Na jihu v Trhlině to začíná vřít. Zlo, Gamin meč, se probouzí a volá k boji. Jenže Tulák si našel domov, usadil se a na volání neslyší. Meč křičí, dokud mu neodpoví někdo jiný. Jmenuje se Vesper.

Od Tulákova vítězství na démonickými zplozenci Trhliny uplynul už nějaký čas a nemluvný muž si se svým průvodcem Ranařem a osvojenou dcerou Vesper užívá zaslouženého odpočinku daleko od problémů vnějšího světa. Ty, zdá se, ustaly a mezi přeživšími lidmi a démonickými míšenci nezavládl mír jako spíš křehké příměří. Jenomže Trhlina je stále aktivní a v její blízkosti se zhmotnilo něco nového. Cizí neuchopitelná entita dostává jméno Touha. Okřídlený meč se probouzí a přestože se ho němý hrdina snaží ignorovat, jeho hlas na(ne) štěstí vyslyší Vesper, která by ráda původce nervozity svého otce předala někomu z rytířů. Nevědomky se tak z ní stává Nositelka meče a nechtěně se upíše zdánlivě nesplnitelnému úkolu, uzavřít Trhlinu jednou pro vždy. Průvodkyní se jí stává rytířka Duo, zvláštní forma vojačky nazývaná Sladěná, a malé kůzle.

Odpovědi ještě nemám, je tady spousta věcí k přemýšlení, ale jednou bych si s vámi ráda znovu promluvila.”

Jsi zde vítaná, Vesper, pokud dokážeš utlumit Zlo.”

Takže vezmu Samaela a Jema a půjdu.”

Ano. A pověz mi, jak si lidští spojenci navzájem prokazují uznání?”

Nevím, ale myslím, že jste to právě udělala.”

Debutový román Petera Newmana Tulák si po svém vydání získal nejen čtenáře, ale i cenu The David Gemmel Award za nejlepší prvotinu. Zlo je druhým dílem zamýšlené trilogie. Peter Newman v Tulákovi načrtl universum, které v klasické fantasy nebo sci-fi vídáváme jen zřídka. Do klasických kulis postapokalyptického světa solárních článků, úpadků technologií zasadil rytíře s meči, nad nimiž vyniká meč božské bojovnice Gamy přezdívaný Zlo. Autorova invence to byla zajímavá, ale jen těžko ukočírovatelná. Tulák se ztrácel v chaosu děje, pojmů a mytologie. Autor chtěl ráz naráz seznámit čtenáře se svým světem trochu bez ladu a skladu, čímž se minul účinkem. Největší devizou tak zůstala atmosféra, kterou Newman zvládl na jedničku. Není tedy velkým překvapením, že atmosféra zůstává i hlavní předností Zla. Svět, který obíhají dvě slunce, je nyní stejně tak nebezpečný, o něco málo násilnický a hlavně vydýchaný a vyčpělý. A sem, doprostřed unavené země, vyhaslých nadějí a touze žít a přežít, umístil autor své hrdiny.

Byl-li Tulák putováním od Trhliny na Sever, ve snaze ochránit zdravé dítě a meč, je Zlo pomyslným zrcadlovým odrazem Newmanovy první knihy. Vesper putuje ve stopách svého otce opačným směrem, přičemž jí doprovod dělá žena a mládě kůzlete, které je jen jakýmsi doplňkem a nemá žádný účel jako koza v prvním díle. Tam, kde byl Tulák nucený bojovat, uzavírá Vesper s démony příměří. Charakterově není zatěžko uvěřit Vesper dětskou naivitu a očarování světem za hranicemi otcovského domu. Protikladem jí je vždy chladný a jako by nezúčastněný postoj Duo. Zatímco jedna je i přes počáteční strach plná optimismu, je druhá oddaná své službě Zlu a Sedmě. Vespeřina transformace od děvčete od koz v zachránkyni lidstva, která si musí uvědomit bolesti reálného světa, však proběhla příliš rychle a málo uvěřitelně. Buď jak buď jsem si cestu mladé Nositelky užila víc, než putování jejího otce. Opačně to totiž funguje mnohem lépe. Je vidět autorův pokrok v psaní, jasnější uchopení příběhu. Ten je ucelenější a konzistentnější. Vznik Trhliny autor vysvětluje v jedné dějové lince o dívce Massassi a nezabíhá do zbytečných detailů. Čtenář se tedy neztrácí a děj svižně ubíhá. V průběhu vyprávění však dojde k zásadní změně stylu. Autorův jazyk nabude lyričtějších popisů, hrdinům umetá cestu a snaží se jim nelehký úkol všemožně zjednodušit.  To, co se tváří jako postapokalyptický příběh se stává eposem nebo pohádkou. A jako každá pohádka také skončí poselstvím, že osud je potřeba vzít do vlastních rukou a nespoléhat se na božský zásah nebo že rodina a přátelé jsou to nejdůležitější na světě, popřípadě nesuď člověka (démona) podle jeho původu, ale podle jeho skutků.

Tam, kde Tulák pokulhával, kráčí Vesper svižně a mnohem sebejistěji. Pokud půjde Sedma, závěrečný díl trilogie, v jejích stopách, je na co se těšit.

Vydal: nakladatelství HOST, 2017

Autor: Peter Newman