Loni se na našem knižním trhu objevila novinka nakladatelství Gorgona s luxusní obálkou a názvem Noční labuť. Jedná se o debut české autorky Zuzany Hartmanové, kterou můžete znát jako šéfredaktorku webmagazínu Dagon a spolumajitelku obchodu s fantasy oblečením pro ženy Lavondyss. Je zjevné, že se jedná o nevšední ženu plnou elánu, jak je na tom ale její hrdinka?

Nixariem ze Zarthu je mladá nekromantka hledající sama sebe ve světě, který je všechno jen ne přívětivý. Nix je hříčkou přírody hned v několika ohledech, což jí dává nebývalou moc, kterou ale není úplně snadné ovládat a zkrotit. Snaží se o to za pomoci svého cynického humoru a přátel. Největší z nich jak do hloubky přátelství, tak do velikosti postavy je bezpochyby minotaur Toghar, který je navíc také příjemným zpestřením mezi obvyklými fantasy bytostmi.

Příběhy jsou rámovány promyšleným světem naplněným politickými intrikami, čarodějnickými frakcemi a magií s pevně danými pravidly. Za vším dýchá pozadí a růžky vystrkuje skrytý úmysl.

Noční  labuť je povídkový román. Každá jednotlivá povídka má svou vlastní detektivní zápletku a pointu, avšak společně střípek po střípku vytváří celkový obraz. Nikdy jsem nebyla příznivcem tohoto formátu, ale v tomto případě si jiný formát ani nedovedu představit. Způsob jakým autorka předkládá čtenáři informace je vyloženě požitek a nejlepší způsob, jak zaměstnat čtenářovu mysl spekulacemi a dohady. Navíc bezpochyby stejně jako minotaur a Nixina dvojakost, rámec příběhu i struktura povídkového románu je nebývale originální.

Autorka pro tento rok přislíbila pokračování Nixiných útrap tentokrát již v klasickém románovém formátu a proto doporučuji, pokud Vás Noční labuť minula, určitě jí věnujte svou pozornost, co nejdříve, abyste si poté mohli vychutnat už vyrovnanější podobu této cynické nekromantky.

napsala Zuzana Hartmanová
obálka Dominik Broniek
ilustrace Jitka Šenkeříková