Vytvářet hry podle knih není snadná práce a u dětských to dost možná platí dvojnásob. Michal Ekrt ze společnosti Blackfire se ale výzev nebojí, a tak se stal designérem hry Medvěd Wrr: Karetní hra. V našem rozhovoru prozradil, jaké má zkušenosti s crowdfundingem, na čem právě pracuje a co by prozradil novým designérům.

  • Michale, jsi znám především jako manažer společnosti Blackfire, která distribuuje a lokalizuje zahraniční hry. Co tě vedlo k překročení barikády?

To zní děsivě 🙂 Na vizitce mám sice BoardGames Brand Manager, ale říkejme tomu specialista na deskové hry. Manažery v českém slova smyslu má Blackfire tři. Manažera obchodu, manažera logistiky a manažerku marketingu a pod tu pracovně spadám. Jinak nemám pocit, že bych překračoval nějakou barikádu. Třeba jednou nadejde doba, kdy Blackfire nebude jen distributor, ale bude také vydávat vlastní hry (ostatně kolegové v německém Blackfiru svoje vlastní hry vydávají). Takže řekněme, že dělám takový průzkum bojem, ale protože strukturálně na to Blackfire není připraven, dělám ho na vlastní pěst.

  • Jaká je tvá náplň práce v Blackfiru? Pořád tě baví stejně jako na začátku? Jak dlouho už se vlastně živíš prací s deskovými hrami?

Na Velikonoce to bude 11 let, co jsem začal v Blackfiru pracovat. Nejprve jako asistent marketingu, poté turnajový koordinátor a když Wizards of the Coast přestali řešit turnaje a marketing přes distributory, začal jsem se věnovat i obchodování se specializovanými prodejnami. No a po dalších personálních změnách na marketingovém oddělení se moje pozice nakonec vyprofilovala v tu současnou. Mám na starosti výběr her pro lokalizaci, dozor nad lokalizacemi, facebookovou komunikaci, komunikaci s deskoherními médii, organizované hraní Yu-Gi-Oh! a navíc ještě pomáhám českým a slovenským zákazníkům s objednávkami z německého Blackfiru. Ta poslední část mě v poslední době ukrutně nebaví, ale určitě si dovedu představit lidi s horší pracovní náplní.

  • V době, kdy píšu tyto řádky, je vybráno už přes 40 % celkové částky na hru Medvěd Wrr. Myslíš si, že se podaří projekt dotáhnout do konce?

Vím, že třeba Kickstarter má poměrně sofistikované předpovědní nástroje a je schopný v hezkých grafech ukázat již po pár dnech, k jaké cílové částce kampaň směřuje a kdy se splní. Hithit tohle neumí, takže se musím spokojit s informací, že kampaň, která v prvním týdnu vybere 30 %, většinou dopadne dobře. Vzhledem k tomu, že máme po týdnu kolem 40 %, jsem optimista. Kampaň možná nebyla úplně ideálně načasovaná vzhledem k výplatám a sám mám pár kamarádů, kteří přislíbili přispět až v polovině března.

  • Jaké jsi měl zkušenosti s designem, než ses pustil do tohoto projektu?

Do „šuplíku“ designuju už pár let, ale nikdy jsem neměl čas a vlastně asi ani motivaci něco skutečně dotáhnout. Většinou mě chytne několikrát za rok 1–2 týdenní kreativní období, ale to je bohužel málo. V dobrém slova smyslu to narušují děti, sportování a další koníčky. Kdybych mohl jít na 8 hodin do práce s tím, že budu dělat na hře, tak by to samozřejmě bylo o něčem jiném. Takhle mám po večerech už spíš chuť „vypnout“, pustit Playstation nebo fotbal v televizi a nic neřešit. Asi nejdál jsem byl s Peterem Scholtzem (dnes White Wizard Games, Sorcerer) zhruba před dvěma lety, kdy jsme pro Cryptozoic připravili prototyp hry s tematikou The Walking Dead. Autor všech jejich TWD her Matt Hyrra však náš projekt odmítnul. Dělali jsme si pak srandu, že to odmítl, protože naše hra byla lepší než všechny jeho hry dohromady. Může se to zdát jako chvástání, ale kdo viděl Peterova Sorcerera, tak tomu klidně může věřit.

