Krycí jména: Duet
Autoři Vlaada Chvátil, Scot Eaton
Časová náročnost 15–30 minut
Vhodné od 12 let
Pořadí na BoardGameGeeku 2. (party), 18. (rodinné), 273. (celkově)
Mechanismy Kooperativní hra, nápovědy, hádání karet

Duet je další přírůstek do rodiny her nesoucí značku Krycí jména. Stejně jako předchozí obrázkové rozšíření je lze hrát zcela samostatně nebo společně s obsahem základní krabice. Tím lze zvýšit bank dostupných slov na úctyhodných osm set kusů.

Oproti předchozím dílům však došlo ke dvěma zásadním změnám. Jak již název napovídá, hra je určena pro dva hráče a nabízí pouze kooperační režim.

Druhou zásadní změnou je, že nejde o sólonářez Vlaadi Chvátila, nýbrž o duet (mrk, mrk), který si střihl se Scotem Eatonem. Scota můžete znát zejména jako autora neoficiálních rozšíření pro Osadníky z KatanuCatan: World Wonders nebo 7 divů světa7 Wonders: Empires. Letos vydal v zahraničí svou oficiální prvotinu: párty hru Blend Off!. V ČR debutoval právě s Krycími jmény a tak může být pro mnohé z milovníků deskovek velkou neznámou. Jak se společně s Vlaadou poprali s úpravou párty krycáků na kooperativní, komornější hru? Překvapivě dobře.

Na počátku hry rozmístíte 25 kartiček se slovy do mřížky o rozsahu 5×5.

Kartičky představují agenty, náhodné kolemjdoucí a nájemné vrahy. Kdo se kde skrývá, určuje oboustranný klíč, který je pro každého z hráčů jiný. Hráči se v napovídání a hádání střídají: když napovídáte, víte, kde jsou vaši agenti a vrazi, když hádáte, je jejich rozmístění jiné. Tehdy nezbývá než doufat, že danou nápovědu uhádnete. Systém nápovědy je totožný jako u klasických Krycích jmen.

Hráč vyslovující nápovědu řekne vždy pouze jedno slovo a počet kartiček, na které se nápověda vztahuje. Nápověda Zvíře 3 se tedy může vztahovat na kartičky se včelou či sokolem, nikoliv však tankem. Při formulování nápovědy je potřeba dávat pozor na to, aby nemohla být interpretována špatně. Když k tomu dojde, hráč může odhalit v lepším případě náhodného kolemjdoucího, který jej připraví o cenný čas, v horším případě pak nájemného vraha, který celou hru ukončí.

Ve hře je celkem patnáct agentů a tři nájemní vrazi, zbylé kartičky jsou pouze náhodní kolemjdoucí. Hra standardně trvá devět kol, v nichž se hráči střídají s napovídáním a hádáním. Tvůrci mysleli i na začátečníky a děti, takže lze volitelně přidat až dva žetony času, které hru výrazně zjednoduší a prodlouží až o dvě kola. Žetony se využívají pro měření počtu kol a zároveň jako ukazatele náhodných kolemjdoucích špatných tipů, které hráče připravují o čas.

Hráči vyhrají tehdy, odhalí-li všech 15 agentů ve stanoveném časovém limitu, prohrávají tehdy, když vyčerpají všechny žetony času či narazí na nájemného vraha.

Pravidla jsou jednoduchá a okamžitě je pochopí i hráči, kteří se s některou z verzí Krycích jmen dříve nesetkali. Hra je skutečně svižná a během první hodiny stihnete nejméně dvě partie. Pokud se vám klasická Krycí jména omrzí, můžete využít mise, které do hry přidávají prvky kampaně. Ta se projevuje odlišným nastavením obtížnosti jednotlivých partií pomocí žetonů času a možné chybovosti. Ty nejtěžší mise musíte stihnout rychle a všechny vaše tipy musí být přesné.

V případě, že se vás sejde víc, můžete si zahrát týmovou hru. Ta je však kvůli tajnému domlouvání nápověd trochu náročnější na hráčskou disciplínu. Tu hra u svých hráčů vyžaduje, což vnímám jako jediné negativum této varianty. I v případě, že hrajete pouze ve dvou, si musíte dávat pozor, abyste neposkytli nepovolenou nápovědu.

Balení a zpracování hry je standardní a nijak nevybočuje z průměru. Z čistě praktického hlediska oceňuji přibalené prázdné pytlíky navíc, které se hodí na uskladnění herních prvků po jejich vylámání z kartonových listů.

Suma sumárum jde o zajímavé rozšíření, které kvalitou výrazně nevybočuje ze zavedené značky Krycích jmen. Díky možnosti kombinace karet s klasickou sadou jde o zajímavé rozšíření i pro lidi, kteří nechtějí hrát pouze ve dvou.

Zábavná a svižná hra vhodná pro hráče všech věkových kategorií. Pro hráče původních Krycích jmen povinnost, pro ostatní příjemné zkrácení večera ve dvou.

Jan Belanský

Facebook Google+