Hnanému svojí věčnou touhou po poznání, lidstvu se konečně podařilo překonat hranice Sluneční soustavy. Zde se naše z prachu vzešlá rasa setkala s ostatními civilizacemi a s nekonečnou válkou o nadvládu nad celým vesmírem. Jenže stát se hegemonem není snadné pro nikoho. Dokážete psát novou historii světa?

Master of Orion
Autoři Ekaterina Gorn, Igor Sklyuev
Časová náročnost 40–60 minut
Vhodné od 12 let
Rok vydání 2016
Pořadí na BoardGameGeeku 1 027. (strategické), 2 502. (celkově)
Mechanismy Správa karet na ruce, volba akcí, odlišné schopnosti hráčů

Oba autoři hry, tedy Rusové Ekaterina Gorn a Igor Sklyuev, jsou v designérském světě ještě bažanty a Master of Orion je jejich debutem. Jak se tento ambiciózní projekt podle známé série počítačových her povedl?

Když v roce 1993 vyšla pro PC hra Master of Orion, znamenalo to senzaci. Nabízela mnoho zajímavých možností – hráč se mohl orientovat na diplomacii, válku, technologie, ve hře byla řada různých vesmírných ras, výzkum, boj proti znečištění a podobně. Nebylo žádným překvapením, že se tato strategie setkala s velkým ohlasem a ještě vznikly další tři díly. Nyní se tento historický klenot dostává na naše stoly.

Master of Orion je jednoduchá karetní hra imitující válku vesmírných civilizací o moc. Vaším cílem je nahrát nejvíc vítězných bodů ze všech, přičemž body se získávají hlavně válkou, loajalitou obyvatelstva a zahranými kartami, jež buď dávají daný počet vítězných bodů, nebo vám je nabízejí získat jinak (třeba za vyložené karty určité barvy apod.). Na začátku si každý hráč zvolí nebo vylosuje svoji rasu, nafasuje pár karet a surovin do začátku a závod o dobytí vesmíru začíná!

Každé kolo se dělí do několika fází. Ze začátku si naberete zdroje, které vám poskytne téměř každá vaše již vyložená karta. Zdrojů jsou tři druhy, jídlo, vesmírné lodě a nástroje, a víceméně se dá říct, že v nějakém množství potřebujete všechny. Podle toho, kolik máte zdrojů, si vezmete kostičky akcí – čím víc, tím víc, ale pozor, být hodně bohatý znamená také ztrátu loajality. Potom přichází fáze akcí, která funguje podobně jako v Marsu. Hráč udělá jednu akci, další hráč také jednu a takto dokola, dokud má každý co nabídnout. Potom následuje další kolo.

Těžiště je samozřejmě v akcích, kterých máte hned několik typů. Základem je hraní karty – vytasíte jednu z vašich karet (které představují vynálezy, vesmírné lodě, základny apod.), zaplatíte její pořizovací cenu a šup s ní na stůl. Na stole se karty štosují do soustav (či prostě sloupečků). Soustavy můžete mít až čtyři po pěti kartách. Pointa spočívá v tom, že lze využívat jen aktivní schopnosti karet ležících „nejvýš“ (z ostatních získáváte pouze zdroje a počítají se vám do konečného bodování). Musíte tedy rozmýšlet, kdy založit novou soustavu a kdy směle překrýt předchozí kartu.

Jako další akci můžete využít transformaci a zahodit jednu kartu z ruky výměnou za suroviny. Výzkum vám dovolí dolíznout si nové karty. Obchod umožňuje měnit suroviny s „bankou“, propagandou si zvýšíte loajalitu. Akce útok funguje velice jednoduše – pokud máte víc lodí než protivník, prostě si dvě odečtete (přijatelné ztráty) a je to. Vy získáte vítězné body, protivník přijde o loajalitu. Je odzkoušeno, že na výhru válčit nepotřebujete, ale každý ví, že galaxie se výborně podmaňuje v ocelových holínkách. Poslední možnou akcí (pokud nepočítáme ty, které vám umožní samy karty) je najmutí rádce, který vám nabídne schopnosti navíc, ale zaplatíte za něj třemi kartami z ruky. Většina rádců se i přesto vyplatí!

Principy hry jsou velice jednoduché, že? Je to trošku paradox, příznivci počítačové hry možná čekali obří a velice sofistikovanou strategii, a ejhle, ona v podstatě jednoduchá karetka, kterou lze doporučit i naprostým začátečníkům. Jenže to není vůbec na škodu!

