Démonovi české žánrové literatury Františku Kotletovi poslední dobou plány příliš nevycházejí. Vydá sbírku povídek a už je tu navazující román. Plánuje si střihnout jednu knihu z prostředí jadernou válkou zničené české kotliny. A co se stane? Hned je z toho trilogie. No, řekněme si upřímně, leckterý autor by dal pravé varle za to, aby jeho plány nevycházely dost podobně.

Poločas rozpadu je druhým dílem neplánované postapokalyptické trilogie. Volně navazuje na Spad, který svou zápletku zcela uzavřel, a autor se tak musel vrhnout zcela novým směrem. Ne, že by jich svět po jaderné válce nabízel málo.

Krátce po osvobození Brna z područí japonské armády se začínají rozmáhat zvěsti o sadistických fanaticích, kteří shromažďují zbylé jaderné hlavice. Nikoli však proto, aby získali výhodu proti svým nepřátelům, ale pro zvrácený plán dokončit to, co jaderná válka nezvládla. Zcela zničit Zemi. Jak oni s oblibou nazývají – očistit.

To, co se ze začátku zdálo být jen zvrácenou teorií v pokroucených myslích, se čím dál víc ukazuje jako celosvětové hnutí, jehož vyznavači ovládají rozsáhlá území a neštítí se prakticky ničeho. Společenství spokojeně si živořící na svém písečku je pro tyto fanatiky jen drobnou překážkou. Nebo spíš bylo by, kdyby v ní nebyla skupina, vedená hrdinou od Sevastopolu Davidem Michálkem. Těm je jasné, že pokud neudělají, co je v jejich silách, aby šílence zastavili, jejich živoření rychle skončí. A neváhají se za tímto účelem spojit i se svým původním nepřítelem.

Po poněkud komorním Spadu se Kotleta vrací do svého postapo světa s razancí pancéřové divize. Poločas rozpadu tak poněkud kopíruje svého předchůdce, nicméně toto kopírování připomíná lov vojáka na bicyklu tankem Tiger. Je tu vše, co bylo v prvním díle, jen je toho víc. Proti skupině již nestojí sice dobře vyzbrojená, ale přece jen početně omezená japonská jednotka. Teď je to prakticky od Brna na sever celý svět. Už zde není účelné mučení a otročení, ale bezúčelné sadistické mučení.

Svět po jaderné válce trochu ztrácí svou původní atmosféru, jejíž přitažlivost byla založena hlavně na válkou zničeném světě, který český čtenář zná ze svého běžného života, a posouvá se více směrem anonymitě prostředí ala klasická díla jako Mad Max, či Cesta. Tato nutnost však není na škodu. Domácích románů tohoto žánru je přece jen jak šafránu.

Autor dál pokračuje ve svém vývoji a dobývá další subžánr s lehkostí jemu vlastní. Adekvátně k tématu pak ubylo vtipných hlášek a cynismu. Což jen dokazuje, že Kotleta nezůstává na místě a ví, co je pro tu, kterou knihu tím správným kořením. Jelikož nyní se již s třetím dílem počítá, je i konec Poločasu rozpadu otevřený. Poslední díl Rázová vlna by již touto dobou měla přicházet na pulty knihkupců, takže nás od dokončení celé trilogie a zjištění, jak se skupina pár odhodlaných bojovníků vypořádá s jadernou hrozbou, dělí jen pár hodin napínavého čtení.

Vydal: Epocha 2017

Autor: František Kotleta

ISBN: 978-80-7557-067-3