Jedna z největších letošních pecek, na kterou se těšíme, je Rising Sun. Nejde o nic menšího než o obří kousek od Erica M. Langa (ten nás nedávno potěšil výborným Kmotrem), a hru, která dala pořádně zabrat serverům crowdfundingové stránky Kickstarter (během kampaně se vybralo přes 4 miliony dolarů, což hru zařadilo na šesté místo v kategorii deskových her).

Tematicky je Rising Sun zasazen do období feudálního Japonska, ve kterém se po jednotlivých provinciích pohybují z nebe sestoupivší kami (duchové, přírodní síly, vyšší a nižší bozi, a podobné entity uctívané v šintoismu). Tyto „bůžky“ (ve hře jsou kami ztvárněni jako humanoidní postavy s krásně propracovanými figurkami), resp. jejich přízeň mohou hráči využívat ve svůj prospěch. Mimo to se budou muset soustředit ještě na politiku, uzavírat spojenectví a vyvolávat legendární příšery. To vše za cílem stát se nejvlivnějším klanem ze všech.

Mechanismy hry vychází z Blood Rage, dočkáme se tedy kontroly území, draftování karet a jejich správy na ruce a simultánního výběru akcí. Hlavními prvky, které by měl Rising Sun přinést navíc, jsou zmíněná spojenectví a budování balíčku. Ve hře se dočkáme i soubojů a krásných miniatur (na spoustu figurek primárně lákají podobně velké crowdfundingové projekty), které by snad nemusely být prvoplánovým lákadlem, ale prostředkem k dotažení atmosféry hry.

Zmíněné klany navíc nejsou anonymní a pouze barvou odlišenou volbou. Každý klan má vlastního daimjóa (vůdce klanu, pán provincie), šintoa („uctívač“ následující „cestu bohů“) a bushi (samuraj). Ke cti a slávě můžete vést 5 různých klanů (s rozšířením je klanů celkem 7 a hrát je pak možné až v 6 hráčích):

klan Koi – někdy platíte penězi, někdy lidmi, je to prostě jen obchod. Klan Koi dokáže najaté roniny měnit na peníze a jejich síla je ve flexibilitě a nepředvídatelnosti

klan Dragonfly – nechat se unášet na křídlech ptáků jim umožňuje překvapit soupeře úderem na jakémkoliv místě, jejich síla tkví v možnosti pohybu po mapě bez omezení

klan Bonsai – zelená rostoucí bonsaj symbolizuje přebytek zdrojů tohoto klanu. Díky tomu můžou získávat zdroje zdarma, výhodně budovat pevnosti a vylepšovat schopnosti svých bojovníků

klan Lotus – trpělivost se vyplácí, především v politice. Vůdce klanu Lotus v politice vždy dosáhne svého, což z něj dělá žádaného spojence a obávaného soka

klan Turtle – želva je pomalé zvíře, ale na jejím krunýři si už zlámaly zuby zástupy predátorů. Proč na nich tedy nepostavit pohyblivé nedobytné pevnosti, které mohou být použity i v boji?

Každé kolo hry je rozděleno na dvě fáze, politickou a válečnou, ještě než k nim ale dojde, všichni hráči se sesednou k čajovému obřadu, během kterého se domlouvají na spojenectvích. Ta slouží k získání bonusů, pomoci při soubojích, mohou být ale kdykoliv zrušena. Taková zrada má vliv na čest daného hráče ve hře. A samozřejmě, hra z feudálního Japonska MUSÍ mít stupnici cti…

Už ze všech těch popisků, vychytávek a designu se mi ježí chlupy na zátylku, od Rising Sun mám opravdu velká očekávání! Vydavatelství Blackfire naštěstí ohlásilo lokalizaci už v průběhu původní kickstarterové kampaně, tuzemští zájemci tak hned mohli vědět, že pro vstup do světa samurajů a kami je výhodné si počkat. Dle posledních zpráv bychom se české verze mohli dočkat někdy na začátku léta letošního roku (květen). Teď už jen tedy můžeme doufat, že se překlad povedl a že v základní verzi dostaneme i nějaký ten menší bonus z kampaně.

David Navrátil

One Response