Krásná Anette je vytouženým cílem lovců žen již nějaký ten pátek. Nikdy ale neměli lázeňští šviháci a salonní Casanovové tak dobrou příležitost. Královna byla zatčena za velezradu a Anette je z osudu své matky zdrcená. Láska by jí jistě spravila náladu. Jenže jak jí doručit dopis, když je palác plný špehů a ostatní ctitelé se také neštítí nečestné hry…?

Milostný dopis
Autor Seiji Kanai
Časová náročnost 20 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Česká pravidla, české texty na kartách
Rok vydání 2012
Pořadí na BoardGameGeeku 22. (rodinné), 171. (celkově)
Mechanismy Hand management, vyřazování hráčů

Japonský deskoherní designér Seiji Kanai, majitel společnost Kanai Factory, už vyrobil desítky her, nicméně zdaleka ne všechny byly lokalizovány do češtiny. Z těch, které ano, prověřil čas především ďábelsky rychlé souboje ctitelů jménem Milostný dopis, za kterým se dnes v naší retro recenzi vrátíme.

Zhostíte se role jednoho ze ctitelů, který by pro sebe rád získal srdce krásné princezny Anette. Zřejmě nejsnadnější způsob, jak toho dosáhnout, je milostná poezie. Nebojte se ale, nikdo vás nebude nutit skládat sonety či dodržovat metrická schémata. Jediné, co musíte, je již napsaný dopis doručit. K tomu vám dobře poslouží obyvatelé královského paláce – strážné, komorné, pan otec král či dokonce sama Anette.

V krabičce s hrou najdete kromě pravidel a chytré kartičky už jen samotné karty, představující palácovou smetánku. Hra samotná pak funguje následujícím způsobem. Každý hráč drží na ruce jednu kartu. V momentu, kdy je na řadě, si lízne druhou a jednu z nich vyloží, čímž aktivuje její schopnost. Kolo pak může skončit dvěma způsoby. Tím častějším je, že jeden ze ctitelů vyřadí ostatní hráče ze hry – pošle na ně strážné, vmanipuluje je do konfrontace s baronem atd. Tím méně častým je dolízání balíčku karet. V takové situaci vyhraje hráč, kterému zbyla na ruce nejsilnější karta.

Karet je osm druhů a my se na ně podíváme od nejslabší po nejsilnější. Nejmenší hodnotu má strážná, pokud ji ale zahrajete a uhodnete, jakou kartu drží soupeř, vyřadíte jej ze hry. Strážných je nejvíc a právě ony budou nejčastějším důvodem selhání některého z milovníků. Kněz vám umožní podívat se soupeři na kartu, je tak pravděpodobné, že ji příště bude muset zahrát, aby se vyhnul útoku strážné. Pokud zahrajete barona, tajně porovnáte kartu, která vám zbyla na ruce, s kartou vybraného soupeře a silnější vyřadí slabšího. Komorná vás uchrání před všemi tahy ostatních ctitelů. Princ donutí soupeře vyložit svoji kartu, král vás nechá vyměnit si karty, hraběnka nic neumí, jenže má velkou sílu. Pokud ale máte na ruce krále nebo prince, musíte ji vyložit. A konečně nejsilnější karta, milovaná Anette, která ovšem nepřipustí žádnou otevřenou interakci a pokud se pokusíte předat jí dopis přímo (tj. vyložíte její kartu), s pokerovým výrazem jej hodí do krbu a vy vypadáváte z kola ven. Jedna partička je velmi krátká, obvykle se tedy hraje na několik vítězství (respektive doručených dopisů).

Pravidla vysvětlíte hráčům za pár minut a v orientaci jim pomůže také chytrá kartička, kterou dostanou. Partie může začít. Čeká vás svižná, škodolibá hra, ve které musíte dobře odhadovat soupeře i dobře volit vlastní zahrané karty. Strategií a triků je celá řada a musím říct, že na to, jak malá hra Milostný dopis je, se jen tak neomrzí a každá partie je trošku jiná. Další výhodou je, že i když vypadnete v prvním kole, nebudete čekat dlouho, sotva stihnete zajít na záchod.

Milostný dopis je milá, nenásilná, ale vtipná a pěkně dynamická karetní hra, která pobaví celou rodinu a perfektně poslouží i jako zábava na cestu. Nemusíte se ji stydět vytáhnout před zkušenými hráči, protože její principy dávají prostor k taktizování, zároveň je v ní dost náhody na to, aby mohl po princezně pomrkávat i nováček. Malý tělem, velký duchem – to je Milostný dopis, a určitě neuděláte chybu, pokud jej zařadíte do své sbírky.

Souboj tokajících tetřevů ve formě ďábelsky rychlé a parádně škodolibé karetky.