Ačkoli už mohou na čtenáře sérií Mycelium nepolíbené, působit mé recenze spíš jako PR články, nemohu si pomoci. I třetí díl série s názvem Pád do temnot drží laťku neskutečně vysoko. Lucas Hildebrandt se otřepává ze svého mimosmyslového spojení se sdíleným vědomím lodí, zatímco svět kolem něj jde stále dál a tak se znovu rozehrává představení plné předpokladů, spekulací, reakcí, příčin a následků.

Opět se ocitáme na multikulturní Zemi, kde se usidlují mimozemská náboženství. Společnost v knize je odrazem dnešní doby a varováním před přílišnou otevřeností a nekritičností k tomu, co nám není vlastní. V okamžiku, kdy vydává velekněžka Maëwënë rozkaz k sebevražednému útoku, nemůže být o inspiraci v reálném světě pochyb.

Jak děj knihy postupně graduje a odkrývá další a další záměry, člověku se až tají dech.  Vše, co bylo již dříve v sérii řečené, získává další a další rozměr. Způsob jakým si autorka hraje s přísunem informací, s budováním napětí a odhalováním úmyslu je bravurní a doslova přiková čtenáře ke knize. Každá další věta odhaluje nové možnosti, rozpoutává v mysli vír vlastních domněnek a vtahuje čtenáře hlouběji a hlouběji do autorčina světa. Myceliální síť se doslova rozroste ve vašem krevním řečišti a nedá vám spát.

V tento okamžik by bylo velmi snadné říct, že se příběh stává čím dál zamotanějším a motivace postav spíš nejasnějšími. Čtenář by snad mohl i ztratit víru v autorčiny jasné záměry, avšak pokud pozorně sledujete náznaky, toto se Vám nestane a uvidíte v knize naprosto jasné a předem dané směřování.

Jako již tradičně jsou ohromnou devizou knihy postavy. V tomto díle musím vypíchnout především starou Össeanku Ëltaühl, která jako jediná přinesla potřebnou dávku humoru a zabrala ostatním postavám mé sympatie a to ještě před tím, než o sobě v osudný okamžik prozradila vše důležité.

Lucas stále zůstává na hraně a tím víc, než kterákoli jiná postava, jež znám, ztvárňuje typického zástupce lidské rasy. Ačkoli se jedná o inteligentního a vzdělaného mladého muže, za maskou přetvářky se skrývá egoista, zranitelný a také zraněný člověk, topící se ve světě předpokladů. Jeho klady se umocněné zápory stávají nebezpečím, když ho proměňují v manipulátora přesvědčeného o své pravdě.

Důsledkem toho se velmi působivou stává scéna, ve které se mu své pohnuty snaží vysvětlit Aš- šád z Fomalhiwy, avšak Lucas zatvrzele jeho sdělení nevnímá, což vede k další manipulaci, tentokrát ze strany fomalhiwana.

Ačkoli je autorčin jazyk velmi barvitý, zmínit musím časté opakování některých slov a situací. Mě při poslechu nejvíce tahalo za uši slovo „nekonečný“, které je nejoblíbenějším přívlastkem v každé vypjatější scéně.

Audio zpracování knihy je naprosto úžasné, přednes herců je uměním sám o sobě a hudební podkres zůstává stylový. Poprvé jsem pro poslech audia využila aplikaci Audioteka pro můj telefon s Windows 10. Aplikace umožňuje stažení a zaplacení online, přehrávání, přetáčení po kapitolách a po třiceti sekundových skocích a také dovoluje náhled do knihovny. V případě, že musíte poslech knihy přerušit kvůli příchozímu hovoru, je skvělé, že přednes pokračuje na stejném místě po ukončení telefonátu. Nevýhodou je, že si knihu neposlechnete ani po stažení do telefonu, pokud nejste připojení k internetu.

Co říct na závěr. Mycelium mě ani ve třetím díle nezklamalo a já nemohu jinak, než opět provolávat slávu a těšit se na poslech dalšího dílu.

Délka:12 hodin 54 minut

Autor:Vilma Kadlečková