc zaujme starostlivé ženy i tvrdé stratégy.

Marek Dvořák