Zuřící boje o lukrativní Továrnu se dostaly na přední stránky světových novin. Není tedy divu, že svůj nárok na toto místo plné moderních technologií a zbraňové techniky vznesly i vzdálené klany Albion a Togawa. Jak se jim povede vydobýt svoje místo na slunci mezi stávajícími soupeřícími frakcemi?

Scythe: Invaze z dálek
Autor Jamey Stegmaier
Počet hráčů 1–7 hráčů
Časová náročnost 90–140 minut
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, základní hra 8. (celkově)
Mechanismy Pohyb po mapě, kontrola nad územím, asymetrie frakcí, budování enginu

Scythe je bezpochyby jedna z největších deskoherních pecek letošního roku a zároveň jedna ze dvou vlajkových lodí vydavatelství Albi pro rok 2017 (ta druhá je This War of Mine, která v tomto týdnu dorazila akorát včas, aby mohla být nadělena pod stromeček). Albi k Scythe přistoupilo velmi zodpovědně, a tak jsme se po několika měsících od vydání základní hry dočkali lokalizace prvního rozšíření s názvem Invaze z dálek.

Rozšíření obsahuje dvě nové frakce, čímž zvýší počet hráčů, kteří se mohou v Scythe utkat o vítězství, na sedm. To ze Scythe dělá jednu z největších náročných strategických her u nás (Eldritch Horror pojme až 8 hráčů, ale je kooperativní). Nové frakce, klany Togawa a Albion, na území kolem Továrny doputovaly zdaleka (inspiraci tvůrci hledali v Japonsku a Irsku) a přinesly si s sebou nové herní mechanismy.

Klan Togawa vyniká v úskocích a po cestě klade pasti, které znepříjemňují přechod přes daná území. V možnostech pohybu sice Togawě chybí pohyb o políčko navíc, ale tuto schopnost má kompenzovanou teleportací na umístěné pasti. Navíc může i bez mechů brodit jednou za kolo a základna togawských leží na území, které od Továrny není odděleno řekou. Akiko, samurajka z klanu Togawa, se vydala do Továrny společně s cvičenou opičkou Džiro, aby ji prozkoumala a zachránila svého bratra.

Klan Albionu se do války o Továrnu vydal, aby toto místo zničil. Albionští se totiž obávají pokročilých technologií, které by mohly zavést vetřelce až do jejich vlasti. Vůdce Connor si na cestu vzal divočáka Maxe a do batohu přibalil několik vlajek, které po cestě umisťuje na ovládaná území a získává za ně území navíc v konečném bodování. Kromě toho umí cestovat přes řeky pomocí tunelů a před bojem (jako útočník i obránce) dostává moc. Podobně jako Togawa nemůže získat pohyb navíc, ale přeskoky na jakoukoliv vlajku nebo dělníka jsou dostatečnou náplastí na tento handicap.

Obě nové frakce jsou hodně odlišné od původní pětky, využití jejích schopností je ale takticky náročnější, takže pro nováčky se tyto dvě frakce nehodí. Ostříleným veteránům Scythe ale tyto dva národy udělají radost. Zpočátku jsem si horko těžko zvykal na chybějící pohyb navíc a specifické možnosti brodění (to ale není akutně potřeba, protože velkou část plánu obě frakce dosáhnou suchou nohou), po několika partiích jsem novým frakcím přišel na chuť a úroveň oživení základní hry hodnotím jako vynikající. Od té doby, co jsem recenzoval Scythe, mi ta dvě prázdná políčka na mapě způsobovala cukání víček, proto jsem Invazi z dálek vyhlížel od prvních partií základní hry. Kromě dvou nových frakcí získáte také dva nové typy ekonomik, které do hry hladce zapadnou a přinesou nové taktiky v kombinacích s novými i starými frakcemi.

I přesto, že s rozšířením Invaze z dálek jsou k dispozici frakce pro sedm hráčů, nedoporučuji hrát Scythe ve více než pěti lidech (s jedním ALE – jedině když je vaše herní skupinka zkušená a dostatečně rychlá/efektivní, máte šanci si dopřát odsýpající a zábavnou partii i v maximálním počtu). V pěti hráčích je Scythe s novými frakcemi parádní hra, kdy si mohou všichni hráči vybírat (a ne čekat, která frakce zbyde), všech sedm frakcí je dostatečně vyvážených a vzájemně odlišných, takže si můžete zahrát pokaždé jinou strategii. Rozšíření Invaze z dálek je skvěle propracované, vizuálně skvěle padnoucí do světa Scythe (s lehkým nádechem exotiky) a příjemnou formou oživuje a kompletuje zážitek z hraní této cenami ověnčené pecky.

Povinnost pro všechny příznivce Scythe, Invaze z dálek přináší dvě nové skvělé frakce a nabídne ultimátní bitvu o Továrnu.

David Navrátil