Na konci minulého dílu Em s nejlepším kamarádem Tomem, Matisou a jejím přítelem Isim dorazili do Matisiny vesnice s varováním, že se blíží vojáci Dominia. Dominium chce rozšířit své území a přivlastní si vše, co se jim namane. Matisa a její lidé měli prostředek k dohodnutí míru – lék proti krvácení. Jenže poslední dobou přibývají oběti této nemoci a množí se pochybnosti o účinku jejich léku. Matisini lidé se připravují k boji.

Matisu i Emmeline pronásledují děsivé sny, které mají předvídat budoucnost a zároveň jim podat vodítka, co dělat dál. Věří, že se mají vydat zpět do původní Emmelininy osady. Zjistit, proč lék neúčinkuje, napravit to a získat tak prostředek míru mezi jejich lidem a Dominiem.

„Matisa věří, že my jsme ty dívky, o nichž vypráví legenda: dvě snící bytosti z různých dob, které dokážou její lid ochránit před katastrofou.“

Ve třetím díle docela přituhuje. Ne že by přicházela obávaná smrtná zima, ale děj pěkně graduje. Poslední díl trilogie mi připadá vyostřenější a napínavější, než předchozí. Opět se můžete těšit na léčky, polopravdy a intriky. A to nejen ze strany Dominia, které snad ani není tím největším nepřítelem…

Při čtení se mi vybavila hodina slohu na základní škole. Měli jsme napsat vyprávění s nějakým nebezpečím, akcí. A využít u toho velmi rychlý spád, krátké věty, spoustu sloves a citoslovcí – zkrátka rychle, stručně, výstižně. Boormanová píše přesně opačně. Má čas na popsání detailů, napínání čtenáře co to jde a zároveň překvapit. V těch nejvíce vypjatých chvílích, kdy jde Emmeline nebo jejím přátelům o život, je Em schopna soucitu, empatie a přemýšlení v souvislostech. A právě tenhle styl psaní se mi líbí.

Kanadská spisovatelka Kate A. Boormanová se narodila v Nepálu. Vystudovala divadelní kritiku. Už odmalička ji více než domácí práce zajímaly knížky. Nyní žije se svým manželem a dvěma dětmi v Edmontu v Kanadě. Série Smrtná zima je autorčiným (nutno říci povedeným) debutem.

Ačkoli se děj celé trilogie odehrává v poměrně krátkém časovém úseku, stihla se hlavní hrdinka dost rozvinout. Ztratila část své naivity, stala se dospělejší a uvážlivější. Dokáže si srovnat pro a proti, stala se dobrým řečníkem a umí si stát za svým.

Celý děj opět stojí na silné hlavní hrdince. Ta se ve svých myšlenkách často vrací ke své původní osadě a k tomu, jak její společnost vypadala dříve. Je trochu rozpolcená – cítí závazky vůči Matisiným lidem i těm svým (a do toho ještě Kane…). Vzpomíná na 3 základní ctnosti, ovšem v jiném kontextu. Nejsou už pro ni dogmatickým pravidlem, ale vlastním přesvědčením a snahou stát se lepším člověkem.

Samozřejmě ani v poslední části příběhu nesmí chybět jeho zamilovaná část. Nečekejte přeslazený románek. Je fakt, že v některých chvílích Em přemýšlí jako typický teenager, ale berme ji s nadhledem. Přece jen prožívá svou první lásku a vůbec to nemá jednoduché. Od Kanea očekávala, že se s ní vydá do Matisiny vesnice, ale nakonec zůstal v původní osadě se svými mladšími bratry. A tak se Em musí vyrovnávat s odloučením a pochybami o tom, jak se jejich vztah bude dále vyvíjet.

Vydejte se společně s Em a Matisou na cestu do temných lesů. Uvidíte, jestli se jim podařilo získat ten správný lék, ubránit se všem nástrahám a dosáhnout míru. A taky zjistíte, jaký dopad mělo tohle vše na vztah Em a Kanea. Smrtná zima je sice dávno pryč, nebezpečí ale stále trvá…

Vydal: Host; 2017
Autor: Kate A. Boormanová
Překlad: Markéta Polochová