Co se vám vybaví, když se řekne Španělsko? Flamenco, tortilly, krásné moře, horké pláže, možná Kryštof Kolumbus nebo třeba španělská chřipka. Kdo z vás by ovšem řekl něco o démonech, mísení mnoha kultur, prolínání starých mýtů s křesťanskou a muslimskou mytologií?

Dvě přední české autorky Františka Vrbenská a Lucie Lukačovičová nás nyní zvou do Španělska dávných dob, kdy proti sobě válčí křesťanský král Sancho a jeho saracénští protivníci. Země je rozdrobená na malá království a mocní se neustále přetahují o území, moc a bohatství. Stejně tak se prolínají i různé kultury, jak ty původní, tak arabská i křesťanská. Vzniká unikátní směs barev, chutí, vůní.

Můžete se nechat okouzlit nejen prostředím, ale i silným, hlubokým příběhem, který nás zavede právě do této zajímavé doby. Dovolí nám seznámit se s dvěma postavami, oba jsou mladí a zdá se, že jejich osud je pevně určen. Jenže… A právě toto jenže je oba svede dohromady, otevře oči, dá naději a rozevře bránu dobrodružstvím. Iranzu, příslušník armády křesťanského krále slovutného Sancha, s odvahou odmítne další službu. Právě totiž nalezl něco, co pro něj znamená víc než boj – krásného grošáka, kterého zachrání z plamenů hořícího města. Tímto rozhodnutím začíná jeho dlouhé snažení o vytržení skoro nadpozemského oře z rukou smrti. Pak je tu dívka, Brisca, jejíž osud je určen jako služba u paní na pevnosti Bidarray. Ovšem její setkání s démonickým čarodějem Spin de Mulem převrátí její dosavadní život vzhůru nohama. A tak se osudy naši hrdinů protnou a zase rozdělí, aby se opět mohli spojit. Brisca hledá vysvobození před hněvem Spin de Mula a Iranzu touží zachránit svého milovaného koně. Jenže čaroděj je nevypočitatelný a času také mnoho nezbývá, jak si oba společně i sami dokáží poradit? Bude stačit pomoc jejich nenadálých přátel a dobrotivých duší na jejich cestě?

Obě autorky Františka Vrbenská i Lucie Lukačovičová mají za sebou již několik velmi podařených děl. Lucie Lukačovičová má na svém kontě například historický fantasy román Vládci času, knížka, která je součástí série Kroniky karmínových kamenů, Zelený drak, karmínový lev, pražská urban fantasy Detektivní kancelář Sirius a nebo sci-fi román Stanice Armida.

Františka Vrbenská napsala mimo jiné třeba třídílný román Labyrint půlnočního draka, společně s Leonardem Medkem Stín modrého býka, sci-fi Oheň v kapradí nebo román Vítr v piniích společně s Jakubem Kočím. Františka Vrbenská je také jednou z editorek odvážného projektu Lehké fantazijno, které vydává antologii o čtyřech svazcích českých a slovenských autorek, sci-fi, fantasy a horroru.

Společné dílo obou dam mě naprosto uneslo do světa středověkého Španělska a musím se přiznat, že jsem v některých okamžicích nedokázala knížku odložit. Toužila jsem hrdinům pomoci, držela jsem jim palce, aby se dostali z dosahu moci čaroděje. Jenže jak děj spěl blíže a blíže konci, začala jsem zjišťovat, že vlastně vůbec nikdo a nic není černobílé. Postavy kolem ožívají a ukazují své dobré i špatné stránky, chyby a hloupá rozhodnutí, takže pak najednou zjišťujete, že je to všechno trošku jinak, než se vám zdálo na začátku. Román mě opravdu nadchnul, uchvátil mě svými spáry a nechtěl pustit, než padla poslední strana. Musím dodat, že ani ten konec mě neupokojil, ač vydal konečné rozhodnutí.

Takže já osobně bych knihu všem, kdo se rádi poučí o historii a nebojí se postavit démonovi Spin de Mulovi, vřele doporučila. Kromě příběhu na konci knížky najdete ještě slovník použitých výrazů, přehledně seřazený a vysvětlený. Mimo to vás jistě i osloví umně vyvedená obálka, třešnička na dortu skvělé knížky. Pokud se tedy rozhodnete román přečíst, tak věřím, že neuděláte chybu.

Vydal: Nakladatelství Epocha s.r.o.

Autor: Lucie Lukačovičová a Františka Vrbenská

INSB: 978 – 80 – 7557 – 077 – 2