Obyvatelé vesmíru

Lidé – vstupem na kolbiště mezihvězdné politiky začala pro lidstvo nová éra. Lidé touží po mezigalaktickém uznání – a po tom, co málem zničili vlastní planetu, se obvykle snaží dosáhnout svého mírem a diplomacií. Jenže když chceš mír, připravuj se na válku…

Alkarani – rasa ptačích humanoidů se těší rozkvětu a bohatství pod vládou Nebeského boha Skree-Aka. Nenechte se zmýlit jejich mírumilovným vystupováním a ušlechtilostí, pyšní Alkarani ochotně vytáhnou do války i z malicherné příčiny jen proto, aby ostatním ukázali svou moc.

Meklarové – kov proti masu, chladná logika proti emocím. Právě takto se umělá rasa Meklarů dokázala postavit svým organickým tvůrcům a zatlačit své otce a zároveň pány do posledních útočišť v horách. Jenže, co když dojde šťáva? Meklarové neúnavně hledají věčný zdroj energie, aby zajistili svoji budoucnost.

Psiloni – mírumilovní a vysoce inteligentní Psiloni platí za nejlepší vědce vesmíru. Jsou zdvořilí, klidní a soustředí se pouze na shromažďování znalostí; běda ovšem tomu, kdo se je pokusí napadnout. Flotila těch technologicky nejpokročilejších lodí, jaké kdy kdo spatřil, je více než ochotná vyřešit každý problém.

Darlokové – prohnaní, úlisní a lstiví Darlokové bodají nejraději do zad, když jejich oběť spí. Díky schopnosti měnit vzhled patří mezi nejlepší špiony galaxie a jejich agenti bez skrupulí ukradnou každou technologii, jež se náčelníkovi bude hodit.

Bulrathové – medvědomorfní obyvatelé planety Ursa v čele s carem bojují ve jménu ochrany přírody, kterou na své planetě kdysi sami málem zničili. Jejich horlivost, agresivita a prchlivost z nich dělá strašlivé nepřátele, přesto to byli právě oni, kdo kdysi podal lidstvu pomocnou ruku.

Mrrshani – kočičí elegance a instinkt dravců je to, co dělá Mrrshany tak nádhernými a nebezpečnými. Žádná rasa dosud nekombinovala tak umně estetiku s válečnictvím – a žádná rasa nestála tolikrát na hranici zničení. Přes svůj militarismus jsou vynikajícími umělci.

Počítejte s tím, že jako u většiny karetních her, i zde hraje roli, co si vlastně líznete. Pokud do třetího kola nejste schopní vyrábět kosmické lodě, je jasné, že vojenskou cestou to nepůjde, ačkoliv byste rádi. Správnou strategii ale zvolit musíte, ať už v pořadí vašich akcí, volbě karet, které zahrajete a které naopak transformujete, rozložení vašich soustav, sázka na rádce, který nejlépe podpoří vaši taktiku a podobně. Výběr vaší rasy je spíše estetickou záležitostí. Každá rasa má sice jednu unikátní a silnou schopnost, těžiště vaší strategie na ní ale obvykle nestojí, i když její využití je často klíčové.

Master of Orion sice není příliš originální a prakticky každý prvek jsme už někde viděli (podobně působí třeba Mars, i když je mnohem megalomanštější), přesto nabízí to, co od hry očekáváte – dobrou zábavu. Hra je plynulá, nikdo nemusí přemýšlet příliš dlouho, a partii zfouknete za necelou hodinku. Mechanismy považuji za dobře zkombinované a velmi intuitivní. Pravidla máte vysvětlená dřív, než si zkušenější hráč stihne zakouřit na balkoně. Kvůli větší znovuhratelnosti by se hodilo pár karet navíc, na druhou stranu, cena hry je poměrně přátelská a osvěžení snad přijde s prvním rozšířením.

Vizuál není špatný, karty jednotlivých ras a velitelů se mi velice líbily a třeba pravidla jsou nádherně (a mimochodem také srozumitelně) zpracovaná. Na druhou stranu, obrázky na kartách tak výrazné nejsou (což je trošku dáno i tím, že zobrazují hlavně budovy a technologie a jsou pro všechny rasy společné). Samozřejmě se ale najdou i výjimky, třeba Základna stíhačů je parádně dynamicky nakreslená karta.

Master of Orion je sice nenápadná, přesto nadprůměrná hra, která zaujme mnohem víc lidí než pouhé fanoušky herní předlohy. Pokud pasete po jednoduché, přesto přemýšlivé karetce s řadou možností, jistě ji oceníte. Milovníky obřích komplexních strategií typu Twilight Imperium možná nenadchne, o to větší potenciál ale má mezi „obyčejnými“ hráči, kterých je přeci jen nejvíc.

Jednoduchá, přesto strategická karetní hra nabídne zábavnou válku o vesmír v hodinovém rozsahu.

Marek Dvořák