Sotva se nám podařilo zastavit nápor zombií a stabilizovat kolonii, přichází nové problémy. V ulicích je nebezpečněji než kdy dřív. Bandité jsou schopní zastřelit každého člověka kvůli konzervě a z továrny na léky Raxxon začali proudit podivní agresívní mutanti, kteří zběsile útočí na cokoliv živé. Abychom přežili, musíme se semknout. Ale co když nemá každý z nás stejně čisté úmysly? Tohle bude ještě dlouhá noc…

Zima mrtvých: Dlouhá noc
Autoři Jonathan Gilmour, Isaac Vega
Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 60–120 minut
Rok vydání 2016
Pořadí na BoardGameGeeku 28. (tematické), 139. (celkově)
Mechanismy Pohyb po mapě, kooperativní hra, hod kostkami, správa karet na ruce, různé schopnosti hráčů, hraní rolí

Jonathan Gilmour a Isaac Vega již mají v oboru deskoherní designérství zkušeností na rozdávání. Vega se podílel například na konverzi videohry Bioshock, futuristické gangsterce City of Remnants či nerdovské Video Game High School. Z Gilmourova portfolia jmenujme třeba aukční Vault Wars či „poštovní“ postapo Wasteland Express Delivery Service.

Když se na trzích objevila původní Zima mrtvých, vzbudila nefalšované nadšení a vyhrála řadu prestižních cen. Kombinace drsné postapokalyptické atmosféry s propracovanými kooperativními mechanismy a působivým roleplayingem nalákala řadu nadšených hráčů a Zima mrtvých se stala prestižní značkou. Nyní přichází na tuzemský trh překlad rozšíření Dlouhá noc. Co nového přináší?

Dlouhá noc je samostatně hratelné rozšíření. K tomu, abyste si do sytosti vychutnali mrazivý boj o holý život, tak nepotřebujete původní balení. Tím pádem v krabici najdete všechno, co potřebujete k základní partii – mapu, úkoly, dobrodruhy (včetně šimpanze), zombie a podobně. Nemusíte se bát zdvojeného obsahu, všechny postavy, zápletky, karty křižovatek a podobně jsou zbrusu nové, s originálem se ale dají kombinovat. Pár pravidel se dočkalo vyladění, ale nejde o žádné velké změny.

Noví hrdinové vás určitě zaujmou. Kromě zmíněného šimpanze (pokud máte základní sadu, může jezdit na psovi, ehm…) přibude třeba kurýr pizzy, kterého během cestování jen málokdy potkají trable, pan lékárník, profesionální řečník, sniper… Co ale osvěží ještě víc, to jsou nové karty křižovatek. Několik z nich se navíc vyznačuje velmi „explicitním“ obsahem nevhodným pro děti a mladistvé, takže kdyby vás náhodou napadlo hrát toto krvavé drama plné sobectví a zrady s osmiletými mrňousky, kartu „Prezident bordelu“ a další radši vyřaďte.

Kromě „staronové“ sady přibyly tři moduly. První z nich je zaměřen na vybavení kolonie. Konec holých vězeňských zdí á la The Walking Dead, v kamrlíku bude konečně útulno! Před partií přijdou na stůl čtyři karty vylepšení. Pomocí různých předmětů či schopností nových postav je můžete vynalézt. Obranu kolonie zpevní kulometná věž, díky skleníku nebudete hladovět, i když nenajdete žádné konzervy, praskající krb zahojí všechny omrzliny, kadibudka umožní kultivované vyměšování, takže ubude odpadu. Vylepšení trošku zvednou vaše šance na přežití a nabídnou vám nové strategie. Je jich sice jen asi deset, přesto bude chvilku trvat, než se seznámíte se všemi.

Druhý modul nazvaný Bandité představí lidstvo z té horší stránky. Ne každý chce altruisticky bojovat o založení nového řádu. Některým totiž zombie apokalypsa náramně vyhovuje. Bandité chtějí vládnout městu a topit se v přebytku. Budou se tedy toulat ulicemi, krást všechno, na co přijdou, nezodpovědně hlučit a až přijdou zombie, místo boje po anglicku zmizí. Jejich řádění se dá aspoň částečně učinit přítrž, když navštívíte novou lokaci Skrýš banditů. Mimochodem, pokud vykopnete z kolonie nevinného, stane se novým vůdcem banditů, což je prostě paráda!

Třetí modul nazvaný Raxxon představuje továrnu na léky a biochemické zbraně ve stylu starého dobrého Resident Evilu. Ven se hrnou řádící mutanti, zombie z nejhorších nočních můr, produkty bezbožného výzkumu narostlé do obludných rozměrů či třeba zkřížené se zvířaty. Raxxon, ačkoliv jde o největší klišé žánru (nebo možná právě proto), do hry perfektně pasuje! Jeho výpěstky jsou nádherně nakreslené, jde z nich hrůza a zabít je často stojí víc než jen pár kulek. A pokud se vám přemnoží na mapě, budiž vám samotné nebe milostivo!

Na seznámení s novými moduly slouží dva speciální, dobře vymyšlené scénáře, které vás postupně provedou nástrahami nových pravidel. Pokud na ně nemáte chuť, nic se nestane, Raxxon i Bandity zvládnete ke hře připojit i tak. Je jen na vás, kolik modulů použijete, ale počítejte s tím, že zatímco vylepšení vám v podstatě jen pomohou, oba zbylé moduly hru pořádně zamotávají a pokud se vám po mapě prohání stvůry z laboratoří i nemilosrdní lupiči, probít se k cíli bude zvlášť výživné.

Osobně si myslím, že nového obsahu je v Dlouhé noci víc než dost. Jak Raxxon, tak Bandité by vydali na samostatné rozšíření, vy však dostanete ještě něco navíc. Nové moduly se navíc povedly a dodávají Zimě mrtvých přesně to, co jí chybělo. Je jasné, že každý bude chtít hrát s mutanty, ale také bandité mají své kouzlo. Hra se po atmosférické stránce ještě víc přiblížila filmovému řemeslu a každá partie chutná jako díl již zmíněného TWD.

Zákonitě si musíme položit otázky – když mám původní hru, stojí rozšíření za to? A co když nemám žádnou verzi? Pokud jste šťastným vlastníkem Zimy mrtvých, počítejte, že dostanete v podstatě ten samý obsah, i když mnohokrát obohacený. Pokud se ke hře rádi vracíte, nejspíš nemusíte váhat a rozšíření pořiďte, jestli vás nebavila, ani všechna monstra Raxxonu na tom nejspíš nic nezmění. Pokud plánujete vaši sbírku o tyto kusy teprve obohatit, klidně začněte rovnou rozšířením. Původní hra vás přesto může nalákat ke koupi. Přeci jen, když zkombinujete obsahy obou krabic, hra nabude epických rozměrů i možností.

Dlouhá noc je parádní rozšíření pro nesmrtelnou klasiku, jíž se Zima mrtvých bezpochyby stala. Kdyby každá deskoherní expanze vypadala takto, byl bych navýsost spokojen. Nový kabátek, tuna obsahu navíc a o loket drsnější atmosféra dělá z tohoto zombie survivalu ještě zběsilejší jízdu než minule. A to je co říct.

Obsahem nabušená samostatně hratelná expanze nabídne zrádné bandity, zrůdné mutanty a tunu zábavy navíc.