Zdědit korunu je jedna věc, udržet si ji druhá. Zvlášť když pokladnice zeje prázdnotou, vesnice jsou vylidněné a sousední vládci vyzývavě třískají palcáty. Napravte hříchy vašich předků a vybudujte prosperující království, ve kterém se budou šťastní poddaní topit v blahobytu. A především, které vám budou všichni ostatní závidět…

Majesty
Autor Marc André
Časová náročnost 20–40 minut
Vhodné od 7 let
Jazyková závislost Česká pravidla, české texty na komponentech
Pořadí na BoardGameGeeku 185. (rodinné), 920. (celkově)
Mechanismy Draftování karet, sbírání sad

Marc André už jednou české hráče zdvihl ze židlí, když jim nabídl jednoduchý, zato velice zábavný Splendor. Kromě něj má na kontě několik dalších her, například Barony nebo Sail Away. Jak se povedlo jeho nejnovější dílo, které tuzemským hráčům přináší vydavatelství MINDOK?

Majesty je jednoduchá rodinná hra fungující především na principu draftu. Na začátku každý z hráčů nafasuje osm karet budov, kam bude ubytovávat nové kolonisty, a kartičku s pěti meeply, kteří zde slouží jako jedno ze dvou platidel. Druhé, lesknoucí se zlaťáčky, slouží spíše jako vítězné body a budete si je muset teprve vydělat. Jak? To je, oč tu běží.

Nejlepším královstvím se stane to, které dokáže nahrabat nejvíc dukátů. A peníze, jak známo, vytváří svou poctivou prací nevol… ehm prostý lid. Do svých osmi budov musíte proto nastěhovat co nejvíc řemeslníků. Každá budova má jiné obyvatele a jiná pravidla. Pokud umístíte mlynářku do mlýna, získáte za ni dvě mince plus další dvě za každou mlynářku, která už přišla předtím. Když přistěhujete do strážní věže strážného, fasujete dvě mince za něj, jeho spolubydlící, každého vojáka i hostinského. Některé postavy mají navíc zvláštní schopnosti. Když umisťujete vojáka a máte jich už nasbíraných víc než vaši protihráči, můžou se těšit na útok, který jim zraní jednu postavu. Ta se přesune do nemocnice, kde se na konci hry počítá za mínusové body. Čarodějka umí nebožáky vyléčit, stráže brání vaši říši před cizími vojsky. Jiné postavy doplní vaše meeply.

Když už víme, co s postavami, jak je získat? Přeci draftem! Na stůl se vyskládá šest karet postav. Hráč, který je na řadě, si jednu z nich vybere. Podobně jako třeba v Pax Renaissance, první karta zleva je zdarma, druhá stojí jednoho meepla, třetí dva a podobně. Zaplacené meeply umisťujete rovnou na karty. Pokud si tak koupíte kartu, kterou nikdo nechtěl, rovnou si je vezmete. Mít vždycky dost meeplů je důležité; vojáka, strážného či zlato přinášející šlechtičnu chce mít v týmu každý a kdo dřív přijde, ten dřív mele.

Po dvanácti kolech hry přichází na řadu finální bodování. Spočítáte si počet druhů vašich postav, umocníte na druhou a přičtete si tak prémii. Další získáte, pokud máte v nějaké budově nejvíc postav. A kdo má nejvíc chechtáků, je tím nejlepším králem ze všech!

Jak vidíte, mechanika není vůbec složitá. Právě proto se Majesty nejlépe daří v poloze rodinné hry. Pravidla máte osvojená hned a pak už jen sázíte meeply a počítáte zisky. Navzdory svižnému tempu se tak dospělejším hráčům může ohrát. Majesty s tím počítá a z druhé strany karet budov nabízí alternativní schopnosti, které prohloubí interakci a přidají partii trochu na strategičnosti. Zkrátka, víc si započítáte, zataktizujete a trochu víc zatopíte protihráčům. V čem vás ale hra prověří vždycky, je vaše pozornost. Vaše skóre se dost odvíjí podle toho, jaké postavy berou vaši soupeři. Chcete mít všechny druhy karet, ideálně všeho nejvíc, hlídat si poměr vojáků a stráží a být připraven nabrat čarodějky a zachránit tak vaše pacienty. Na sledování je toho opravdu hodně a pokud tuhle část podceníte, zvedne na konci ruku ve vítězném gestu nejspíš někdo jiný.

Už z délky hry je jasné, že ji kromě soupeření s dětmi využijete jako filler. A taky dobře funguje i třeba na párty, když čekáte na zbytek osazenstva. Sice není tak návykově podmanivá jako právě třeba Splendor, ale přesto má něco do sebe. Počítání tučných zisků nás zkrátka baví, a když je nám odepřeno v realitě… ehm. Body navíc jsou také za grafickou stránku, která se stylizuje do podoby idealistického, pěkně barevného, roztomilého středověku.

Majesty sice herní revoluci patrně nezpůsobí, přesto má své kvality. Doporučil bych ji hlavně mladším zájemcům a jejich rodičům. V ringu dospělých her by nejspíš zapadla, a to by byla škoda. Zkrátit čas totiž umí moc příjemně.

Jednoduchá a svižná karetka zaujme milovníky draftu či rodiče toužící po kolektivní zábavě s dětmi.