  • Stíhat časově náročné zaměstnání v BF a k tomu pracovat na svém jistě není snadné.  Jak se s tím pereš? Nemáš kvůli tomu doma občas horko?

Základní koncept karetní hry Medvěd Wrr vzniknul za 5 minut. Za další 2 hodiny byl hotový první prototyp. Rodina určitě netrpěla, manželka naopak pilně testovala. Je důležité si uvědomit, že se jedná o dětskou hru, která má poměrně banální principy. Jakmile testování odhalilo, že něco nefunguje, že je hra příliš zdlouhavá nebo že obsahuje nějaké silné kombo, tak se prostě upravily karty, počet karet v ruce, počet karet při dolízávání atd., ale určitě to nezabralo dlouhé večery bádání a lámání si hlavy nad tím, co je špatně. Všechny chyby v designu vyplavaly poměrně rychle na povrch.

  • Vznik hry iniciovali autoři knihy Medvěd Wrr a na Hithitu psali, že tvůj koncept okamžitě vyhrál. Překvapilo tě to, nebo jsi to – na rozdíl od Káji Gotta – čekal?

Oslovil mě Vojta Tuček, kterého možná znáte díky jeho působení na webu videacesky.cz, s nímž jsem spolupracoval na titulkování videí pro Blackfire. Napsal mi asi před tři čtvrtě rokem, že jeho kamarádi z Hradce Králové vydali dětskou knížku a jestli neznám někoho, kdo by jim ke knížce udělal nějakou jednoduchou karetní hru. Napadli mě 2–3 autoři, takže jsem si nechal poslat prezentaci o knize, že někoho najdu. Nicméně jakmile jsem si prezentaci přečetl, okamžitě mě napadlo, jak by taková hra mohla fungovat, a hned na druhý den jsem si s autory knihy domluvil schůzku. Koncept jsem jim představil a vlastně během půl hodiny byla ruka v rukávě. O pár týdnů později jsem za nimi zajel do Hradce s prototypem, abychom se utvrdili, že jsme na správné cestě, a bylo to. Kluci byli do konce roku vytíženi svými aktivitami kolem knihy, takže jsem měl čas na ladění. Úplně finální verze hry byla hotová během ledna.

  • Nyní k samotné hře. Jaká je její myšlenka a herní mechanismy? Čím se odlišuje od jiných her pro děti?

Největší lákadlo, ale tím pádem zároveň i úskalí, je absolutně dokonalé propojení s knihou. Což bylo ostatně zadání. Děti, které znají knihu, budou myslím úplně nadšené. Bez znalosti knihy tu máme hezky ilustrovanou karetní hru, která by se dala zařadit třeba do kolekce her, které distribuujeme od Gamewrightu (Piráti, Spící královny,…). Nicméně poznatek z testování je takový, že se u hry baví i dospělí, a to i nehráči. Ve hře je medvěd Wrr ve čtyřech převlecích (rytíř, korzár, kosmonaut a zlatokop) a několik dalších knižních postav. Tyto charaktery tvoří hlavní hrací balíček. Na stůl se vyloží 4 menší balíčky, kterým se říká knihy. Ty jsou tematicky spojené s medvědy. Každá kniha obsahuje určitou součástku knihařského stroje a proradné piráty. Cílem hry je získat z každé knihy jednu součástku. Děje se to tak, že nasbíráte trojici medvědů ve stejném převleku, odhodíte jí z ruky a podíváte se na vrchní kartu odpovídající knihy. Když je to součástka, berete si ji k sobě, když je to pirát, ztrácíte zbytek karet z ruky a musíte začít „syslit“ od začátku. Pirátům se dá také bránit, ale to už bych zabíhal příliš hluboko do pravidel. Všechny karty v hlavním hracím balíčku mají nějakou speciální schopnost, takže sbíráte karty, kompletujete trojice medvědů, abyste pronikli do knih, nebo hrajete karty pro jejich speciální schopnosti. Nic víc, nic méně.

  • Hra zaujme také nádhernou grafikou. Do jaké míry ses na ní podílel?

