Máte zájem si pro změnu přečíst nelítostný a depresivní příběh o vzniku jednoho krutého padoucha, který nezná slitování? Marissa Meyerová toto netradiční přání vyslyšela a po prvních třech dílech Měsíčních kronik – Cinder, Scarlet, Cress – nám přináší novelu Nejkrásnější zasazenou do stejného univerza. Nyní tak přichází na řadu kniha doplňující informace o jedné z nejdůležitějších postav příběhu – měsíční královně Levaně, hlavní záporačce celé série.

Jak se s tímto nelehkým úkolem autorka poprala? Má vůbec příběh šanci na úspěch, když směřuje svou pozornost právě na padoucha? Nebudu vás napínat – určitě má a čtení vám bude ubíhat rychle. Celý děj se odehrává na Měsíci a blíže se díky nenuceným poznámkám v příběhu seznamujeme se zdejší politikou, vládou, poměry i obyvateli.

Zrcadlo, zrcadlo, pověz,
kdo je v zemi nejhezčí a nejkrásnější.

Do děje vstupujeme ve chvíli, kdy byli král a královna Měsíce krutě zavražděni a zbyly po nich dvě dcery s naprosto odlišnými povahami a pohledy na svět. Starší Channary má nyní nastoupit na trůn a vládnout. Avšak chybí jí potřebný zájem, radši svůj čas věnuje mužům a zábavě, než aby se zaměřovala na politiku a vládnutí. Naopak mladší patnáctiletá Levana je velmi chytrá a vzdělaná, ale jak se později ukáže, tak její těžké dětství na ní zanechalo velmi negativní stopu.

Po čase se mladší ze sester tajně vdá za velitele stráží a osvojí si jeho dceru Winter, zatímco Channary se narodí dcera Selena, dědička měsíčního trůnu. Když královna nečekaně zemře vlivem nemoci, nastupuje Levana na její místo jako regentka, než princezna bude moci vládnou. Avšak karty osudu se zamíchaly směrem, který už všichni známe… Levana se pokusí v touze po moci o vraždu dědičky trůnu a vzniká tak příběh o naší Cinder.

Meyerová se v Nejkrásnější snažila ukázat fanouškům jejího univerza jiný pohled na nelítostnou a krásnou královnu Levanu, jež máme všichni zafixovanou jako čistokrevného záporáka, který snad nikdy nemohl být jiný. Pokusila se nám předat její útrapy a těžké životní zkoušky, kterými si musela projít a změnily ji natolik, že se stala krutou vládkyní Měsíce s neustále skrytou tváří v masce. A nutno říct, že se to autorce dařilo. Její vyprávěcí schopnosti opět potvrdily, že jsou na vysoké úrovni a umí si poradit i s kratším rozsahem příběhu, do kterého se jí podařilo vměstnat všechny důležité okamžiky života Levany, které ji tak ovlivnily.

Levana si Zemi zasloužila.
Měsíc si Zemi zasloužila.

Příběh královny Zloby ze Sněhurky nabírá nyní díky Marisse Meyerové nový rozměr. Díky Nejkrásnější se nám přiblížil pohled na Levanu tak, jak jsme ji ještě neznali. Autorka zvládla vykreslit život současné měsíční královny od jejího dětství až po dospělost. Z chytrého děvčátka se vlivem okolí stala velmi prohnaná a nelítostná žena, kterou nedokázalo zachránit už ani manželství. Pokud máte rádi sérii Měsíčních kronik, tak s Nejkrásnější nešlápnete vedle.

Vydal: Egmont; 2015
Autor: Marissa Meyerová
Překlad: Jana Zejmanová