Ve druhé polovině roku 2018 přinesou REXhry na české herní stoly Honbu za Prstenem, dobrodružnou hru podle prvních kapitol knihy Společenstvo Prstenu, která zapadá do linie her War of the Ring. Vytvořili ji autoři herního bestselleru War of the Ring Marco Maggi a Francesco Nepitello, společně s Gabrielem Marim, autorem her Letters of Whitechapel, Mister X a Garibaldi.

Honba za Prstenem vede hráče napříč Středozemí, kdy se Frodo vydává s hobitími přáteli z rodného Kraje do Roklinky, pronásledován strašlivými Nazgûly. Hra má dvě části na dvou stranách herního plánu a krom ilustrací z pera Johna Howea, Francesca Mattioliho, klasické spousty žetonů a karet obsahuje i detailní miniatury od Boba Naismitha.

V rozhovoru nás Francesco Nepitello zavedl do zákulisí vytváření hry.

  • Jak vás napadlo vytvořit Honbu za Prstenem?

Začal to návrh Roberta DiMeglia z Ares Games. Ten nápad skloubit hru se skrytým pohybem s naší vlastní War of the Ring vzešel od něj.

  • Vy a Marco Maggi máte hodně zkušeností se světem Pána Prstenů a Gabriele Mari je zase známý díky hrám se skrytým pohybem. Už jste někdy spolupracovali?

S Gabrielem se už nějakou dobu známe, ale ještě jsme neměli šanci pracovat spolu. Když jsme ale s Marcem začali pracovat na Honbě za Prstenem, začalo nám být jasné, že mu budeme muset zavolat. Když znáte někoho, kdo už v něčem exceluje, proč znova vynalézat kolo? Náš první pocit se brzy potvrdil: Gabriele a jeho tým začal ihned posílat užitečnou zpětnou vazbu a rozvíjel naše prvotní nápady novými nečekanými směry.

  • Co bylo během designu nejtěžší?

Udělat hru se skrytým pohybem, která zůstává věrná své jednoduché hlavní mechanice a současně je atmosférická, hutná a tematická, je poměrně obtížné. Přidejte tématu příliš a ztratí se napětí lovu, uberte jej na minimum a hra bude suchopárné intelektuální cvičení. Myslím ale, že po mnoha měsících vývoje jsme našli to místo uprostřed, kde je balance mezi atmosférou a pravidly tak akorát.

  • Kolik hráčů může hrát a v jakých rolích? Jaké postavy Středozemě tu potkáme?

Jeden hráč hraje za Froda, jeho přátele a spojence. Ten se v roli hobita snaží přinést Jeden Prsten do bezpečí Roklinky k Elrondovi. Další jeden až čtyři hráči se ujmou role Nazgûlů, které Sauron poslal, aby jeho poklad dopadli zpátky.

  • Hra se dělí na dvě části, každou s jinými pravidly. Jak přesně je hra v obou částech jiná?

V Části I vede hráč, který nese Prsten, Froda ze startovní lokace do Hůrky a hráči za Prstenové přízraky slídí Krajem, aby získali informace a Froda lapili. V Části II ovládá tento hráč namísto Froda Gandalfa, který se skrytě přesouvá a chrání Froda, jenž je automaticky vedený Chodcem do Roklinky. Část I je těsný souboj důvtipu, kde se hráči snaží navzájem přechytračit – Část II je frenetická honička!

  • A jak dlouhá je průměrně jedna partie?

Délka se může lišit dle hráčů, plná hra zabere 3–4 hodiny. V krabici ale najdete instruktáž a materiály, jak si mezi partiemi „uložit pozici” a dohrát hru jindy, pokud chcete.

  • A co máš na Honbě za Prstenem nejraději?

Myslím, že díky vyvážení tématu a mechanik dokáže tato hra vtáhnout. Každý hráč za Froda si zažije napětí, když vidí, jak se Prstenové přízraky stahují blíž a blíž, podobně jako ikonická scéna, kdy si Nazgûl klekne u cesty, protože cítí přítomnost Prstenu. A žádný hráč za Nazgûly neunikne zklamání, když uvidí, jak se jim Frodo na poslední chvíli vymanil ze spárů, ba ani pocitu moci, kdy pomocí správně zahrané kletby zjistí přesnou lokaci své kořisti.

Francesco Nepitello je herní designer na volné noze. Žije s manželkou a dcerou Anitou v italských Benátkách na ostrově Giudecca. Je jedním z tvůrců strategické deskové hry War of the Ring, kterou vytvořil společně s Marcem Maggim a Robertem DiMegliem. Je také hlavním spisovatelem pro „The One Ring”, nejnovější RPG z prostředí Tolkienovy Středozemě.

Michal Stárek