Poznám vizuálně hezkou věc, ale neumím ji vytvořit, takže skoro vůbec. Ano, komentoval jsem některé úpravy v ikonách, nechal jsem předělat existujícího medvěda kovboje na zlatokopa a měl jsem pár dalších připomínek, ale jinak je to 100% práce Michala Širokého a Míry Štejnara jakožto autorů knihy. Layout pravidel, krabičku a veškeré podklady pro tisk připravuje Vladimír Krist z firmy GameRock Studio, což je hlavní grafik Blackfiru.

  • Bereš tvorbu pro děti jako svůj šálek čaje, nebo bys časem raději přeskočil na „dospělejší“ projekty?

Sám mám dvě holky (2,5 a 4,5 roku), takže tvorbu pro děti beru jako svou povinnost 🙂

Ne, teď vážně. Jsem rád, že si na jednoduché hře pro děti mohu vyzkoušet celý tvůrčí proces a určitě chci nabyté zkušenosti do budoucna využít k další, tentokrát již dospělejší tvorbě.

  • Znal jsi v době domlouvání spolupráce knižní předlohu? Pokud ano, čím tě oslovila?

Neznal. Koncept vznikl na základě třístránkové PDF prezentace a na první schůzce s autory jsem dostal knížku. Pak jsem ji doma musel na střídačku s manželkou asi 14 dní v kuse holkám předčítat.

  • Máš s crowdfundingem nějaké zkušenosti, ať už z pohledu přispívajícího, nebo autora projektu?

Když Blackfire vydával Shuffle Heroes, sledoval jsem podrobně kickstarterovou kampaň. Uspěla, ale měla hodně nedostatků, takže mám určitou představu o tom, čeho se vyvarovat a co udělat lépe či jinak. Hithitovou kampaň nicméně řídí autoři knihy, protože s tím už mají reálnou zkušenost. Pokud bych měl jít do crowdfundingu s nějakým dalším projektem, určitě bych si pro spolupráci vybral lidi, kteří v tom „umí chodit“. Jako backer jsem přispěl na Masmorra: Dungeons of Arcadia, This War of Mine, nově The Reckoners a uvažuju o Batmanovi.

  • Už máš v hlavě nějakou další hru?

Tajný sen Horizon: ZeroDawn 🙂 Dokonce už jsem psal Guerrilla Games, jestli by bylo hodně nereálné pobavit se o licenci. Kdyby souhlasili, tak bych to nicméně předal německému Blackfiru, který má možnost sehnat na podobný projekt AAA autora. Každopádně bych mu rád předal své poznámky 🙂

Jako člověk poznamenaný Playstationem mám jeden další koncept inspirovaný sérií Ratchet & Clank, tam je dokončení do nějaké prototypové verze mnohem reálnější. Vůbec nejdál mám rozpracovanou fotbalovou deckbuildingovou hru. Tam mě bohužel brzdí vědomí, že deskovkáři nehrají sportovní hry a sportovní fanoušci nehrají deskovky. Je to hodně zjednodušeně řečeno, já jsem třeba zrovna ten příklad sportovního fanouška/deskovkáře, ale jinak je ta cílová skupina s tímto průnikem velmi malá.

  • Co si ty sám nejradši zahraješ?

Cokoliv, co nemusím 🙂

Projde mi rukama k vyzkoušení tolik vzorků od všech možných dodavatelů, že se k oblíbeným hrám dostávám dost zřídka. Poměrně často jsem v poslední době hrál Dům snů a Kmotra. Se starší dcerou teď sjíždíme Stuffed Fables a už se neskutečně těším, až si podruhé zahraju Rising Sun.

  • Co bys na závěr poradil hráčům, kteří se chtějí také posunout a nějakou hru sami vytvořit?

Nezačínat s megalomanskými projekty, pokud to není to jediné, čím chcete trávit volný čas. Pokuste se připravit menší hratelný prototyp a ukažte ho kamarádům. Pokud máte pocit, že všechno funguje, ale nemáte grafika, ilustrátora, oponenturu a vizi, jak s tím pohnout dál, klidně se mi ozvěte do Blackfiru a můžeme se o tom pobavit.